Megatrends in de maakindustrie en het vertrouwde ‘nieuwe normaal’

Columns & Blogs 16/02/2021 10:19:33

Bart Van der Schueren, CTO en vertegen­woor­diger van Materialise Mindware, bespreekt hieronder megatrends in de maakindustrie en hoe die bedrijven doorheen de pandemie kunnen begeleiden.

Lees hieronder verder   
Verwant

Megatrends in de maakindustrie en het vertrouwde ‘nieuwe normaal’

Telewerk in coronatijden - column

Softwareproblemen: wat kan u doen? - column

Opinie: ’European Raw Materials Alliance - graven in een al diepe put?’

”Ecovisie levert vaak net zoveel innovatie als duurzaamheid op” - opinie

Hoe ver kan je productiesystemen neerschalen? - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Geologie en geotechniek: ondergronds verbond

Online webinar

van 2/03/2021 tot 9/03/2021

Klimatisatie van gebouwen

Online

van 5/03/2021 tot 25/06/2021

Decanteercentrifuges

Online

van 9/03/2021 tot 10/03/2021

Belgian Offshore Days

Ostend Sea P’lace

van 17/03/2021 tot 18/03/2021

Ventilatie van gebouwen in de strijd tegen COVID-19

Live Webinar

dinsdag 23 maart 2021

Panel Building. Made Smarter

Online event

dinsdag 23 maart 2021

Keuze van de redactie

(23/2) Vier nieuwe Fabrieken van de Toekomst in België

(22/2) KU Leuven en Fluxys testen waterstofpanelen

(18/2) Belgische primeur: waterstof ingezet in Antwerpse industriële installatie

(17/2) Onderzoek: spectaculair omslagpunt in emulsies van water en olie

(16/2) Megatrends in de maakindustrie en het vertrouwde ‘nieuwe normaal’

(15/2) Haalbaarheid Belgisch-Deense hybride interconnector onderzocht

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De maakindustrie beweegt op onbekend terrein. Welk product u ook maakt of welke sector u ook bedient. COVID-19 veroorzaakt een gezondheids- en economische crisis die met niks te vergelijken is.

Een post-pandemie road map is er niet. Er is geen makkelijke handleiding die ons stap-voor-stap op onze bestemming brengt. We weten dat verdere veranderingen onvermijdelijk maar zeer onvoorspelbaar zijn. Misschien lijkt een duidelijke koers voorwaarts vrijwel onmogelijk.

De waarheid is dat oriëntatiepunten fabrikanten wel degelijk kunnen helpen om die reis nauwkeuriger in kaart te brengen. COVID-19 heeft die bakens niet weggemoffeld maar integendeel des te prominenter gemaakt.

Een aantal ‘megatrends’, die eerder al bepalend waren voor de besluitvorming, is vandaag relevanter dan ooit. Sommige ken je misschien omdat ze de trends in Additive Manufacturing (AM) voor 2021 beïnvloeden. Met die megatrends kunnen managementteams hun voordeel doen. Zeker met 3D-printoplossingen in hun survival kit.

Blijf bij duurzaamheid
Vorig jaar sloeg duurzaam produceren op het verbeteren van de milieuvriendelijkheid van producten en onderdelen door de achterliggende productieprocessen en toeleveringsketens slanker en groener te maken. Verspilling in alle opzichten verminderen, van het minimaliseren van productieafval tot het elimineren van energieverspilling door toeleveringsketens te vereenvoudigen en het transport van goederen te optimaliseren.

Dat betekent het nog steeds. Maar met een belangrijk verschil. Duurzaamheid is een ongelooflijk praktische overlevingstactiek geworden. Waar het lokaal inkopen van producten bijvoorbeeld ooit een klantgestuurde ontwikkeling was, is het vandaag -in een wereld waar aanvoerroutes plotseling kunnen worden stilgelegd- gewoon slim zakendoen.

Dit is een reden waarom ik denk dat we een verhoogde interesse zullen zien in het gebruik van 3D-geprinte ‘digitale reserveonderdelen’. Sleutelonderdelen die ooit werden verzonden en opgeslagen als fysieke activa, worden vervangen door AM-bestanden die kunnen worden bewaard, aangepast en afgedrukt om aan de veranderende behoeften en eisen van de klant te voldoen. Geen opslagkosten. Geen risico op discontinuïteit in de productie van onderdelen of op belemmerde of falende toeleveringsketens. Gewoon betrouwbare vervangingen.

De pandemie scheen ook een helderder (energiezuinig) licht op duurzaamheid in het algemeen. De daling van de wereldwijde CO²-niveaus omdat er minder gereisd wordt op de weg en in de lucht leidde tot het benadrukken van betere transportvormen voor de planeet. De vraag naar onderdelen en producten die lichter, slanker en groener zijn in deze sector -eigenlijk over alle sectoren heen- groeit alleen maar.

Nogmaals, dit past perfect bij een additive manufacturing-strategie. Dankzij de ontwerpvrijheid die 3D-printen mogelijk maakt, zorgt het ervoor dat producten ontworpen kunnen worden die minder wegen, met minder componenten en vaak ook minder extra afwerkingsprocessen vergen. Minder onderdelen, processen en gewicht betekenen dat er minder energie en minder middelen worden verbruikt. Dat is geweldig om productiekosten laag te houden maar ook om te voldoen aan de vraag van klanten naar duurzame referenties.

Gezondheid en veiligheid een boost geven
De gezondheid en veiligheid van het personeel is altijd al een prioriteit voor fabrikanten. Tijdens de pandemie was het ook een aanzienlijke uitdaging. Het introduceren van sociale distantiëring en een breed scala aan COVID-gerelateerde protocollen bovenop de standaardmaatregelen om het welzijn van werknemers te garanderen, was heftig. Maar de industrie nam de handschoen op.

De erfenis van deze periode op vlak van productie is onduidelijk, maar ik denk dat de scherpe focus op gezondheid en veiligheid een veilige gok is. Waarom? Omdat mensen de productie aandrijven. Aangezien het aantal mensen in de productie is verminderd of omdat er met aangepaste ploegen wordt gewerkt om het contact tussen collega's te minimaliseren, is het cruciaal om alle voorzorgsmaatregelen te nemen en de veiligheid van het personeel te waarborgen.

De ontwerpvrijheid van en het snelle aanpassingsvermogen bij 3D-printen voor het op maat maken van mallen, fittingen en gereedschappen, draagt bij tot het verbeteren van de herhaalbaarheid en het consolideren van processen waarbij producties zich snel aan veranderende producteisen kunnen aanpassen.

Wat vaak minder erkend wordt, of gezien wordt als secundaire voordelen, zijn de gezondheids- en veiligheidsvoordelen. Door productiegereedschappen te maken die lichter zijn, minder processen vergen en ergonomie in hun DNA hebben, worden ze ook makkelijker en preciezer in gebruik. Dit heeft voordelen voor de productiekwaliteit, maar cruciaal is dat het ook het risico vermindert op vermoeide werknemers en mogelijke letsels door overmatig tillen of onhandig manoeuvreren. In 2021 mogen deze voordelen niet over het hoofd worden gezien. Ik heb het gevoel dat ook dat niet zal gebeuren.

Digitalisering zal niet verdwijnen
Industrie 4.0 en de opkomst van de digitalisering horen tot de dominantste thema's in productie in de recente geschiedenis, voornamelijk vanwege de aanzienlijke efficiëntiewinst die op tafel lag. Na COVID kunnen deze potentiële efficiëntieverbeteringen fabrikanten helpen belangrijke stappen te zetten om hun productiviteit en winstgevendheid te verbeteren. Daarom blijft digitalisering bovenaan de prioriteitenladder.

Maar digitalisering heeft fabrikanten ook veel meer te bieden en hen te helpen nieuwe of snel evoluerende kansen te grijpen. Of er nu een kleine of een veel grotere verandering in de strategie nodig is, additive manufacturing is er om te helpen.

Risico verminderen voor de productie en kosten verlagen
Herhalen we hier snel even mijn eerder punt over digitale reserveonderdelen. Er zijn onvermijdelijk gereedschappen en componenten die door hun functie en de slijtage die ermee gepaard gaat, vaker dan andere vervangen moeten worden. Overschakelen naar een model van 3D-geprinte digitale reserveonderdelen vermijdt in dergelijke gevallen het supply chain-risico en minimaliseert opslagkosten. Het kan ook de schadelijke uitvaltijd aanzienlijk beperken. Kleine digitale verandering, grote zakelijke waarde.

Minimaliseren van time-to-market, maximaliseren van ROI
Het digitale karakter van AM betekent dat de tijd die nodig is om van de conceptfase tot kleine oplagen voor acceptatietests te geraken, drastisch kan worden ingekort voor een meer responsieve productie. Ontwerp met snelle iteraties, met onmiddellijke feedback van de markt en in samenwerking met de klanten, maakt vervolgens een kosteneffectieve fine tuning mogelijk om een ??"gekend verkoopbaar product" te bekomen waarvoor naderhand geen dure wijzigingen meer nodig zijn.

Strategie voor beperkte volumes vereenvoudigd
Wat als u niet op de markt komt? Wat als u al lang een leverancier bent van onderdelen en producten aan gevestigde sectoren?

Voor de voorzienbare toekomst liggen enkele van de grootste opportuniteiten, zelfs in grote sectoren als de automobiel- of luchtvaartsector, in het ontwikkelen en leveren van cruciale componenten op veel kleinere schaal. Dit is post-COVID onvermijdelijk nu sectoren door de onzekere toekomst navigeren.

3D-printen maakt als digitaal gebaseerde productietechniek een kortetermijnstrategie kosteneffectiever, en biedt ook de mogelijkheid voor snelle productieaanpassingen en/of diversificatie om beter te voldoen aan de behoeften van een breder scala aan klanten.

Evolutie, geen revolutie
Ik begon met te stellen dat een post-pandemie road map niet bestaat omdat we niet precies weten waarheen we gaan. We weten echter dat het nieuwe normaal in de fabricage sterk gericht is op het hier en nu . Omdat het dat moet zijn. Er is geen andere optie.

Dat vereist geen revolutie. Revolutionaire verandering is al bij al gericht op het bereiken van een specifiek einddoel. In de plaats daarvan zijn bakens nodig waarop fabrikanten zich kunnen richten, en gereedschappen die de evolutie ondersteunen op het tempo van de wereld rondom. Gelukkig zijn dit ingrediënten voor succes die ook in het hier en nu voorhanden zijn. << (foto: Materialise)

Bron: https://www.materialise.com/en/blog/manufacturing-megatrends
Vertaald door Luc De Smet

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Infrabel gunt P&V Panels contracten na Europese aanbesteding

Infrabel heeft de contracten 400V algemeen laagspanningsborden (ALSB) en het PLP-project (elektrische bedieningsposten) verlengd. Het QF-contract is aan zijn vierde vernieuwing toe.

Brugge.Inc verwelkomt eerste (tech) start-ups

Drie maanden na de lancering namen Ikologik, Tomorrow.be, Promojagers en Webdoos onlangs als eerste (tech) start-ups hun intrek in de incubator van Brugge.Inc op het Stationsplein.

North Sea Port opgenomen in ‘North Sea-Baltic’ spoorcorridor

De Europese Commissie trekt op vraag van North Sea Port de spoorvrachtcorridor tussen de Noordzee en de Baltische Zee door naar de Kanaalzone Gent-Terneuzen.

Vraag naar RFID-technologie vanuit betonindustrie in de lift

RFID-integrator Aucxis heeft een toenemende vraag vanuit de markt genoteerd in verband met de inzetbaarheid van RFID-technologie in de betonsector.

KU Leuven en Fluxys testen waterstofpanelen

KU Leuven-onderzoekers hebben waterstofpanelen ontwikkeld. Een aantal hiervan staat sinds kort op het groendak van het Fluxys-laboratorium in Anderlecht om een jaar uitvoerig te testen.

Onderzoek: dunne plastics synchroniseren hun schommeling

Onderzoekers van de Nederlandse TU/e treden op bescheiden wijze in de voetsporen van de beroemde Nederlandse natuurkundige Christiaan Huygens door gekoppelde oscillaties te bestuderen.

Mobiliteitsbedrijf haalt 1 miljoen euro op voor elektrificatie wagenparken

MobilityPlus, een Gentse scale-up die slimme laadoplossingen biedt aan bedrijven en hun werknemers, heeft in een eerste kapitaalronde 1 miljoen euro opgehaald bij een groep investeerders.

Modulair principe garandeert flexibiliteit en schaalbaarheid

De succesfactor voor procesefficiëntie: steeds meer bedrijven zien de voordelen van een geautomatiseerde materiaalstroom en veranderen daarom hun interne logistieke processen.

Micro-Fulfillment na de pandemie

Een micro-fulfilment distributiestrategie kan bestaande/gesloten stedelijke winkelruimtes herbestemmen als hybride retail-/distributie­knoop­punten. Deze hubs bieden naast een snellere levering van bestellingen ook de mogelijkheid om consumenten te laten kiezen tussen thuislevering of afhalen. Deze trend is versneld door de Covid-19-crisis.

Partners