Aerosoldeeltjes koelen het klimaat minder af dan gedacht

Onderzoek & Wetenschap 2/02/2021 14:29:03

De invloed van aerosolen in de atmosfeer op wolken en het klimaat is mogelijk anders dan eerder werd gedacht, aldus wolkenonderzoeker Franziska Glassmeier van de Nederlandse TU Delft.

Lees hieronder verder   
Verwant

Nieuw platform biedt correctere berekening CO2-voetafdruk

Natuur blijkt betere bodemsaneerder dan gedacht

Doorbraak gerecycleerd plastic blijft uit

CO2 uit de zee halen met ontzoutingsinstallaties

Antwerpse Veolia-vestiging produceert 100% groene stroom uit afval

Aerosoldeeltjes koelen het klimaat minder af dan gedacht

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Geologie en geotechniek: ondergronds verbond

Online webinar

van 2/03/2021 tot 9/03/2021

Klimatisatie van gebouwen

Online

van 5/03/2021 tot 25/06/2021

Decanteercentrifuges

Online

van 9/03/2021 tot 10/03/2021

Belgian Offshore Days

Ostend Sea P’lace

van 17/03/2021 tot 18/03/2021

Ventilatie van gebouwen in de strijd tegen COVID-19

Live Webinar

dinsdag 23 maart 2021

Panel Building. Made Smarter

Online event

dinsdag 23 maart 2021

Keuze van de redactie

(25/2) Nieuw platform biedt correctere berekening CO2-voetafdruk

(25/2) ABO-Group neemt Frans sonisch boorbedrijf over

(23/2) Vier nieuwe Fabrieken van de Toekomst in België

(22/2) KU Leuven en Fluxys testen waterstofpanelen

(18/2) Belgische primeur: waterstof ingezet in Antwerpse industriële installatie

(17/2) Onderzoek: spectaculair omslagpunt in emulsies van water en olie

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Enorme delen van de subtropische oceanen worden bedekt door een wolkendek. Deze koelen onze planeet af doordat ze invallend zonlicht terug de ruimte in kaatsen.

Luchtvervuiling in de vorm van aerosolen kunnen dit afkoelingseffect versterken, doordat wolken hierdoor lichter van kleur worden. Dit afkoelende effect van vervuiling compenseert voor een deel het opwarmende effect van broeikasgassen. Maar hoeveel precies, is voor klimaatwetenschappers een van de grootste onzekerheden.

Glassmeier en haar collega’s hebben een uitgebreide dataset met gedetailleerde wolkensimulaties gecreëerd. Voor hun onderzoek hebben de onderzoekers een slimme nieuwe manier ontwikkeld om hun gesimuleerde wolkendek te vergelijken met satellietfoto’s.

Zulke foto’s bevatten informatie over de effecten van aerosolen op wolken over de hele wereld, maar waren tot nu toe lastig te interpreteren.

“Onze conclusie is dat het afkoelende effect dat aerosolen op wolken hebben wordt overschat als we vertrouwen op gegevens over scheepssporen”, licht Glassmeier toe. Scheepssporen zijn waarneembaar als lichte strepen in een wolkendek en maken de route van vervuilende schepen die onder de wolken door varen zichtbaar.

“Deze sporen verdwijnen gewoon te snel om een goede schatting te kunnen maken van het lichter van kleur worden van wolken.” Dat komt doordat gegevens over scheepssporen geen rekening houden met het dunner worden van wolken, waarvan sprake is bij wijdverspreide luchtvervuiling.

“Om die effecten beter te kwantificeren en betere klimaatprojecties te verkrijgen, moeten we wolken in klimaatmodellen beter weergeven”, vervolgt Glassmeier.

Dit onderzoek heeft ook gevolgen op het gebied van klimaatengineering. Deze technologie staat voor gerichte – tot dusver grotendeels hypothetische – interventies in het klimaatsysteem met als doel de gevolgen van klimaatverandering te verkleinen.

Een voorbeeld daarvan is het opzettelijk lichter van kleur maken van wolken door middel van gerichte uitstoot van zeezout-aerosolen, ook wel ‘marine cloud brightening’ genoemd.

“Uit onze resultaten blijkt dat zelfs wat de fysica van wolken betreft, marine cloud brightening mogelijk een stuk complexer is dan het lijkt. Een ondoordachte toepassing ervan zou er zelfs toe kunnen leiden dat wolken donkerder worden – precies het tegenovergestelde van wat de bedoeling is”, aldus Glassmeier.

“We zullen nog veel onderzoek moeten doen naar de haalbaarheid en risico’s van dergelijke methodes. Er valt nog veel te leren over de invloed van minuscule aerosoldeeltjes op wolken en uiteindelijk het klimaat.”

Het onderzoek is uitgevoerd in samenwerking met de Ludwig-Maximilians-Universität München, de Universiteit van Leeds, de Universiteit van Colorado en de National Oceanic and Atmospheric Administration (NOAA) in Boulder, Colorado (VS). << (Lydia Heida) (foto: TU Delft)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Vier nieuwe Fabrieken van de Toekomst in België

Cargill (Izegem), Danone (Rotselaar), Delhez Tôlerie (Thimister-Clermont) en L’Oréal (Libramont) zijn de nieuwe Factories of the Future, terwijl 5 bedrijven hun titel verlengd hebben.

DCI overgenomen door Pauwels Consulting

Pauwels Consulting, Belgische consultancykantoor gespecialiseerd in engineering, life sciences en IT, heeft het Sint-Niklase IT consultancybedrijf DCI overgenomen.

VINCI Energies behaalt Agoria-label ‘Employer ready for the future of work’

Het label is de erkenning voor het engagement dat VINCI Energies in België aangaat om zijn personeelsbeleid aan te passen aan de uitdagingen van de arbeidsmarkt van morgen.

Conferentie over de toekomst van bordenbouw en schakelkasttechniek

Op dinsdag 23 maart organiseren Rittal en Eplan België de online conferentie ‘Panel Building. Made Smarter’, een live event voor de schakelkastindustrie van de toekomst.

Infrabel gunt P&V Panels contracten na Europese aanbesteding

Infrabel heeft de contracten 400V algemeen laagspanningsborden (ALSB) en het PLP-project (elektrische bedieningsposten) verlengd. Het QF-contract is aan zijn vierde vernieuwing toe.

Brugge.Inc verwelkomt eerste (tech) start-ups

Drie maanden na de lancering namen Ikologik, Tomorrow.be, Promojagers en Webdoos onlangs als eerste (tech) start-ups hun intrek in de incubator van Brugge.Inc op het Stationsplein.

North Sea Port opgenomen in ‘North Sea-Baltic’ spoorcorridor

De Europese Commissie trekt op vraag van North Sea Port de spoorvrachtcorridor tussen de Noordzee en de Baltische Zee door naar de Kanaalzone Gent-Terneuzen.

Vraag naar RFID-technologie vanuit betonindustrie in de lift

RFID-integrator Aucxis heeft een toenemende vraag vanuit de markt genoteerd in verband met de inzetbaarheid van RFID-technologie in de betonsector.

Micro-Fulfillment na de pandemie

Een micro-fulfilment distributiestrategie kan bestaande/gesloten stedelijke winkelruimtes herbestemmen als hybride retail-/distributie­knoop­punten. Deze hubs bieden naast een snellere levering van bestellingen ook de mogelijkheid om consumenten te laten kiezen tussen thuislevering of afhalen. Deze trend is versneld door de Covid-19-crisis.

Partners