Een feilloze en integere Rittal Service

Technisch nieuws 4/03/2021 14:22:33

Het uitbouwen van een eigen serviceafdeling is geen sinecure. Toch is Rittal Belgium hierin geslaagd. Vandaag staat Stefan De Poorter als Service Manager aan het hoofd van Rittal Service.

Lees hieronder verder   
Verwant

Assetmanagement voor en na corona - artikel

Een feilloze en integere Rittal Service

Jan De Nul baggert met 100% duurzame drop-in biobrandstof

DEME voert onderhoudsbaggerwerken op Schelde op LNG uit

Koen Bordeaud’huy is preventieadviseur 2020

Vlieg samen met Ultimo in de cloud en win een drone

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

The future of smart manufacturing with IIOT

Virtueel online event

donderdag 15 april 2021

Smart Electrical Grid & Heat Grid Buildings

Live Webinar

van 21/04/2021 tot 28/04/2021

CE-machinerichtlijn 2006-42-EG

Online cursus IE-net

van 27/04/2021 tot 6/05/2021

EPLAN Virtual Fair

Online

van 28/04/2021 tot 29/04/2021

Grand Paris Express

Live Webinar

dinsdag 4 mei 2021

Sensor+Test 2021

Online event

van 4/05/2021 tot 6/05/2021

Keuze van de redactie

(8/4) Eerste groene waterstoffabrieken North Sea Port in ontwerpfase

(7/4) Hugo Thienpont: ”Over fotonica en jong bloed” - topingenieur

(7/4) Elektronenmicroscopie maakt 20 keer snellere beeldvorming mogelijk

(6/4) UHasselt legt laatste hand aan diamantgebaseerde kwantummagnetometer

(1/4) Batterij krijgt hoge actieradius en snelle oplaadtijd

(31/3) Odysseusprogramma brengt 13 toponderzoekers naar Vlaanderen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De Poorter teert op 25 jaar ervaring in service bij diverse bedrijven. Het opsplitsen van de verantwoordelijkheid in een afzonderlijke functie liet toe de serviceafdeling volwaardig uit te bouwen.

De Poorter licht toe: “Op deze manier is onze werking gestroomlijnd net zoals bij de andere Rittal zusterondernemingen en kunnen we de klanten nog beter ondersteunen.”

Het serviceteam telt intussen drie personen naast De Poorter: twee gespecialiseerde techniekers en een coördinator. “Eén van de technici is gespecialiseerd in het onderhouden van Rittal Automation Systems (RAS) die voornamelijk geïnstalleerd zijn bij bordenbouwers.

De andere is een specialist op het vlak van onderhoud voor schakelkasten en koeling, zowel voor de IT- als de industriële sector”, schetst De Poorter de verschillende werkzaamheden van zijn team.

“De RAS machines zijn een belangrijke schakel in het productieproces van onze klanten. Deze hightech technologie vraagt de nodige aandacht, ook op het vlak van service.” Voor onderhoud aan koelapparatuur werkt Rittal onder meer samen met zijn vaste partner Arco, eveneens uit Lokeren.

“Enerzijds zijn er de lopende onderhoudscontracten met klanten die we - in overleg met Arco - op jaarbasis inplannen. Anderzijds is er het aspect storingsverwerking, waarvoor onze technici of deze van ons partnerbedrijf bij de klant langs gaan om een technisch probleem op te lossen”, vult De Poorter aan.

Voltijds aan de slag tijdens corona
Rittal Belgium reageerde alert op de coronaperikelen. Op zeer korte tijd werd omgeschakeld: de arbeiders werden ingedeeld in een tweeploegensysteem waardoor de activiteiten op de werkvloer met strenge inachtneming van de coronamaatregelen konden blijven doorgaan. Bedienden werkten al snel van thuis uit.

“Ook onze servicecoördinator en ikzelf gingen aan het telewerken terwijl we permanent contact hielden met onze techniekers in the field. Vooral in de beginfase bleek dit niet evident. Toch zijn we erin geslaagd onze serviceactiviteiten voltijds te blijven verderzetten. Een sterke prestatie van het hele team”, blikt De Poorter terug.

VIP virtual classroom in primeur
“Interne opleidingen vormen een belangrijk aspect om de kwaliteit van ons werk te garanderen. In normale omstandigheden gaan deze voor kleine groepen door in het Rittal Innovation Centrum: een 1.500 m² groot presentatie- en testcentrum in Duitsland.

Vanuit Rittal Belgium konden we echter rekenen op een primeur: de eerste VIP virtual classroom rond het onderhoud van de Perforex bewerkingsmachine. Het hoofdkantoor organiseerde de opleiding louter voor onze technicus naar aanleiding van een dringende vraag van een klant.

Maar terwijl digitaal het ‘nieuwe normaal’ lijkt te worden, blijft praktijkervaring onontbeerlijk om een goede service te kunnen aanbieden. De hands-on training kan dan ook onmogelijk vervangen worden door een digitale ervaring en willen we later inplannen”, besluit De Poorter. <<

www.rittal.be >>

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Nieuw decentraal aandrijfsysteem ontworpen voor transportbandtoepassingen

Met de Sinamics G115D presenteert Siemens een nieuw, compact en krachtig aandrijfsysteem, dat specifiek ontworpen werd voor horizontale transport­band­toepas­singen.

Belgische milieuprestaties krijgen compliment van OESO

De OESO doet in haar rapport Environmental Performance Review voor België aanbevelingen voor het afval-, materialen- en bodembeheer, en de transitie naar een circulaire economie.

SusPhos proces leidt uiteindelijk naar volledige circulariteit

Onderzoekers van de UvA hebben een belangrijke stap gezet op weg naar volledige circulariteit van fosfaat­recycling volgens het SusPhos proces, waarbij ook magnesium is terug te winnen.

Elektrische wagens met grote autonomie - artikel

Engineeringbedrijf Exypnos uit Kruibeke ontwikkelt kant-en-klare industriële installaties op maat voor de framing en verlijming van componenten met gegoten polyurethaan.

Tracering aardbeien Coöperatie Hoogstraten met visie en RFID

Coöperatie Hoogstraten hecht veel belang aan de traceerbaarheid van haar aardbeien doorheen de keten, maar met een 200-tal telers is dit proces logistiek gezien niet eenvoudig te realiseren.

Privacy-vriendelijke data-analyse technologieën in ontwikkeling

TNO roept overheidspartijen, bedrijven, commerciële technologiepartijen en kennisinstellingen op om gezamenlijk hiervoor Multi-Party Computation en Federated Learning in te zetten.

Elia incubator stimuleert digitale innovatie

The Nest, de incubator van Elia Group, maakt het mogelijk voor medewerkers om digitale ideeën snel te ontwikkelen, om er prototypes van te maken en ze te testen in een sandboxomgeving.

Suez investeert 10 miljoen euro in nieuwe duurzame sorteerlijn

Om te voldoen aan de nieuwe milieu­regle­men­tering van de Vlaamse regering installeert afval­verwer­kend bedrijf Suez in de Gentse haven een nieuwe sorteerlijn, die 35% meer afval zal uitsorteren.

ABB breidt YuMi-cobotportfolio uit

ABB heeft haar portfolio van collaboratieve robots (cobots) uitgebreid met twee nieuwe cobotfamilies: GoFa en SWIFTI met een intuïtief ontwerp. Als aanvulling YuMi en Single Arm YuMi bieden de nieuwe cobots een hogere payload en hogere snelheden. ABB speelt met deze toename in kracht en snelheid in op vragen vanuit de markt. >>

Partners