North Sea Port opgenomen in ‘North Sea-Baltic’ spoorcorridor
Economie 22/02/2021 13:12:23
De Europese Commissie trekt op vraag van North Sea Port de spoorvrachtcorridor tussen de Noordzee en de Baltische Zee door naar de Kanaalzone Gent-Terneuzen.
Scania Parts Logistics kiest binnenvaart voor duurzaam transport
Efficiëntere materiaalstroom dankzij Remmert
North Sea Port opgenomen in ‘North Sea-Baltic’ spoorcorridor
Modulair principe garandeert flexibiliteit en schaalbaarheid
Industrie 4.0 in de intralogistiek: moderne materiaalbehandeling
NIRAS gunt raamcontract aan consortium onder leiding van Sweco
>> Meer verwant nieuwsGeologie en geotechniek: ondergronds verbond
Online webinar
van 2/03/2021 tot 9/03/2021
Klimatisatie van gebouwen
Online
van 5/03/2021 tot 25/06/2021
Decanteercentrifuges
Online
van 9/03/2021 tot 10/03/2021
Belgian Offshore Days
Ostend Sea P’lace
van 17/03/2021 tot 18/03/2021
Ventilatie van gebouwen in de strijd tegen COVID-19
Live Webinar
dinsdag 23 maart 2021
Panel Building. Made Smarter
Online event
dinsdag 23 maart 2021
(23/2) Vier nieuwe Fabrieken van de Toekomst in België
(22/2) KU Leuven en Fluxys testen waterstofpanelen
(18/2) Belgische primeur: waterstof ingezet in Antwerpse industriële installatie
(17/2) Onderzoek: spectaculair omslagpunt in emulsies van water en olie
(16/2) Megatrends in de maakindustrie en het vertrouwde ‘nieuwe normaal’
(15/2) Haalbaarheid Belgisch-Deense hybride interconnector onderzocht
>> Meer blikvangersENGINEERINGNET.BE - North Sea Port was al opgenomen in de ‘Rail Freight Corridor Rhine-Alpine’ (tussen het Rijnbekken en de Alpenregio) en ‘North Sea-Mediterranean’ (tussen de Noordzee en de Middellandse Zee).
Daar komt nu ‘North Sea-Baltic’ bij. Die corridor loopt van België en Nederland via Duitsland, Polen, Litouwen en Letland tot in Estland. In Polen sluit de corridor aan op de Chinese Zijderoute.
De toetreding tot die derde corridor is goed nieuws voor de haven en de havenbedrijven. Europa wil met de uitbouw van die hoofdassen het goederenvervoer per spoor een duwtje in de rug geven als alternatief voor het wegvervoer.
Verladers en spooroperatoren kunnen nu makkelijker capaciteit of ‘rijpaden’ krijgen om treinen op die route te laten rijden. Zij spelen zo mee op Europees niveau. Dat opent nieuwe economische mogelijkheden voor hen.
Tal van terminals en ondernemingen binnen North Sea Port zijn rechtstreeks aangesloten op het spoor en maken er intensief gebruik van om goederen aan of af te voeren. Het havengebied ligt immers op het kruispunt van de Europese spoorwegen (tot in China). << (Guy Leysen) (foto: North Sea Port)