Flanders Make belangrijke partner in Europees HighLite project
Bedrijfsnieuws 22/01/2021 9:45:22
Binnen het Europese HighLite project wordt onderzocht hoe men flexibele zonnepanelen kan inzetten in gebouwen of voertuigen. Flanders Make heeft de infrastructuur voor het testen van voertui
Verbeterde redox-flowbatterij maakt energieopslag efficiënter
Zorgt ‘Steel shot’-boortechniek voor doorbraak geothermische productie ?
Naams ziekenhuis verbetert energieprestaties met 15,5%
Windparken profiteren van sterke stroming in lagere atmosfeer
DEME Offshore haalt Parkwind EPCI-contract binnen
Slimme gebouwen krijgen actieve rol in elektriciteitssysteem
>> Meer verwant nieuwsBelgian Offshore Days
Ostend Sea P’lace
van 17/03/2021 tot 18/03/2021
Ventilatie van gebouwen in de strijd tegen COVID-19
Live Webinar
dinsdag 23 maart 2021
Panel Building. Made Smarter
Online event
dinsdag 23 maart 2021
METAV Digital
online
van 23/03/2021 tot 26/03/2021
EEX-ATEX
Online cursus IE-net
van 30/03/2021 tot 31/03/2021
Hannover Messe
Hannover
van 12/04/2021 tot 16/04/2021
(5/3) Computersimulaties in 4D maken hartchirurgie veiliger
(3/3) Windparken profiteren van sterke stroming in lagere atmosfeer
(2/3) Lockheed Martin gunt Feronyl contract binnen het F-35 programma
(1/3) Start bouw allereerste Vlaamse opleidingscentrum voor farma en biotech
(25/2) Nieuw platform biedt correctere berekening CO2-voetafdruk
(25/2) ABO-Group neemt Frans sonisch boorbedrijf over
>> Meer blikvangersENGINEERINGNET.BE - Het HighLite consortium bulkt van de kennis over flexibele integreerbare zonnepanelen, maar kennis over de toepassing ervan op een voertuig is minder uitgebreid. Fraunhofer ISE, die in dit project een prototype van een flexibel zonnepaneel ontwikkelde, schreef daarom een opdracht uit bestaande uit een kennis- en een infrastructuurluik.
Flanders Make kon het consortium overtuigen door zijn uitgebreide kennis en state-of-the-art testinfrastructuur voor voertuigen. Hun diversiteit aan onderzoekers stelt hen in staat om deze flexibele zonnepanelen mechanisch en elektrisch te integreren in voertuigen.
Alle automotive componenten worden getest en daarnaast kunnen in hun infrastructuur meteen ook real-life scenario’s uitgetest worden op een voertuig. Hierbij stellen ze in eerste instantie de vereisten voor de zonnepanelen vanuit al zijn facetten scherp. Vervolgens stellen we een testplan op en voeren we de testen uit om te controleren of de zonnepanelen aan de strenge automotive kwalificaties voldoen.
De gevraagde testen dienen hierbij zo nauw mogelijk aan te sluiten aan real-world driving. Zo worden trillingen, temperatuurschommelingen, vochtigheid en, in dit geval zéér belangrijk, lichtinval/zonne-emulatie gecombineerd.
Hiervoor worden de eigen testvoertuigen gebruikt waarmee we de data kunnen capteren en kunnen omzetten naar een testcyclus. Deze testcyclus wordt vervolgens gebruikt voor testen op componentniveau in hun elektrodynamische shaker (EDS) incl. klimaatkamer en zonne-emulatie. << (Guy Leysen) (foto: screen YouTube - Flanders Make)
Klik hier voor meer informatie over het HighLite-project >>