Jan De Nul baggert met 100% duurzame drop-in biobrandstof

Bedrijfsnieuws 21/01/2021 16:17:18

Vanaf 1 februari zal Jan De Nul in opdracht van de Vlaamse Overheid, agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK), zo’n 500.000 m³ zand op het strand van Raversijde aanbrengen.

Lees hieronder verder   
Verwant

Jan De Nul baggert met 100% duurzame drop-in biobrandstof

DEME voert onderhoudsbaggerwerken op Schelde op LNG uit

Koen Bordeaud’huy is preventieadviseur 2020

Vlieg samen met Ultimo in de cloud en win een drone

Intuïtieve software voor draagbare X-stralen

Enorme sluisdeur Pierre Vandammesluis onderweg voor renovatie

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Geologie en geotechniek: ondergronds verbond

Online webinar

van 2/03/2021 tot 9/03/2021

Klimatisatie van gebouwen

Online

van 5/03/2021 tot 25/06/2021

Decanteercentrifuges

Online

van 9/03/2021 tot 10/03/2021

Belgian Offshore Days

Ostend Sea P’lace

van 17/03/2021 tot 18/03/2021

Ventilatie van gebouwen in de strijd tegen COVID-19

Live Webinar

dinsdag 23 maart 2021

Panel Building. Made Smarter

Online event

dinsdag 23 maart 2021

Keuze van de redactie

(23/2) Vier nieuwe Fabrieken van de Toekomst in België

(22/2) KU Leuven en Fluxys testen waterstofpanelen

(18/2) Belgische primeur: waterstof ingezet in Antwerpse industriële installatie

(17/2) Onderzoek: spectaculair omslagpunt in emulsies van water en olie

(16/2) Megatrends in de maakindustrie en het vertrouwde ‘nieuwe normaal’

(15/2) Haalbaarheid Belgisch-Deense hybride interconnector onderzocht

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Voor de baggerwerken in Raversijde zet Jan De Nul Group in op duurzame brandstof. Hun baggerschip zal tijdens de werken op 100% duurzame drop-in biobrandstof varen.

Dat is een duurzame vervanger van fossiele diesel, gemaakt van oliën uit plantaardige afvalstromen en dus niet van voedselgewassen. ‘Drop-in’ houdt in dat motoren niet aangepast moeten worden om deze biobrandstof te kunnen gebruiken.

Deze duurzame variant reduceert niet alleen de CO2-uitstoot, er belandt ook fors minder fijnstof in de lucht. De verbranding gebeurt heel wat efficiënter dan de verbranding van conventionele diesel. Omdat drop-in biobrandstof afvalstromen als grondstof gebruikt, is het ook nog eens bevorderlijk voor de circulaire economie.

Voor de grondwerken op het strand mobiliseert de baggeraar de meest geavanceerde bulldozers en graafkranen, allemaal voorzien van uitlaatgasfiltersystemen. En het projectmanagementteam ter plaatse zal kunnen beschikken over de nieuwste generatie van ecologische werfkantoren, voorzien van goed isolerende materialen en een warmtepomp.

Hierdoor reduceert Jan De Nul Group zijn CO2-uitstoot met 90% en zijn NOx-uitstoot en energieverbruik in de werfkantoren met 80%. << (Guy Leysen) (foto: Jan De Nul)

Over de werken
Eind februari verhuist het team met al het bagger- en grondmaterieel voor een zestal weken naar het strand van Duinbergen bij Knokke. Daar zal het team het strand met zo’n 900.000 m³ gebaggerd zand ophogen om onze kust te beschermen tegen het geweld van de zee. Deze werken passen in het kader van het Masterplan Kustveiligheid.

Zandsuppleties blijven nog steeds de meest effectieve maatregel om ons te beschermen tegen overstromingen vanuit zee, ook al vragen ze regelmatig onderhoud. Bovendien creëren suppleties een natuurlijke omgeving waar naast de mens ook planten en dieren hun plaats kunnen hebben. Naast de stranden in Raversijde en Duinbergen komen dit voorjaar ook nog Bredene en Wenduine West aan de beurt. <<

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Infrabel gunt P&V Panels contracten na Europese aanbesteding

Infrabel heeft de contracten 400V algemeen laagspanningsborden (ALSB) en het PLP-project (elektrische bedieningsposten) verlengd. Het QF-contract is aan zijn vierde vernieuwing toe.

Brugge.Inc verwelkomt eerste (tech) start-ups

Drie maanden na de lancering namen Ikologik, Tomorrow.be, Promojagers en Webdoos onlangs als eerste (tech) start-ups hun intrek in de incubator van Brugge.Inc op het Stationsplein.

North Sea Port opgenomen in ‘North Sea-Baltic’ spoorcorridor

De Europese Commissie trekt op vraag van North Sea Port de spoorvrachtcorridor tussen de Noordzee en de Baltische Zee door naar de Kanaalzone Gent-Terneuzen.

Vraag naar RFID-technologie vanuit betonindustrie in de lift

RFID-integrator Aucxis heeft een toenemende vraag vanuit de markt genoteerd in verband met de inzetbaarheid van RFID-technologie in de betonsector.

KU Leuven en Fluxys testen waterstofpanelen

KU Leuven-onderzoekers hebben waterstofpanelen ontwikkeld. Een aantal hiervan staat sinds kort op het groendak van het Fluxys-laboratorium in Anderlecht om een jaar uitvoerig te testen.

Onderzoek: dunne plastics synchroniseren hun schommeling

Onderzoekers van de Nederlandse TU/e treden op bescheiden wijze in de voetsporen van de beroemde Nederlandse natuurkundige Christiaan Huygens door gekoppelde oscillaties te bestuderen.

Mobiliteitsbedrijf haalt 1 miljoen euro op voor elektrificatie wagenparken

MobilityPlus, een Gentse scale-up die slimme laadoplossingen biedt aan bedrijven en hun werknemers, heeft in een eerste kapitaalronde 1 miljoen euro opgehaald bij een groep investeerders.

Modulair principe garandeert flexibiliteit en schaalbaarheid

De succesfactor voor procesefficiëntie: steeds meer bedrijven zien de voordelen van een geautomatiseerde materiaalstroom en veranderen daarom hun interne logistieke processen.

Micro-Fulfillment na de pandemie

Een micro-fulfilment distributiestrategie kan bestaande/gesloten stedelijke winkelruimtes herbestemmen als hybride retail-/distributie­knoop­punten. Deze hubs bieden naast een snellere levering van bestellingen ook de mogelijkheid om consumenten te laten kiezen tussen thuislevering of afhalen. Deze trend is versneld door de Covid-19-crisis.

Partners