Port of Antwerp beheert als eerste zeehaven eigen luchtruim
Economie 18/03/2021 15:44:03
Onder de nieuwe Europese wetgeving hebben havens nu de bevoegdheid om drones in hun luchtruim te coördineren en te beheren. Port of Antwerp werkt hiervoor samen met Unifly als UTM partner.
ECS zet in op verdere Europese schaalvergroting
Logistics Sustainability Index (LSI) officieel gelanceerd
Zelfbediening in logistiek onderzocht
Genomineerden Foreign Investment of the Year Trophy 2021 bekend
Port of Antwerp beheert als eerste zeehaven eigen luchtruim
Blue Gate Antwerp verwelkomt nieuwe CityHub DHL Express
>> Meer verwant nieuwsThe future of smart manufacturing with IIOT
Virtueel online event
donderdag 15 april 2021
Smart Electrical Grid & Heat Grid Buildings
Live Webinar
van 21/04/2021 tot 28/04/2021
CE-machinerichtlijn 2006-42-EG
Online cursus IE-net
van 27/04/2021 tot 6/05/2021
EPLAN Virtual Fair
Online
van 28/04/2021 tot 29/04/2021
Grand Paris Express
Live Webinar
dinsdag 4 mei 2021
Sensor+Test 2021
Online event
van 4/05/2021 tot 6/05/2021
(8/4) Eerste groene waterstoffabrieken North Sea Port in ontwerpfase
(7/4) Hugo Thienpont: ”Over fotonica en jong bloed” - topingenieur
(7/4) Elektronenmicroscopie maakt 20 keer snellere beeldvorming mogelijk
(6/4) UHasselt legt laatste hand aan diamantgebaseerde kwantummagnetometer
(1/4) Batterij krijgt hoge actieradius en snelle oplaadtijd
(31/3) Odysseusprogramma brengt 13 toponderzoekers naar Vlaanderen
>> Meer blikvangersENGINEERINGNET.BE - Port of Antwerp is de eerste zeehaven die onbemand luchtverkeersbeheer initieert in een drukke en complexe havenomgeving en wordt de eerste niet-luchtvaartautoriteit, die een volwaardige geozonebeheerder wordt.
Als geozonebeheerder is de haven verantwoordelijk voor het beheer van grondrisico’s van bovengrondse activiteiten, met betrekking tot operationele en werkende drones, algemene veiligheid en naadloze integratie van vereiste processen. Deze zijn allemaal bedoeld om de productiviteit en efficiëntie van havenactiviteiten te verhogen.
Drones hebben veel potentiële use-cases die vooral relevant zijn in een complexe omgeving. Met behulp van drones kunnen havens de veiligheid verhogen, naleving afdwingen en de operationele efficiëntie optimaliseren, allemaal met minimale interferentie voor bestaande infrastructuur en processen.
Port of Antwerp heeft dit opgepakt en aangezien het droneverkeer in hun luchtruim blijft toenemen, is er behoefte om hun luchtruim te controleren en vriend van vijand te onderscheiden. Het koos Unifly als technologiepartner om het Unmanned Traffic Management (UTM) -platform van de haven te ontwikkelen.
Port of Antwerp heeft specifieke vereisten geïdentificeerd voor haar rol als geozonebeheerder, waaronder een meervoudige workflow, meerlagige autorisatieprocessen en robuuste real-time bewakings- en detectiemogelijkheden. Deze meerlagige autorisatiestroom is ook een primeur in de branche.
Zodra het Directoraat-Generaal van de Luchtvaart (DGLV) groen licht geeft, zorgt het platform voor een tijdige en naadloze verwerking van vluchtvergunningen door havenautoriteiten, terminalmeesters en ook door zakelijke drone-operators en andere havengebruikers. << (Guy Leysen) (foto: Port of Antwerp)