Solvay, Veolia en Renault recycleren oude batterijen elektrische voertuigen

Groupe Renault, Veolia en Solvay sluiten een partnerschap waarbij de circulaire economie van EV-batterijen in Europa mogelijk wordt gemaakt via recycling in een gesloten kringloop.

Trefwoorden: #batterijen, #circulair, #elektrische voertuigen, #Groupe Renault, #recycleren, #Solvay, #Veolia

Lees verder

Techniek

( Foto: Groupe Renault )

ENGINEERINGNET.BE - Het bestaande consortium van Veolia en Solvay, dat in september 2020 werd opgericht, wordt zo versterkt met de ervaring van Groupe Renault op het vlak van circulaire economie en de levenscyclus van EV-batterijen.

Dat leidt tot een zeer complementair partnerschap dat profiteert van de expertise van Solvay in de chemische extractie van batterijmetalen en de tienjarige ervaring van Veolia in de ontmanteling en recycling van lithium-ionbatterijen via een hydrometallurgisch proces.

Nu het aantal elektrische voertuigen op de weg naar verwachting zal groeien van 10 miljoen in 2020 tot meer dan 100 miljoen in 2030 wereldwijd, is het een strategische uitdaging om een stabiele toegang tot batterijmaterialen te verzekeren die op duurzame wijze gewonnen zijn.

In dat verband streven de drie partners naar de realisering van een veilige en duurzame bevoorradingsbron voor batterijmetalen zoals kobalt, nikkel en lithium.

De bedrijven willen dit doel bereiken door gebruik te maken van hun respectieve expertise in elke stap van de waardeketen (van de inzameling van afgedankte batterijen voor elektrische voertuigen tot de ontmanteling, de extractie van metalen en de zuivering) en door de bestaande mechanische en hydrometallurgische recyclingprocessen voor batterijen te verbeteren.

Dankzij de gezamenlijke innovatieve technologie van Solvay en Veolia zullen strategische metalen die vroeger na recuperatie alleen geschikt waren voor metallurgische toepassingen, worden geëxtraheerd en gezuiverd tot hoogzuivere metalen die klaar zijn voor hergebruik in nieuwe batterijen. Deze gesloten kringloop verkleint zo de ecologische voetafdruk van toekomstige EV-batterijen.

De drie partners zijn reeds actief betrokken bij een experimentele fase, waarbij in Frankrijk een pre-industriële demofabriek wordt opgezet die in staat is metalen uit afgedankte EV-batterijen te extraheren en te zuiveren.