Batterij krijgt hoge actieradius en snelle oplaadtijd

Het EU-onderzoeksproject LIBERTY ontwikkelt een batterij voor een elektrische auto met een actieradius tot 500 kilometer, een ultrasnelle oplaadtijd en een levensduur tot 20 jaar.

Trefwoorden: #Accurec, #batterij, #CLEPA, #Diehl Controls, #elektrische auto, #Flanders Make, #Fraunhofer, #Hutchinson, #Infineon, #Mercedes-Benz, #NXP, #Valeo, #Virtual Vehicle Research

Lees verder

Techniek

( Foto: Flanders Make )

ENGINEERINGNET.BE - In dit project gaan 16 Europese partners, waaronder Flanders Make, een batterij ontwikkelen die een elektrisch voertuig dezelfde levensduur biedt als voertuigen met een verbrandingsmotor.

Dit is een grote stap voorwaarts, aangezien de huidige accu's doorgaans een kortere levensduur hebben van maximaal 10 jaar of 150.000 kilometer. Om de haalbaarheid van de LIBERTY-innovaties aan te tonen, zal Mercedes-Benz AG de ontwikkelde accu in één van zijn elektrische voertuigen integreren.

Ook wordt in het project rekening gehouden met een tweede leven voor de accu's. In situaties waarin de eisen ten aanzien van snel opladen, gewicht en energiedichtheid minder belangrijk blijken, kunnen de accu's een andere bestemming krijgen. Bijvoorbeeld om een fotovoltaïsch park te ondersteunen of om de energie op te slaan die wordt opgewekt in de zonnepanelen van een gebouw.

In het LIBERTY project ontwikkelen partners een nieuw batterij-systeem door middel van slimme combinaties en de implementatie van innovaties zoals:

  • Een compact en veilig batterijpakket, gebaseerd op cellen met hoge energiedensiteit en een lichte, crashbestendige behuizing.
  • Een veelzijdig batterijbeheersysteem dat resulteert in optimale prestaties en veiligheid gedurende de totale levensduur van het systeem (eerste en tweede leven).
  • Zeer nauwkeurige statusschatters die snel opladen mogelijk maken, de actieradius en levensduur vergroten en ultieme veiligheid en diagnostiek garanderen.
  • Een innovatief thermisch beheerssysteem dat de veiligheid waarborgt en degradatie van de batterij tijdens het snelladen voorkomt.
  • Ontwerp van een (semi-)geautomatiseerde ontmantelingsprocedure voor batterijen, waardoor de kosten van recycling en hergebruik worden verminderd.
  • Ontwikkeling van toekomstbestendige testprotocollen voor gestandaardiseerde EV-veiligheids- en prestatietests.

Flanders Make is verantwoordelijk voor de volgende taken in het project:

  • Leidinggevende partner voor de ontwikkeling van het testplan, inclusief elektrische, thermische, mechanische, prestatie- en veiligheidsgerelateerde tests.
  • Uitvoeren van evaluaties van functionele veiligheid en totale eigendomskosten.
  • Onderzoek naar de hybride aanpak (combinatie van testen en voorspellingsmodellen) voor de versnelde levensduurtesten.
  • Leidende partner van werkpakket 6: Integratie, testen en conceptvalidatie op cel-, celstack-, batterijsysteem- en EV-niveau. Dit omvat het uitvoeren van vermogens- en duurzaamheidstesten op de modules en het volledige batterijpakket, en de eindverantwoordelijkheid voor alle andere tests en de integratie en validatie van het batterijpakket in het demonstratievoertuig.

Partners in het project zijn onder meer CLEPA, Diehl Controls, Hutchinson, Infineon, Mercedes-Benz, NXP, Valeo, Accurec, Virtual Vehicle Research, Flanders Make, Fraunhofer-IISB, Mondragon Unibertsitatea en BRING.