Scania Parts Logistics kiest binnenvaart voor duurzaam transport
Bedrijfsnieuws 25/02/2021 10:24:57
Na een grondige analyse van de maritieme exportflow door Multimodaal.Vlaanderen (VIL) blijkt dat Scania Parts Logistics via binnenvaart 47% minder CO2-uitstoot zal realiseren.
ECS zet in op verdere Europese schaalvergroting
Logistics Sustainability Index (LSI) officieel gelanceerd
Zelfbediening in logistiek onderzocht
Genomineerden Foreign Investment of the Year Trophy 2021 bekend
Port of Antwerp beheert als eerste zeehaven eigen luchtruim
Blue Gate Antwerp verwelkomt nieuwe CityHub DHL Express
>> Meer verwant nieuwsThe future of smart manufacturing with IIOT
Virtueel online event
donderdag 15 april 2021
Smart Electrical Grid & Heat Grid Buildings
Live Webinar
van 21/04/2021 tot 28/04/2021
CE-machinerichtlijn 2006-42-EG
Online cursus IE-net
van 27/04/2021 tot 6/05/2021
EPLAN Virtual Fair
Online
van 28/04/2021 tot 29/04/2021
Grand Paris Express
Live Webinar
dinsdag 4 mei 2021
Sensor+Test 2021
Online event
van 4/05/2021 tot 6/05/2021
(8/4) Eerste groene waterstoffabrieken North Sea Port in ontwerpfase
(7/4) Hugo Thienpont: ”Over fotonica en jong bloed” - topingenieur
(7/4) Elektronenmicroscopie maakt 20 keer snellere beeldvorming mogelijk
(6/4) UHasselt legt laatste hand aan diamantgebaseerde kwantummagnetometer
(1/4) Batterij krijgt hoge actieradius en snelle oplaadtijd
(31/3) Odysseusprogramma brengt 13 toponderzoekers naar Vlaanderen
>> Meer blikvangersENGINEERINGNET.BE - Uit die analyse blijkt dat 75% van de exportcontainers die vanuit Oudsbergen per truck vertrekken, in aanmerking komen voor modal shift naar de barge op basis van het “ICY” (Inland Container Yard) concept.
Dat betekent dat de lege container niet in Antwerpen wordt opgehaald, maar direct aan de binnenvaart terminal in Genk, waardoor de rit met lege container vanuit Antwerpen wordt uitgespaard. De geladen containers vertrekken dan vanuit Haven Genk met de barge naar de deepsea terminal in de Antwerpse haven.
Scania start deze week met de zendingen naar Brazilië via MSC, goed voor 400 containers per jaar. Vervolgens worden de andere bestemmingen uit de VIL analyse stap voor stap onderzocht en waar mogelijk overgezet. Het totale potentieel voor de barge bedraagt een 800-tal containers per jaar.
De totale CO2 besparing voor de 800 containers bedraagt 85 ton, ofwel 47% minder dan via de weg. De mobiliteitswinst op de E313 en de ring rond Antwerpen telt dubbel door: de shift van 800 containers betekent 1.600 uitgespaarde ritten van en naar Antwerpen, goed voor 168.000 km minder over de weg.
Bedrijfseconomisch is dit project een voltreffer met een kostenbesparing van ruim 10% op het traject Oudsbergen-Antwerpen. Die besparing ligt in de realiteit nog een stuk hoger omwille van de positieve neveneffecten van de modal shift << (Guy Leysen) (foto: © Gilles Dumoulin)