Scania Parts Logistics kiest binnenvaart voor duurzaam transport

Na een grondige analyse van de maritieme exportflow door Multimodaal.Vlaanderen (VIL) blijkt dat Scania Parts Logistics via binnenvaart 47% minder CO2-uitstoot zal realiseren.

Trefwoorden: #binnenvaart, #CO2-uitstoot, #logistiek, #modal shift, #Multimodaat.Vlaanderen, #Scania, #Scania Parts Logistics, #VIL

Lees verder

Techniek

( Foto: © Gilles Dumoulin )

ENGINEERINGNET.BE - Uit die analyse blijkt dat 75% van de exportcontainers die vanuit Oudsbergen per truck vertrekken, in aanmerking komen voor modal shift naar de barge op basis van het “ICY” (Inland Container Yard) concept.

Dat betekent dat de lege container niet in Antwerpen wordt opgehaald, maar direct aan de binnenvaart terminal in Genk, waardoor de rit met lege container vanuit Antwerpen wordt uitgespaard. De geladen containers vertrekken dan vanuit Haven Genk met de barge naar de deepsea terminal in de Antwerpse haven.

Scania start deze week met de zendingen naar Brazilië via MSC, goed voor 400 containers per jaar. Vervolgens worden de andere bestemmingen uit de VIL analyse stap voor stap onderzocht en waar mogelijk overgezet. Het totale potentieel voor de barge bedraagt een 800-tal containers per jaar.

De totale CO2 besparing voor de 800 containers bedraagt 85 ton, ofwel 47% minder dan via de weg. De mobiliteitswinst op de E313 en de ring rond Antwerpen telt dubbel door: de shift van 800 containers betekent 1.600 uitgespaarde ritten van en naar Antwerpen, goed voor 168.000 km minder over de weg.

Bedrijfseconomisch is dit project een voltreffer met een kostenbesparing van ruim 10% op het traject Oudsbergen-Antwerpen. Die besparing ligt in de realiteit nog een stuk hoger omwille van de positieve neveneffecten van de modal shift