Levitatie in de productie volgens B&R

Technisch nieuws 28/01/2021 15:20:56

Gisteren kondigde B&R zijn ACOPOS 6D transportsysteem met magnetisch zwevende shuttles aan. Daarmee ontkoppelt het de productie van het vaste pad van conventionele transportsystemen.

Lees hieronder verder   
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Additive Manufacturing Insights

Online Flam3D webinar

dinsdag 15 juni 2021

Kennismanagement

online via Zoom

van 17/06/2021 tot 24/06/2021

Samenwerken met BIM - Stadhuis Roeselare

Online ORI webinar

maandag 21 juni 2021

Automatica Sprint

Messe München

van 22/06/2021 tot 24/06/2021

Waterstofconferentie Vlaanderen

Antwerpen

dinsdag 22 juni 2021

StocExpo

Antwerp Expo

van 29/06/2021 tot 1/07/2021

Keuze van de redactie

(10/6) Vlaams onderzoeksschip goedgekeurd voor gestandaardiseerde metingen CO2

(9/6) Port of Antwerp maakt eerste kandidaten voor NextGen District bekend

(7/6) Maakt of kraakt de pandemie nu carrières van techvrouwen? - artikel

(7/6) Umicore benoemt Mathias Miedreich tot nieuwe CEO

(3/6) Primeur: eerste multimodaal waterstoftankstation geopend in Antwerpen

(2/6) Ontwikkeling waterstof- en CO2-backbone in North Sea Port

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - ACOPOS 6D bouwt op het principe van magnetische levitatie: shuttles met geïntegreerde permanente magneten bewegen contactloos over een vast oppervlak van elektromagnetische motorsegmenten. Deze vlakke motorsegmenten -van 240 bij 240 mm- kunnen in elk patroon gelegd worden.

Dario Rovelli, Product Manager ACOPOS 6D, gaf enkele specificaties. De shuttles komen in verschillende afmetingen van 120 bij 120 mm tot 450 bij 450 mm en dragen dan een maximum gewicht van respectievelijk 0,6 tot 14 kg.

Shuttles kunnen ook gegroepeerd worden tot konvooien of zwermen waardoor ze ‘samen’ of gecoördineerd meer kunnen verzetten. Hun snelheid is individueel regelbaar tot hoogstens 2 m/s bij een versnelling van 20 m/sec2. De shuttles kunnen hun zweefhoogte veranderen -tot 4 mm- en draaien of kantelen langs de drie assen X, Y en Z. Daardoor kent het systeem zes vrijheidsgraden. Vandaar 6D.

ACOPOS 6D is volledig geïntegreerd in het B&R-ecosysteem waardoor de shuttles gesynchroniseerd kunnen worden met willekeurige assen, robots, tracksystemen of vision-camera's met microseconde precisie. Elke shuttle heeft een unieke ID en is dus steeds gekend door het systeem. De productie kan onmiddellijk beginnen.

Op één motorsegment kunnen tot vier shuttles tegelijk bewegen. De shuttles kunnen onder allerlei CNC-bewerkingsgereedschap een nauwkeurig patroon afleggen om ‘onderweg’ een product te maken. Synchronisatie kan bij 1µsec. De positie herhaalnauwkeurigheid van de shuttles is ±5 µm.

“We werken aan nóg nauwkeuriger”, zei Xuanyu Guo, industry manager Flexible Manufacturing Consumer Electronics. Denk elektronica-industrie en bij de assemblage van mechanische en elektronische componenten. Elke shuttle is bovendien ook een zeer nauwkeurige weegschaal. Machines kunnen hiermee een veel kleinere voetafdruk krijgen.

De shuttles zweven tot 4 mm boven het oppervlak. Er is dus geen wrijving. En dus geen slijtage. Qua onderhoud kan dat tellen. De shuttles kunnen in inox. Ook de motorsegmenten kunnen voorzien worden van een roestvrijstalen afdekking waardoor de ACOPOS 6D beantwoordt aan beschermingsklasse IP69K. Denk cleanrooms en de productie van levensmiddelen.

De routeplanning voor de shuttles zelf gebeurt in een dedicated controller die tot 200 motorsegmenten en 50 shuttles kan aansturen. Het systeem is schaalbaar. Nóg grotere systemen zijn mogelijk door meerdere controllers met elkaar te synchroniseren. Geavanceerde algoritmes bezorgen de shuttles optimale routes, botsingvrij en zo energiezuinig mogelijk.

De installatie kan virtueel opgebouwd en gesimuleerd worden in Simviewer of welke simulator ook. “Dezelfde code kan gebruikt worden om écht aan de slag te gaan”, aldus Mikael Regard, ACOPOS 6D project manager.

B&R ontwikkelde ACOPOS 6D in samenwerking met het Canadese Planar Motors Inc. dat al meer dan 15 jaar O&O doet naar magnetische levitatietechnologie voor industriële productie. B&R is aandeelhouder in het bedrijf. << (Luc De Smet) (foto: B&R)

Video:

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Vlaams onderzoeksschip goedgekeurd voor gestandaardiseerde metingen CO2

ICOS, het ‘Integrated Carbon Observation System’, kende 12 extra meetstations voor broeikasgassen dit label toe, waaronder het Vlaamse onderzoeksschip Simon Stevin.

ATLAS onderzoekt verval van higgsdeeltjes naar charm-quarks

Op de onlangs gehouden LHCP2021 conferentie voor fysica is bekendgemaakt dat die koppeling niet meer dan 8,5 keer groter kan zijn dan de waarde die het Standaardmodel voorspelt.

Taipro: klein maar fijn groeit - artikel

Taipro (Tailored Microsystems Improving your Product) ontwikkelt microsystemen op maat van de processen van de klant. De Luikse chipverpakker zet resoluut in op groei en trekt naar Verviers.

Port of Antwerp maakt eerste kandidaten voor NextGen District bekend

Vorig jaar oktober werd de eerste ronde gelanceerd van een marktbevraging voor het NextGen District, de voormalige site van General Motors in het havengebied.

Colt en NorthC Datacenters bundelen krachten

Klanten krijgen nu onder meer toegang tot voor 100+ Gbps geoptimaliseerde verbindingen en de op SDN gebaseerde netwerkservices die deel uitmaken van het On Demand-aanbod van Colt.

Bosch chipfabriek volledig geconnecteerd en aangestuurd door AI

Dankzij sterk geautomatiseerde, volledig geconnecteerde machines en geïntegreerde processen, samen met AI-methoden is de vestiging in Dresden een slimme fabriek en een Industrie 4.0 pionier.

Enperas-software voor ecologische voetafdruk bouwmaterialen

Deze spin-off van VITO en EnergyVille ontwikkelt software waarmee bedrijven zelf een levenscyclusanalyse kunnen maken van bouwmaterialen om concreet de milieukosten te becijferen.

Nieuwe inspiratiegids moet scholen inspireren bij hun Digisprong

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts en Peter Demuynck van Agoria Vlaanderen hebben de nieuwe inspiratiegids Edtech voorgesteld als hulpmiddel voor scholen rond digitalisering.

AI-functionaliteit voor Kontron KBox A-203-AI-GC

Kontron gaat zijn AI-platform ook beschikbaar stellen als een KBox-pc op basis van een Intel Atom x7-E3950-processor. De KBox is gebruiksklaar en kan direct geïntegreerd worden in bestaande X86-landschappen om snel en efficiënt eigen toepassingsscenario's rond Machine Learning en Artificial Intelligence te implementeren. >>

Partners