Levitatie in de productie volgens B&R

Technisch nieuws 28/01/2021 15:20:56

Gisteren kondigde B&R zijn ACOPOS 6D transportsysteem met magnetisch zwevende shuttles aan. Daarmee ontkoppelt het de productie van het vaste pad van conventionele transportsystemen.

Lees hieronder verder   
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Geologie en geotechniek: ondergronds verbond

Online webinar

van 2/03/2021 tot 9/03/2021

Klimatisatie van gebouwen

Online

van 5/03/2021 tot 25/06/2021

Decanteercentrifuges

Online

van 9/03/2021 tot 10/03/2021

Belgian Offshore Days

Ostend Sea P’lace

van 17/03/2021 tot 18/03/2021

Ventilatie van gebouwen in de strijd tegen COVID-19

Live Webinar

dinsdag 23 maart 2021

Panel Building. Made Smarter

Online event

dinsdag 23 maart 2021

Keuze van de redactie

(25/2) Nieuw platform biedt correctere berekening CO2-voetafdruk

(25/2) ABO-Group neemt Frans sonisch boorbedrijf over

(23/2) Vier nieuwe Fabrieken van de Toekomst in België

(22/2) KU Leuven en Fluxys testen waterstofpanelen

(18/2) Belgische primeur: waterstof ingezet in Antwerpse industriële installatie

(17/2) Onderzoek: spectaculair omslagpunt in emulsies van water en olie

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - ACOPOS 6D bouwt op het principe van magnetische levitatie: shuttles met geïntegreerde permanente magneten bewegen contactloos over een vast oppervlak van elektromagnetische motorsegmenten. Deze vlakke motorsegmenten -van 240 bij 240 mm- kunnen in elk patroon gelegd worden.

Dario Rovelli, Product Manager ACOPOS 6D, gaf enkele specificaties. De shuttles komen in verschillende afmetingen van 120 bij 120 mm tot 450 bij 450 mm en dragen dan een maximum gewicht van respectievelijk 0,6 tot 14 kg.

Shuttles kunnen ook gegroepeerd worden tot konvooien of zwermen waardoor ze ‘samen’ of gecoördineerd meer kunnen verzetten. Hun snelheid is individueel regelbaar tot hoogstens 2 m/s bij een versnelling van 20 m/sec2. De shuttles kunnen hun zweefhoogte veranderen -tot 4 mm- en draaien of kantelen langs de drie assen X, Y en Z. Daardoor kent het systeem zes vrijheidsgraden. Vandaar 6D.

ACOPOS 6D is volledig geïntegreerd in het B&R-ecosysteem waardoor de shuttles gesynchroniseerd kunnen worden met willekeurige assen, robots, tracksystemen of vision-camera's met microseconde precisie. Elke shuttle heeft een unieke ID en is dus steeds gekend door het systeem. De productie kan onmiddellijk beginnen.

Op één motorsegment kunnen tot vier shuttles tegelijk bewegen. De shuttles kunnen onder allerlei CNC-bewerkingsgereedschap een nauwkeurig patroon afleggen om ‘onderweg’ een product te maken. Synchronisatie kan bij 1µsec. De positie herhaalnauwkeurigheid van de shuttles is ±5 µm.

“We werken aan nóg nauwkeuriger”, zei Xuanyu Guo, industry manager Flexible Manufacturing Consumer Electronics. Denk elektronica-industrie en bij de assemblage van mechanische en elektronische componenten. Elke shuttle is bovendien ook een zeer nauwkeurige weegschaal. Machines kunnen hiermee een veel kleinere voetafdruk krijgen.

De shuttles zweven tot 4 mm boven het oppervlak. Er is dus geen wrijving. En dus geen slijtage. Qua onderhoud kan dat tellen. De shuttles kunnen in inox. Ook de motorsegmenten kunnen voorzien worden van een roestvrijstalen afdekking waardoor de ACOPOS 6D beantwoordt aan beschermingsklasse IP69K. Denk cleanrooms en de productie van levensmiddelen.

De routeplanning voor de shuttles zelf gebeurt in een dedicated controller die tot 200 motorsegmenten en 50 shuttles kan aansturen. Het systeem is schaalbaar. Nóg grotere systemen zijn mogelijk door meerdere controllers met elkaar te synchroniseren. Geavanceerde algoritmes bezorgen de shuttles optimale routes, botsingvrij en zo energiezuinig mogelijk.

De installatie kan virtueel opgebouwd en gesimuleerd worden in Simviewer of welke simulator ook. “Dezelfde code kan gebruikt worden om écht aan de slag te gaan”, aldus Mikael Regard, ACOPOS 6D project manager.

B&R ontwikkelde ACOPOS 6D in samenwerking met het Canadese Planar Motors Inc. dat al meer dan 15 jaar O&O doet naar magnetische levitatietechnologie voor industriële productie. B&R is aandeelhouder in het bedrijf. << (Luc De Smet) (foto: B&R)

Video:

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Vier nieuwe Fabrieken van de Toekomst in België

Cargill (Izegem), Danone (Rotselaar), Delhez Tôlerie (Thimister-Clermont) en L’Oréal (Libramont) zijn de nieuwe Factories of the Future, terwijl 5 bedrijven hun titel verlengd hebben.

DCI overgenomen door Pauwels Consulting

Pauwels Consulting, Belgische consultancykantoor gespecialiseerd in engineering, life sciences en IT, heeft het Sint-Niklase IT consultancybedrijf DCI overgenomen.

VINCI Energies behaalt Agoria-label ‘Employer ready for the future of work’

Het label is de erkenning voor het engagement dat VINCI Energies in België aangaat om zijn personeelsbeleid aan te passen aan de uitdagingen van de arbeidsmarkt van morgen.

Conferentie over de toekomst van bordenbouw en schakelkasttechniek

Op dinsdag 23 maart organiseren Rittal en Eplan België de online conferentie ‘Panel Building. Made Smarter’, een live event voor de schakelkastindustrie van de toekomst.

Infrabel gunt P&V Panels contracten na Europese aanbesteding

Infrabel heeft de contracten 400V algemeen laagspanningsborden (ALSB) en het PLP-project (elektrische bedieningsposten) verlengd. Het QF-contract is aan zijn vierde vernieuwing toe.

Brugge.Inc verwelkomt eerste (tech) start-ups

Drie maanden na de lancering namen Ikologik, Tomorrow.be, Promojagers en Webdoos onlangs als eerste (tech) start-ups hun intrek in de incubator van Brugge.Inc op het Stationsplein.

North Sea Port opgenomen in ‘North Sea-Baltic’ spoorcorridor

De Europese Commissie trekt op vraag van North Sea Port de spoorvrachtcorridor tussen de Noordzee en de Baltische Zee door naar de Kanaalzone Gent-Terneuzen.

Vraag naar RFID-technologie vanuit betonindustrie in de lift

RFID-integrator Aucxis heeft een toenemende vraag vanuit de markt genoteerd in verband met de inzetbaarheid van RFID-technologie in de betonsector.

Micro-Fulfillment na de pandemie

Een micro-fulfilment distributiestrategie kan bestaande/gesloten stedelijke winkelruimtes herbestemmen als hybride retail-/distributie­knoop­punten. Deze hubs bieden naast een snellere levering van bestellingen ook de mogelijkheid om consumenten te laten kiezen tussen thuislevering of afhalen. Deze trend is versneld door de Covid-19-crisis.

Partners