Geautomatiseerd laden en lossen levert enorme tijdswinst

Economie 26/02/2021 10:49:35

De lading van een vrachtwagen lossen via automatisering in slechts 10 minuten, terwijl het manuele proces 45 minuten in beslag neemt? Het VIL-project OptiCharge bewijst dat het kan.

Lees hieronder verder   
Verwant

ECS zet in op verdere Europese schaalvergroting

Logistics Sustainability Index (LSI) officieel gelanceerd

Zelfbediening in logistiek onderzocht

Genomineerden Foreign Investment of the Year Trophy 2021 bekend

Port of Antwerp beheert als eerste zeehaven eigen luchtruim

Blue Gate Antwerp verwelkomt nieuwe CityHub DHL Express

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

The future of smart manufacturing with IIOT

Virtueel online event

donderdag 15 april 2021

Smart Electrical Grid & Heat Grid Buildings

Live Webinar

van 21/04/2021 tot 28/04/2021

CE-machinerichtlijn 2006-42-EG

Online cursus IE-net

van 27/04/2021 tot 6/05/2021

EPLAN Virtual Fair

Online

van 28/04/2021 tot 29/04/2021

Grand Paris Express

Live Webinar

dinsdag 4 mei 2021

Sensor+Test 2021

Online event

van 4/05/2021 tot 6/05/2021

Keuze van de redactie

(8/4) Eerste groene waterstoffabrieken North Sea Port in ontwerpfase

(7/4) Hugo Thienpont: ”Over fotonica en jong bloed” - topingenieur

(7/4) Elektronenmicroscopie maakt 20 keer snellere beeldvorming mogelijk

(6/4) UHasselt legt laatste hand aan diamantgebaseerde kwantummagnetometer

(1/4) Batterij krijgt hoge actieradius en snelle oplaadtijd

(31/3) Odysseusprogramma brengt 13 toponderzoekers naar Vlaanderen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Het doel van dit project, dat uitgevoerd werd met de Universiteit Antwerpen als partner, was het laden en lossen efficiënter te maken door zowel bij de verladers (magazijnpersoneel) als bij de vervoerders (chauffeurs) het manuele werk zoveel mogelijk te vervangen door automatisering.

VIL voerde een marktstudie uit naar de state-of-the-art laad- en losoplossingen, die de logistieke keten verder kunnen automatiseren. De systemen kunnen opgedeeld worden in drie types: Automated Guided Vehicle of AGV-based systemen, one-shot-based systemen en semi-automatische systemen. De laatste optie is vooral interessant bij goederen met een moeilijkere morfologie, zoals complex stukgoed.

Uit de resultaten blijkt dat elke technologie zijn eigen voor- en nadelen heeft en er niet één systeem kan worden aangeprezen voor de behandeling van elk type lading. Ook de bedrijfsspecifieke context in het magazijn bepaalt mee of de beoogde implementatie praktisch haalbaar is.

Binnen het project werd een succesvolle business case, met daaraan gekoppeld een Proof of Concept uitgewerkt bij chocoladefabrikant Barry Callebaut. Via een one-shot-based skatesysteem werden 26 pallets in 10 minuten automatisch gelost zonder enige hapering of schade.

Dit levert een duidelijke tijdswinst op ten opzichte van de 45 minuten die het manueel lossen momenteel in beslag neemt. Een transportbandsysteem met kettingen en een rollenbaan zou een nog grotere tijdswinst kunnen opleveren. Maar omdat dit systeem tijdens de loop van dit project niet beschikbaar was in België, kon het niet in de praktijk getest worden.

Met dit project toont VIL aan dat er voor elk type lading en magazijn een automatiseringsoplossing bestaat. Het merendeel van deelnemende bedrijven zijn alvast enthousiast om met de opgedane kennis verder aan de slag te gaan. << (Guy Leysen) (foto: VIL)

Projectdeelnemers: Atlas Copco Airpower, Barry Callebaut, Blue Projects, Group GTS, H.Essers, Ontex, Scania, Spadel, Stelrad Radiator Group, Tenneco, Vario Food Group, Volvo en Yusen Logistics (Benelux).

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Nieuw decentraal aandrijfsysteem ontworpen voor transportbandtoepassingen

Met de Sinamics G115D presenteert Siemens een nieuw, compact en krachtig aandrijfsysteem, dat specifiek ontworpen werd voor horizontale transport­band­toepas­singen.

Belgische milieuprestaties krijgen compliment van OESO

De OESO doet in haar rapport Environmental Performance Review voor België aanbevelingen voor het afval-, materialen- en bodembeheer, en de transitie naar een circulaire economie.

SusPhos proces leidt uiteindelijk naar volledige circulariteit

Onderzoekers van de UvA hebben een belangrijke stap gezet op weg naar volledige circulariteit van fosfaat­recycling volgens het SusPhos proces, waarbij ook magnesium is terug te winnen.

Elektrische wagens met grote autonomie - artikel

Engineeringbedrijf Exypnos uit Kruibeke ontwikkelt kant-en-klare industriële installaties op maat voor de framing en verlijming van componenten met gegoten polyurethaan.

Tracering aardbeien Coöperatie Hoogstraten met visie en RFID

Coöperatie Hoogstraten hecht veel belang aan de traceerbaarheid van haar aardbeien doorheen de keten, maar met een 200-tal telers is dit proces logistiek gezien niet eenvoudig te realiseren.

Privacy-vriendelijke data-analyse technologieën in ontwikkeling

TNO roept overheidspartijen, bedrijven, commerciële technologiepartijen en kennisinstellingen op om gezamenlijk hiervoor Multi-Party Computation en Federated Learning in te zetten.

Elia incubator stimuleert digitale innovatie

The Nest, de incubator van Elia Group, maakt het mogelijk voor medewerkers om digitale ideeën snel te ontwikkelen, om er prototypes van te maken en ze te testen in een sandboxomgeving.

Suez investeert 10 miljoen euro in nieuwe duurzame sorteerlijn

Om te voldoen aan de nieuwe milieu­regle­men­tering van de Vlaamse regering installeert afval­verwer­kend bedrijf Suez in de Gentse haven een nieuwe sorteerlijn, die 35% meer afval zal uitsorteren.

ABB breidt YuMi-cobotportfolio uit

ABB heeft haar portfolio van collaboratieve robots (cobots) uitgebreid met twee nieuwe cobotfamilies: GoFa en SWIFTI met een intuïtief ontwerp. Als aanvulling YuMi en Single Arm YuMi bieden de nieuwe cobots een hogere payload en hogere snelheden. ABB speelt met deze toename in kracht en snelheid in op vragen vanuit de markt. >>

Partners