Opinie: ’Groen licht voor een energietransitie?’

Ronnie Belmans, CEO van EnergyVille, signaleert een aantal knelpunten: human capital, elektrificatie van wagenparken, implementeren van intelligente energiesystemen en energieopslag.

Trefwoorden: #elektrificatie, #energieopslag, #energiesystemen, #energietransitie, #EnergyVille, #hernieuwbare energie, #human capital, #imec, #KU Leuven, #Ronnie Belmans, #UHasselt, #VITO, #Vlaanderen, #wagenparken

Lees verder

Columns

( Foto: LDS )

ENGINEERINGNET.BE - “EnergyVille is een samenwerkingsverband tussen de energieafdelingen van KU Leuven, UHasselt, VITO en imec. We brengen momenteel 75 tot 80% van alle niet-industrieel energiegelinkt onderzoek in Vlaanderen samen," aldus Belmans.

"Zo zetten we onze regio internationaal wetenschappelijk op de kaart, en ontwikkelen we voldoende kritische massa om grote Europese energieprojecten – en bijhorende investeringsgelden – aan te trekken. Tegelijk is het onze missie om onderzoek naar toekomstige energieprojecten in grootstedelijke gewesten – waarvan Vlaanderen er een is – te linken met de industrie.”

“Ons takenpakket is gevarieerd, waarbij we marktgebaseerd werken en aan projecten werken die onder de radar blijven. Energyville werkt bijvoorbeeld mee aan de ontwikkeling van nieuwe types batterijen en zonnecellen, maar doet ook vertrouwelijk energieonderzoek voor Vlaamse bedrijven. Dergelijke onderzoeksprojecten zijn soms een goede voedingsbodem voor spin-offs, zoals op het vlak van vermogenelektronica.”

“Met EnergyVille stimuleren we ook human capital development, waarbij op onze campus technici (her)opgeleid worden in nieuwe energietechnologieën. Mijn grootste vrees is dat de energietransitie in onze samenleving stopt bij human capital: wat als een chauffagist niet in staat is om een warmtepomp te installeren, of wanneer een garagist het onderhoud van elektrische wagens te complex vindt?”

“Op het vlak van energietransitie beseffen veel bedrijven nog niet wat op hen afkomt. Eén voorbeeld: de toenemende elektrificatie van wagenparken – ook bestelwagens – zal het businessmodel van bandencentrales en koerierdiensten overhoop gooien. Het gebruik van elektrische wagens heeft immers een enorme impact op energieverbruik en onderhoud.”

“Daarom raad ik kmo’s aan om zich te laten informeren door een onafhankelijke specialist, om samen te evalueren hoe duurzaam men onderneemt en produceert, en welke energiestromen in het productieproces geïmpacteerd worden door duurzaamheid en elektrificering.”

“Ik zie te weinig ondernemingen die hun nek durven uitsteken voor intelligente energiesystemen, met een energieplan op lange termijn. Daarom pleit ik voor een overheid die een kader opstelt als hefboom voor verandering, zoals de invoering van nieuwe energieopslagtechnologie of een verplichte elektrificatie van alle bedrijfsvoertuigen tegen 2025.”

“Uiteindelijk moeten we streven naar een duurzame en gezonde werk- en woonomgeving voor elke burger in ons land. Hernieuwbare energie, elektrificatie van voertuigen en slimme distributienetten zullen onze woon- en werkomgeving gezonder en comfortabeler maken.”