Batterij krijgt hoge actieradius en snelle oplaadtijd
Bedrijfsnieuws 1/04/2021 14:14:15
Het EU-onderzoeksproject LIBERTY ontwikkelt een batterij voor een elektrische auto met een actieradius tot 500 kilometer, een ultrasnelle oplaadtijd en een levensduur tot 20 jaar.
De Vlaamse Waterweg laat 10 walstroomkasten installeren
Nieuwe techniek voor depositie van diverse halfgeleiders in één laag
Joint venture met DEME gaat Japanse offshore windparken bouwen
BYD installeert bladbatterijen in alle elektrische auto’s
Elia Group lanceert verbeterd Inside Information Platform
Elia incubator stimuleert digitale innovatie
>> Meer verwant nieuwsSmart Electrical Grid & Heat Grid Buildings
Live Webinar
van 21/04/2021 tot 28/04/2021
CE-machinerichtlijn 2006-42-EG
Online cursus IE-net
van 27/04/2021 tot 6/05/2021
EPLAN Virtual Fair
Online
van 28/04/2021 tot 29/04/2021
Analyse van het machinepark
online seminarie: datagestuurde optimalisering van bediening en onderhoud
donderdag 29 april 2021
Grand Paris Express
Live Webinar
dinsdag 4 mei 2021
Sensor+Test 2021
Online event
van 4/05/2021 tot 6/05/2021
(15/4) Prototype voor fysiek internet in haven Antwerpen en Zeebrugge
(14/4) Eerste twee nieuwe KM3NeT-detectorlijnen geïnstalleerd
(13/4) Start-up maakt biobrandstoffen en polymeren uit CO2
(12/4) BYD installeert bladbatterijen in alle elektrische auto’s
(8/4) Eerste groene waterstoffabrieken North Sea Port in ontwerpfase
(7/4) Hugo Thienpont: ”Over fotonica en jong bloed” - topingenieur
>> Meer blikvangersENGINEERINGNET.BE - In dit project gaan 16 Europese partners, waaronder Flanders Make, een batterij ontwikkelen die een elektrisch voertuig dezelfde levensduur biedt als voertuigen met een verbrandingsmotor.
Dit is een grote stap voorwaarts, aangezien de huidige accu's doorgaans een kortere levensduur hebben van maximaal 10 jaar of 150.000 kilometer. Om de haalbaarheid van de LIBERTY-innovaties aan te tonen, zal Mercedes-Benz AG de ontwikkelde accu in één van zijn elektrische voertuigen integreren.
Ook wordt in het project rekening gehouden met een tweede leven voor de accu's. In situaties waarin de eisen ten aanzien van snel opladen, gewicht en energiedichtheid minder belangrijk blijken, kunnen de accu's een andere bestemming krijgen. Bijvoorbeeld om een fotovoltaïsch park te ondersteunen of om de energie op te slaan die wordt opgewekt in de zonnepanelen van een gebouw.
In het LIBERTY project ontwikkelen partners een nieuw batterij-systeem door middel van slimme combinaties en de implementatie van innovaties zoals: