ECS zet in op verdere Europese schaalvergroting
Bedrijfsnieuws 7/04/2021 11:49:47
Het bedrijf profileert zich als handelspoort tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk en ziet mogelijkheden tot Europese schaalvergroting. De kaap van 10.000 eigen containers is al genomen.
ECS zet in op verdere Europese schaalvergroting
Logistics Sustainability Index (LSI) officieel gelanceerd
Zelfbediening in logistiek onderzocht
Genomineerden Foreign Investment of the Year Trophy 2021 bekend
Port of Antwerp beheert als eerste zeehaven eigen luchtruim
Blue Gate Antwerp verwelkomt nieuwe CityHub DHL Express
>> Meer verwant nieuwsThe future of smart manufacturing with IIOT
Virtueel online event
donderdag 15 april 2021
Smart Electrical Grid & Heat Grid Buildings
Live Webinar
van 21/04/2021 tot 28/04/2021
CE-machinerichtlijn 2006-42-EG
Online cursus IE-net
van 27/04/2021 tot 6/05/2021
EPLAN Virtual Fair
Online
van 28/04/2021 tot 29/04/2021
Grand Paris Express
Live Webinar
dinsdag 4 mei 2021
Sensor+Test 2021
Online event
van 4/05/2021 tot 6/05/2021
(8/4) Eerste groene waterstoffabrieken North Sea Port in ontwerpfase
(7/4) Hugo Thienpont: ”Over fotonica en jong bloed” - topingenieur
(7/4) Elektronenmicroscopie maakt 20 keer snellere beeldvorming mogelijk
(6/4) UHasselt legt laatste hand aan diamantgebaseerde kwantummagnetometer
(1/4) Batterij krijgt hoge actieradius en snelle oplaadtijd
(31/3) Odysseusprogramma brengt 13 toponderzoekers naar Vlaanderen
>> Meer blikvangersENGINEERINGNET.BE - Door de overname van het eveneens in Zeebrugge gevestigde 2XL kwam het zwaartepunt van ECS meer in de Noordzeehaven te liggen, naast de tweede hoofdzetel Venlo als logistieke schakel in Nederland.
Daardoor werden de relaties met het Verenigd Koninkrijk belangrijker. “Door de Brexit zijn we noodgedwongen een specialist geworden op vlak van handel met het Verenigd Koninkrijk”, aldus Pieter Balcaen, die samen met Kelly De Dijcker co-CEO is van ECS.
Balcaen vervolgt: “Nu de overname van 2XL afgerond is en we alle afdelingen geïntegreerd en eengemaakt hebben, staan we nog sterker als handelspoort tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie met twee producten: supply chain optimalisatie en intermodale volle ladingen.”
“We kunnen nu efficiënter ladingen verschepen, consolideren en totaaloplossingen bieden, bijvoorbeeld aan de Britse retailmarkt en de Europese grootverladers", stelt Balcaen. "Dat gaat van aangepaste leveringen voor supermarkten tot goederen in massa aanleveren via ons eigen treintransport of individuele intermodale volle ladingen."
"Zowel ECS Supply Chain als ECS intermodal door-to-door transport zijn verder uitgebouwd. We zetten in op stockage, innovatieve transportmodi en cross-docking diensten.”
Met de overname achter de rug blikt ECS vooruit naar een schaalvergroting in de rest van Europa. Daarbij biedt de fusie tussen de havens van Zeebrugge en Antwerpen mogelijkheden voor het bedrijf.
“We zien sinds de bekendmaking van de fusie meer gigantische schepen aanmeren bij ons om goederen te lossen. Tot Antwerpen varen kost tijd, en die besparen ze door in Zeebrugge te lossen. Wij kijken er naar uit deze ladingen continentaal te leveren om voor verdere optimaliseringen.”
Momenteel telt de fleet 10.000 containers, waarvan 2.000 gekoelde containers, de zogenaamde reefers, voor de TCL-markt (temperature controlled logistics).
Balcaen: “Wij willen zoveel mogelijk lege containers van de baan halen en transport van de weg naar het spoor verschuiven: ondertussen zo’n 70 miljoen kilometer per jaar ofwel ruim de helft van ons totaal aantal kilometer. Het spoor gebruiken is onze manier om CO2 sterk te reduceren – tot 80% minder.” << (Lydia Heida) (foto: ECS)