Ontwikkeling kleine en lichtgewicht laserscanners

UTwente is samen met zeven Europese ondernemingen gestart met het Horizon2020-project Ophellia voor de ontwikkeling van nieuwe laserbronnen voor LiDAR-toepassingen.

Trefwoorden: #autonome treinen, #drones, #havens, #Horizon 2020, #Keopsys Industries, #LiDAR, #LioniX International, #luchthavens, #RIEGL, #robots, #SICK, #Thales, #UTwente, #Vanguard Automation, #veiligheidssensor

Lees verder

research

( Foto: UTwente )

ENGINEERINGNET.BE - Om afstanden te meten, werkt LiDAR op vrijwel dezelfde manier als RADAR. In plaats van radiogolven wordt echter licht gebruikt.

Het verlicht een doel met laserlicht en meet de tijd tot het licht nodig weer terug wordt gekaatst naar de sensor. Hoe langer het duurt voordat het licht terugkeert, hoe verder het doelwit van de sensor verwijderd is.

Maar de huidige laserbronnen voor deze technologie zijn vaak zeer duur, niet robuust genoeg of simpelweg te groot.

LiDAR-systemen voor integratie in bijvoorbeeld autonome treinen, drones of als onderdeel van draagbare systemen moeten juist klein en licht zijn. "En nog steeds minstens op hetzelfde niveau presteren als bestaande technologieën", zegt prof. dr. Sonia Garcia-Blanco, coördinator van het project.

Fotonische integratiecircuits (PIC's) zijn daarom essentieel om dit doel te bereiken. In het project OPHELLIA ontwikkelt de UTwente nieuwe materialen voor erbium-gedoopte golfgeleiderversterkers. Deze zullen monolithisch worden geïntegreerd met de Si3N4-golfgeleiders met laag verlies van partner LioniX International.

Samen met andere geavanceerde functionele geïntegreerde fotonicamaterialen, ontwikkeld door Thales-R&T en UTwente, kunnen ze complexe geïntegreerde laserbronnen produceren.

Deze nieuwe materialen worden geïntegreerd in een bestaand fotonisch platform met laag verlies, en leveren zo de benodigde prestaties. Tegelijk zijn de kosten en de afmetingen beperkt, waardoor ze geschikt worden voor geminiaturiseerde LiDAR-systemen.

De drie eindgebruikers van het project zijn SICK, RIEGL en Thales. Zij zullen de technologie integreren in drie demo's: een veiligheidssensor in havens en luchthavens, autonome robots/drones en autonome treinen.


ACHTERGROND
Het project loopt tot 31 januari 2025 en ontvangt een EU-bijdrage van ruim 4,5 miljoen euro.

Andere partners zijn: Keopsys Industries (FR), Vanguard Automation (GE) en TEMATYS (FR).