North Sea Port opgenomen in ‘North Sea-Baltic’ spoorcorridor

Economie 22/02/2021 13:12:23

De Europese Commissie trekt op vraag van North Sea Port de spoorvrachtcorridor tussen de Noordzee en de Baltische Zee door naar de Kanaalzone Gent-Terneuzen.

Lees hieronder verder   
Verwant

Gegarandeerde bedrijfscontinuïteit dankzij Remmert Remote Service

Nieuw project moet veiligheid logistieke sites verbeteren

Project: software robots om administratieve routinetaken over te nemen

Geautomatiseerd laden en lossen levert enorme tijdswinst

Scania Parts Logistics kiest binnenvaart voor duurzaam transport

Efficiëntere materiaalstroom dankzij Remmert

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Belgian Offshore Days

Ostend Sea P’lace

van 17/03/2021 tot 18/03/2021

Ventilatie van gebouwen in de strijd tegen COVID-19

Live Webinar

dinsdag 23 maart 2021

Panel Building. Made Smarter

Online event

dinsdag 23 maart 2021

METAV Digital

online

van 23/03/2021 tot 26/03/2021

EEX-ATEX

Online cursus IE-net

van 30/03/2021 tot 31/03/2021

Hannover Messe

Hannover

van 12/04/2021 tot 16/04/2021

Keuze van de redactie

(5/3) Computersimulaties in 4D maken hartchirurgie veiliger

(3/3) Windparken profiteren van sterke stroming in lagere atmosfeer

(2/3) Lockheed Martin gunt Feronyl contract binnen het F-35 programma

(1/3) Start bouw allereerste Vlaamse opleidingscentrum voor farma en biotech

(25/2) Nieuw platform biedt correctere berekening CO2-voetafdruk

(25/2) ABO-Group neemt Frans sonisch boorbedrijf over

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - North Sea Port was al opgenomen in de ‘Rail Freight Corridor Rhine-Alpine’ (tussen het Rijnbekken en de Alpenregio) en ‘North Sea-Mediterranean’ (tussen de Noordzee en de Middellandse Zee).

Daar komt nu ‘North Sea-Baltic’ bij. Die corridor loopt van België en Nederland via Duitsland, Polen, Litouwen en Letland tot in Estland. In Polen sluit de corridor aan op de Chinese Zijderoute.

De toetreding tot die derde corridor is goed nieuws voor de haven en de havenbedrijven. Europa wil met de uitbouw van die hoofdassen het goederenvervoer per spoor een duwtje in de rug geven als alternatief voor het wegvervoer.

Verladers en spooroperatoren kunnen nu makkelijker capaciteit of ‘rijpaden’ krijgen om treinen op die route te laten rijden. Zij spelen zo mee op Europees niveau. Dat opent nieuwe economische mogelijkheden voor hen.

Tal van terminals en ondernemingen binnen North Sea Port zijn rechtstreeks aangesloten op het spoor en maken er intensief gebruik van om goederen aan of af te voeren. Het havengebied ligt immers op het kruispunt van de Europese spoorwegen (tot in China). << (Guy Leysen) (foto: North Sea Port)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Naams ziekenhuis verbetert energieprestaties met 15,5%

Het Naams ziekenhuis CHR Sambre et Meuse heeft in samenwerking met ENGIE en RenoWatt werken uitgevoerd, die het energieverbruik van het ziekenhuis aanzienlijk reduceerden.

SCK CEN en UGent onderzoeken wondgenezing met ‘Hyper­zwaarte­kracht­kuur’

In september zullen ‘gestresseerde en gewonde huidcellen’ een ‘hyper­zwaarte­kracht­kuur’ in de Large Diameter Centrifuge van ESA in het Nederlandse Noordwijk getest worden.

Windparken profiteren van sterke stroming in lagere atmosfeer

Uit onderzoek van UTwente blijkt dat krachtige luchtstromingen in de lagere atmosfeer, de zogenaamde ‘low-level jets’, de prestaties van windmolenparken kunnen verbeteren.

VLIZ North Sea Award 2020 gewonnen door Camille Gaulier

Camille Gaulier, PhD aan de VUB-onderzoeksgroep AMGC en Université de Lille, won deze award voor haar Innovatieve toolbox om metaalverontreiniging aan Belgische kust te meten.

Lockheed Martin gunt Feronyl contract binnen het F-35 programma

Feronyl sloot met vliegtuigbouwer Lockheed Martin een meerjarencontract voor O&O van hittebestendige materialen voor toepassingen in straalmotoren en hypersonische toestellen.

Peter Leijnen: ”Puur techniek” - topingenieur

Vorige kerst ving de innoverende elektromotorenbouwer Magnax uit Deinze 16 miljoen euro om te groeien in automotive. Wij spraken met Peter Leijnen (48), oprichter en CTO van Magnax.

Vlaanderen op tweede plek in Europees innovatieonderzoek

Het laatste Europese innovatieonderzoek toont dat de innovatiegraad in Vlaanderen voor 2016-2018 rond de 70% ligt. Daarmee behoort Vlaanderen tot de Europese top, enkel Estland doet beter.

Kunstmatige intelligentie: nieuwer is niet altijd beter - opinie

Wat triggert kopersverdriet? Sommigen voelen het al na enkele seconden na een impulsaankoop. We maakten het allemaal wel eens mee, maar dat maakt het er niet minder pijnlijk op.

SUSiEtec voor holistische benadering digitale transformatie

Kontron SUSiEtec introduceert holistische digitaliserings­oplossingen, waardoor machinebouwers, systeemintegratoren en fabrikanten hun digitale transformatie­doelstellingen sneller kunnen bereiken. Het portfolio biedt eenvoudige toegang tot nodige IoT/embedded computer­hardware, softwaretools en software­ontwikkelings­omgeving. >>

Partners