Ontwikkeling vliegtuigbrandstoffen uit biomassa

Bedrijfsnieuws 1/04/2021 13:33:06

Het EU-project HIGFLY maakt gebruik van nieuwe katalysatoren en keramische membranen om zo 35% energie te besparen bij het produceren van vliegtuigbrandstof uit tweede generatie biomassa.

Lees hieronder verder   
Verwant

BYD installeert bladbatterijen in alle elektrische auto’s

Elia Group lanceert verbeterd Inside Information Platform

Elia incubator stimuleert digitale innovatie

Batterij krijgt hoge actieradius en snelle oplaadtijd

Ontwikkeling vliegtuigbrandstoffen uit biomassa

Kostenverlaging mogelijk voor geothermische stadsverwarming

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

The future of smart manufacturing with IIOT

Virtueel online event

donderdag 15 april 2021

Smart Electrical Grid & Heat Grid Buildings

Live Webinar

van 21/04/2021 tot 28/04/2021

CE-machinerichtlijn 2006-42-EG

Online cursus IE-net

van 27/04/2021 tot 6/05/2021

EPLAN Virtual Fair

Online

van 28/04/2021 tot 29/04/2021

Grand Paris Express

Live Webinar

dinsdag 4 mei 2021

Sensor+Test 2021

Online event

van 4/05/2021 tot 6/05/2021

Keuze van de redactie

(8/4) Eerste groene waterstoffabrieken North Sea Port in ontwerpfase

(7/4) Hugo Thienpont: ”Over fotonica en jong bloed” - topingenieur

(7/4) Elektronenmicroscopie maakt 20 keer snellere beeldvorming mogelijk

(6/4) UHasselt legt laatste hand aan diamantgebaseerde kwantummagnetometer

(1/4) Batterij krijgt hoge actieradius en snelle oplaadtijd

(31/3) Odysseusprogramma brengt 13 toponderzoekers naar Vlaanderen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - TU Eindhoven start met onderzoekers van TNO, grote luchtvaartspelers SkyNRG en Boeing, en partners uit Spanje, Duitsland en Groot-Brittannnië een nieuw project om duurzame en kostenefficiënte vliegtuigbrandstoffen te maken uit biomassa, zoals restproducten uit de bos- en landbouw.

"Wij willen bijdragen aan een luchtvaartindustrie die minder broeikasgassen uitstoot. Luchtvaartbrandstoffen gemaakt van tweede generatie grondstoffen kunnen daarbij een grote rol spelen", zegt TU/e-onderzoeker Fernanda Neira d'Angelo, coördinator van het HIGFLY-project.

Volgens de EU is de directe CO2-uitstoot van de luchtvaart goed voor 3% van de totale CO2-uitstoot van de EU. Wereldwijd is dat 2,5%. Dit lijkt misschien weinig, maar als de commerciële luchtvaart een land zou zijn, zou ze op de zesde plaats staan van nationale CO2-emissies, tussen Japan en Duitsland.

Om de doelstelling voor CO2-reductie van de luchtvaartsector te halen, 50% in 2050, moet het gebruik van duurzame vliegtuigbrandstoffen de komende jaren sterk toenemen.

Sommige luchtvaartmaatschappijen, waaronder KLM, experimenteren al met duurzame brandstoffen, maar het huidige verbruik ligt nog altijd onder de 0,5% van het totale brandstofverbruik in de luchtvaart.

Kosten zijn een remmende factor: de prijs van duurzame brandstof is ongeveer twee tot vijf maal zo hoog als die van conventionele vliegtuigbrandstof.

Voor de productie van vliegtuigbrandstof uit biomassa gebruiken de onderzoekers een reactor, die het biomateriaal met behulp van nieuwe katalysatoren en oplosmiddelen omzet in moleculen die zijn te gebruiken als uitgangsstof voor vliegtuigbrandstof.

Dit product wordt vervolgens gescheiden met behulp van keramische membranen, waardoor ongeveer 35% energie wordt bespaard tijdens de meest energieverslindende stappen in het proces.

Neira D'Angelo: "Wij gebruiken furaanverbindingen als uitgangsstof in het brandstofproductieproces. In combinatie met onze nieuwe katalysatoren, oplosmiddelen en membranen maakt dit het HIGFLY-proces erg efficiënt en effectiever als het gaat om vermindering van CO2-uitstoot. We verwachten dat we die terug kunnen brengen met 70 tot 90%.”

Het project heeft een subsidie van 4 miljoen euro ontvangen uit Horizon 2020 van de EU. De eerste voorlopige resultaten worden in 2022 verwacht. << (Lydia Heida) (foto: TU Eindhoven)

Partners in het HIGFLY-consortium zijn: TU/e, TNO, SkyNRG, Boeing, Agencia Estatal Consejo Superior de Investigaciones Científicas, Fraunhofer-Gesellschaft, Johnson Matthey, Institut für Energie- und Umweltforschung en KNEIA.

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

UHasselt legt laatste hand aan diamantgebaseerde kwantummagnetometer

Deze kwantummagnetometer van het UHasselt-studententeam OSCAR-QUBE krijgt een plaats in het ISS. Op de kubus rondom het toestel prijkt een kunstwerk van UHasselt-studente Daphne Box.

Nieuw decentraal aandrijfsysteem ontworpen voor transportbandtoepassingen

Met de Sinamics G115D presenteert Siemens een nieuw, compact en krachtig aandrijfsysteem, dat specifiek ontworpen werd voor horizontale transport­band­toepas­singen.

Belgische milieuprestaties krijgen compliment van OESO

De OESO doet in haar rapport Environmental Performance Review voor België aanbevelingen voor het afval-, materialen- en bodembeheer, en de transitie naar een circulaire economie.

SusPhos proces leidt uiteindelijk naar volledige circulariteit

Onderzoekers van de UvA hebben een belangrijke stap gezet op weg naar volledige circulariteit van fosfaat­recycling volgens het SusPhos proces, waarbij ook magnesium is terug te winnen.

Elektrische wagens met grote autonomie - artikel

Engineeringbedrijf Exypnos uit Kruibeke ontwikkelt kant-en-klare industriële installaties op maat voor de framing en verlijming van componenten met gegoten polyurethaan.

Tracering aardbeien Coöperatie Hoogstraten met visie en RFID

Coöperatie Hoogstraten hecht veel belang aan de traceerbaarheid van haar aardbeien doorheen de keten, maar met een 200-tal telers is dit proces logistiek gezien niet eenvoudig te realiseren.

Privacy-vriendelijke data-analyse technologieën in ontwikkeling

TNO roept overheidspartijen, bedrijven, commerciële technologiepartijen en kennisinstellingen op om gezamenlijk hiervoor Multi-Party Computation en Federated Learning in te zetten.

Elia incubator stimuleert digitale innovatie

The Nest, de incubator van Elia Group, maakt het mogelijk voor medewerkers om digitale ideeën snel te ontwikkelen, om er prototypes van te maken en ze te testen in een sandboxomgeving.

ABB breidt YuMi-cobotportfolio uit

ABB heeft haar portfolio van collaboratieve robots (cobots) uitgebreid met twee nieuwe cobotfamilies: GoFa en SWIFTI met een intuïtief ontwerp. Als aanvulling YuMi en Single Arm YuMi bieden de nieuwe cobots een hogere payload en hogere snelheden. ABB speelt met deze toename in kracht en snelheid in op vragen vanuit de markt. >>

Partners