Opinie: ’Groen licht voor een energietransitie?’

Columns & Blogs 4/02/2021 13:29:02

Ronnie Belmans, CEO van EnergyVille, signaleert een aantal knelpunten: human capital, elektrificatie van wagenparken, implementeren van intelligente energiesystemen en energieopslag.

Lees hieronder verder   
Verwant

Slimme gebouwen krijgen actieve rol in elektriciteits­systeem

Wetenschapspark Créalys vergroent met 2.000 fotovoltaïsche panelen

DENS en Heijmans testen aggregaat op mierenzuur

KU Leuven en Fluxys testen waterstofpanelen

Belgische primeur: waterstof ingezet in Antwerpse industriële installatie

IPFH en Fluxys gaan energietransitieprojecten ontwikkelen

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Geologie en geotechniek: ondergronds verbond

Online webinar

van 2/03/2021 tot 9/03/2021

Klimatisatie van gebouwen

Online

van 5/03/2021 tot 25/06/2021

Decanteercentrifuges

Online

van 9/03/2021 tot 10/03/2021

Belgian Offshore Days

Ostend Sea P’lace

van 17/03/2021 tot 18/03/2021

Ventilatie van gebouwen in de strijd tegen COVID-19

Live Webinar

dinsdag 23 maart 2021

Panel Building. Made Smarter

Online event

dinsdag 23 maart 2021

Keuze van de redactie

(23/2) Vier nieuwe Fabrieken van de Toekomst in België

(22/2) KU Leuven en Fluxys testen waterstofpanelen

(18/2) Belgische primeur: waterstof ingezet in Antwerpse industriële installatie

(17/2) Onderzoek: spectaculair omslagpunt in emulsies van water en olie

(16/2) Megatrends in de maakindustrie en het vertrouwde ‘nieuwe normaal’

(15/2) Haalbaarheid Belgisch-Deense hybride interconnector onderzocht

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - “EnergyVille is een samenwerkingsverband tussen de energieafdelingen van KU Leuven, UHasselt, VITO en imec. We brengen momenteel 75 tot 80% van alle niet-industrieel energiegelinkt onderzoek in Vlaanderen samen," aldus Belmans.

"Zo zetten we onze regio internationaal wetenschappelijk op de kaart, en ontwikkelen we voldoende kritische massa om grote Europese energieprojecten – en bijhorende investeringsgelden – aan te trekken. Tegelijk is het onze missie om onderzoek naar toekomstige energieprojecten in grootstedelijke gewesten – waarvan Vlaanderen er een is – te linken met de industrie.”

“Ons takenpakket is gevarieerd, waarbij we marktgebaseerd werken en aan projecten werken die onder de radar blijven. Energyville werkt bijvoorbeeld mee aan de ontwikkeling van nieuwe types batterijen en zonnecellen, maar doet ook vertrouwelijk energieonderzoek voor Vlaamse bedrijven. Dergelijke onderzoeksprojecten zijn soms een goede voedingsbodem voor spin-offs, zoals op het vlak van vermogenelektronica.”

“Met EnergyVille stimuleren we ook human capital development, waarbij op onze campus technici (her)opgeleid worden in nieuwe energietechnologieën. Mijn grootste vrees is dat de energietransitie in onze samenleving stopt bij human capital: wat als een chauffagist niet in staat is om een warmtepomp te installeren, of wanneer een garagist het onderhoud van elektrische wagens te complex vindt?”

“Op het vlak van energietransitie beseffen veel bedrijven nog niet wat op hen afkomt. Eén voorbeeld: de toenemende elektrificatie van wagenparken – ook bestelwagens – zal het businessmodel van bandencentrales en koerierdiensten overhoop gooien. Het gebruik van elektrische wagens heeft immers een enorme impact op energieverbruik en onderhoud.”

“Daarom raad ik kmo’s aan om zich te laten informeren door een onafhankelijke specialist, om samen te evalueren hoe duurzaam men onderneemt en produceert, en welke energiestromen in het productieproces geïmpacteerd worden door duurzaamheid en elektrificering.”

“Ik zie te weinig ondernemingen die hun nek durven uitsteken voor intelligente energiesystemen, met een energieplan op lange termijn. Daarom pleit ik voor een overheid die een kader opstelt als hefboom voor verandering, zoals de invoering van nieuwe energieopslagtechnologie of een verplichte elektrificatie van alle bedrijfsvoertuigen tegen 2025.”

“Uiteindelijk moeten we streven naar een duurzame en gezonde werk- en woonomgeving voor elke burger in ons land. Hernieuwbare energie, elektrificatie van voertuigen en slimme distributienetten zullen onze woon- en werkomgeving gezonder en comfortabeler maken.” << (Lydia Heida) (foto: LDS)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Infrabel gunt P&V Panels contracten na Europese aanbesteding

Infrabel heeft de contracten 400V algemeen laagspanningsborden (ALSB) en het PLP-project (elektrische bedieningsposten) verlengd. Het QF-contract is aan zijn vierde vernieuwing toe.

Brugge.Inc verwelkomt eerste (tech) start-ups

Drie maanden na de lancering namen Ikologik, Tomorrow.be, Promojagers en Webdoos onlangs als eerste (tech) start-ups hun intrek in de incubator van Brugge.Inc op het Stationsplein.

North Sea Port opgenomen in ‘North Sea-Baltic’ spoorcorridor

De Europese Commissie trekt op vraag van North Sea Port de spoorvrachtcorridor tussen de Noordzee en de Baltische Zee door naar de Kanaalzone Gent-Terneuzen.

Vraag naar RFID-technologie vanuit betonindustrie in de lift

RFID-integrator Aucxis heeft een toenemende vraag vanuit de markt genoteerd in verband met de inzetbaarheid van RFID-technologie in de betonsector.

KU Leuven en Fluxys testen waterstofpanelen

KU Leuven-onderzoekers hebben waterstofpanelen ontwikkeld. Een aantal hiervan staat sinds kort op het groendak van het Fluxys-laboratorium in Anderlecht om een jaar uitvoerig te testen.

Onderzoek: dunne plastics synchroniseren hun schommeling

Onderzoekers van de Nederlandse TU/e treden op bescheiden wijze in de voetsporen van de beroemde Nederlandse natuurkundige Christiaan Huygens door gekoppelde oscillaties te bestuderen.

Mobiliteitsbedrijf haalt 1 miljoen euro op voor elektrificatie wagenparken

MobilityPlus, een Gentse scale-up die slimme laadoplossingen biedt aan bedrijven en hun werknemers, heeft in een eerste kapitaalronde 1 miljoen euro opgehaald bij een groep investeerders.

Modulair principe garandeert flexibiliteit en schaalbaarheid

De succesfactor voor procesefficiëntie: steeds meer bedrijven zien de voordelen van een geautomatiseerde materiaalstroom en veranderen daarom hun interne logistieke processen.

Micro-Fulfillment na de pandemie

Een micro-fulfilment distributiestrategie kan bestaande/gesloten stedelijke winkelruimtes herbestemmen als hybride retail-/distributie­knoop­punten. Deze hubs bieden naast een snellere levering van bestellingen ook de mogelijkheid om consumenten te laten kiezen tussen thuislevering of afhalen. Deze trend is versneld door de Covid-19-crisis.

Partners