Port of Antwerp beheert als eerste zeehaven eigen luchtruim

Economie 18/03/2021 15:44:03

Onder de nieuwe Europese wetgeving hebben havens nu de bevoegdheid om drones in hun luchtruim te coördineren en te beheren. Port of Antwerp werkt hiervoor samen met Unifly als UTM partner.

Lees hieronder verder   
Verwant

Group Machiels verwerft meerderheidsparticipatie in Global Langerlo

AI-platform leidt tot sneller en beter voorraadbeheer

Primeur: Elektrische terminaltrekker tankt waterstof uit mobiel tankstation

Serieuze tijdswinst bij laden en lossen

Kuehne+Nagel en Atlas Copco winnen Foreign Investment Trophy 2021 awards

Montea ontwikkelt multimodale stadslogistiek in de Brusselse haven

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Onderhandelen met impact

Online

van 19/05/2021 tot 26/05/2021

Leiding geven op afstand

online via Zoom

van 20/05/2021 tot 25/05/2021

Intellectual property for growing businesses

EP&C webinar

donderdag 20 mei 2021

Functionele veiligheid volgens machinerichtlijn

Online cursus IE-net

van 1/06/2021 tot 10/06/2021

Patent Enforcement in Asia

3 Live webinars

van 1/06/2021 tot 15/06/2021

Jouw spreekstem

Online

van 2/06/2021 tot 23/06/2021

Keuze van de redactie

(6/5) AI-platform leidt tot sneller en beter voorraadbeheer

(5/5) imec.istart Fund krijgt stevige kapitaalinjectie

(4/5) Primeur: Elektrische terminaltrekker tankt waterstof uit mobiel tankstation

(3/5) Gerrit Jan Schaeffer volgt Ronnie Belmans op bij EngergyVille

(29/4) 30 bedrijven stappen in nieuw Vlaams energie- en klimaatproject

(28/4) Samenwerking rond waterstof in de luchtvaart op poten gezet

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Port of Antwerp is de eerste zeehaven die onbemand luchtverkeersbeheer initieert in een drukke en complexe havenomgeving en wordt de eerste niet-luchtvaartautoriteit, die een volwaardige geozonebeheerder wordt.

Als geozonebeheerder is de haven verantwoordelijk voor het beheer van grondrisico’s van bovengrondse activiteiten, met betrekking tot operationele en werkende drones, algemene veiligheid en naadloze integratie van vereiste processen. Deze zijn allemaal bedoeld om de productiviteit en efficiëntie van havenactiviteiten te verhogen.

Drones hebben veel potentiële use-cases die vooral relevant zijn in een complexe omgeving. Met behulp van drones kunnen havens de veiligheid verhogen, naleving afdwingen en de operationele efficiëntie optimaliseren, allemaal met minimale interferentie voor bestaande infrastructuur en processen.

Port of Antwerp heeft dit opgepakt en aangezien het droneverkeer in hun luchtruim blijft toenemen, is er behoefte om hun luchtruim te controleren en vriend van vijand te onderscheiden. Het koos Unifly als technologiepartner om het Unmanned Traffic Management (UTM) -platform van de haven te ontwikkelen.

Port of Antwerp heeft specifieke vereisten geïdentificeerd voor haar rol als geozonebeheerder, waaronder een meervoudige workflow, meerlagige autorisatieprocessen en robuuste real-time bewakings- en detectiemogelijkheden. Deze meerlagige autorisatiestroom is ook een primeur in de branche.

Zodra het Directoraat-Generaal van de Luchtvaart (DGLV) groen licht geeft, zorgt het platform voor een tijdige en naadloze verwerking van vluchtvergunningen door havenautoriteiten, terminalmeesters en ook door zakelijke drone-operators en andere havengebruikers. << (Guy Leysen) (foto: Port of Antwerp)





Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Nieuwe methode voor beoordeling vorderingen klimaatakkoord

Wetenschappers uit de EU stellen een nieuwe methode voor waarmee ze de voortgang van de klimaatdoelstelling van het Parijsakkoord kunnen beoordelen.

Vorig jaar werd 42% van de bedrijven door cyberaanval getroffen

Uit het Cyber Readiness Report 2021 van verzekeraar Hiscox blijkt dat maar liefst 42% van Belgische bedrijven getroffen werden door één of meerdere cyberaanvallen.

Nieuwe technologieën voor recycleren van platinagroep-metalen uit afval

Het PLATIRUS-project, met onder meer VITO en KU Leuven, heeft elf technologieën ontwikkeld, waarvan er drie uitblonken door hoge efficiëntie, lage kosten en geringe milieueffecten.

Aalsters ziekenhuis gebruikt als eerste in Benelux robot­assis­tentie

De CorPath GRX, een robotarm ontwikkeld door Siemens Healthineers, stelt specialisten in staat om ingrepen in de bloedvaten preciezer en veiliger uit te voeren.

EP&C webinar: intellectual property for growing businesses

Waarom lukt het de ene startup om in korte tijd door te ontwikkelen tot een volwaardig bedrijf, terwijl een ander daar nooit in slaagt? Dat is één van de vragen waarop u een antwoord krijgt.

Aantal faillissements­uitspraken blijft algemeen laag

De afgelopen maand april noteerde Graydon 488 failliet verklaarde bedrijven (+44,4% tegenover 2020), maar slechts een fractie van wat in een normaal conjunctureel verloop mag verwacht worden

Licentieovereenkomst op patenten tussen Umicore en BASF

Umicore en BASF hebben een wederzijdse niet-exclusieve licentie­overeen­komst op patenten afgesloten die een brede waaier aan kathode­materialen en hun precursoren dekt.

Primeur: Elektrische terminaltrekker tankt waterstof uit mobiel tankstation

In het VIL-project Hydrolog wordt aangetoond hoe het overschakelen naar waterstof voor elektrisch zwaar transportmateriaal in de logistieke sector een haalbare kaart wordt.

igus is nieuw lid van Profibus Nutzerorganisation

Profinet is 's werelds toonaangevende communicatie-oplossing op Ethernetbasis voor industriële automatisering (zelfs grote datavolumes worden snel en veilig overgedragen). Om het onderzoek naar de Profinet technologie in bewegende toepassingen te bevorderen is igus nu toegetreden tot de Profibus Nutzerorganisation e.V. als kabelspecialist.

Partners