Oostendse haven boerde goed in 2020 ondanks corona
Economie 25/03/2021 9:34:25
De strategie die sinds 2019 wordt uitgerold, focust op het uitbouwen van nichemarkten met watergebonden activiteiten. In 2020 is Haven Oostende hierin ondanks de pandemie goed geslaagd.
IT Scale-ups kunnen aanmelden voor EIT Digital Challenge 2021
Vlaamse export krimpt met 8% door corona
Recordaantal inschrijvingen voor Start it @KBC accelerator
Oostendse haven boerde goed in 2020 ondanks corona
Agoria-tool toont of je bedrijf coronaveilig is
Vernieuwing Antwerpse Europa Terminal voor duurzame groei
>> Meer verwant nieuwsThe future of smart manufacturing with IIOT
Virtueel online event
donderdag 15 april 2021
Smart Electrical Grid & Heat Grid Buildings
Live Webinar
van 21/04/2021 tot 28/04/2021
CE-machinerichtlijn 2006-42-EG
Online cursus IE-net
van 27/04/2021 tot 6/05/2021
EPLAN Virtual Fair
Online
van 28/04/2021 tot 29/04/2021
Grand Paris Express
Live Webinar
dinsdag 4 mei 2021
Sensor+Test 2021
Online event
van 4/05/2021 tot 6/05/2021
(8/4) Eerste groene waterstoffabrieken North Sea Port in ontwerpfase
(7/4) Hugo Thienpont: ”Over fotonica en jong bloed” - topingenieur
(7/4) Elektronenmicroscopie maakt 20 keer snellere beeldvorming mogelijk
(6/4) UHasselt legt laatste hand aan diamantgebaseerde kwantummagnetometer
(1/4) Batterij krijgt hoge actieradius en snelle oplaadtijd
(31/3) Odysseusprogramma brengt 13 toponderzoekers naar Vlaanderen
>> Meer blikvangersENGINEERINGNET.BE - In de eerste twee maanden steeg de tonnage ten opzichte van dezelfde periode in 2019. Maar de komst van het COVID-19 coronavirus bracht een knik in de groeicurve teweeg.
Haven Oostende strandde daardoor jammer genoeg op een gedaald scheepstonnage, maar noteerde wel méér scheepsbewegingen en voor het tweede jaar op rij konden nieuwe bedrijven aangetrokken worden. Op termijn zullen de nieuwkomers meer dan 400 bijkomende tewerkstellingsplaatsen aanbieden.
Financieel was 2020 het beste jaar van de voorbije 15 jaar. De trendbreuk met het verleden is een feit. Maar er ligt nog veel werk op de plank en de impact van de pandemie zal ook in 2021 nog ten volle doorwegen.
Zo werden investeringsprojecten, waarvoor de REBO zwaarlastterminal in aanmerking kwam, uitgesteld en zal de verminderde scheepstrafiek slechts geleidelijk herstellen.
Daarbij komt dat de noodzakelijk kosten- en investeringslast die door Haven Oostende zelf gedragen wordt om de installaties verder op punt te zetten, ook in 2021 hoog zal zijn. << (Guy Leysen) (foto: Haven Oostende)