ECS zet in op verdere Europese schaalvergroting

Het bedrijf profileert zich als handelspoort tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk en ziet mogelijkheden tot Europese schaalvergroting. De kaap van 10.000 eigen containers is al genomen.

Trefwoorden: #2XL, #Antwerpen, #CO2, #containers, #ECS, #EU, #haven, #schaalvergroting, #schepen, #spoor, #TCL, #Verenigd Koninkrijk, #Zeebrugge

Lees verder

Techniek

( Foto: ECS )

ENGINEERINGNET.BE - Door de overname van het eveneens in Zeebrugge gevestigde 2XL kwam het zwaartepunt van ECS meer in de Noordzeehaven te liggen, naast de tweede hoofdzetel Venlo als logistieke schakel in Nederland.

Daardoor werden de relaties met het Verenigd Koninkrijk belangrijker. “Door de Brexit zijn we noodgedwongen een specialist geworden op vlak van handel met het Verenigd Koninkrijk”, aldus Pieter Balcaen, die samen met Kelly De Dijcker co-CEO is van ECS.

Balcaen vervolgt: “Nu de overname van 2XL afgerond is en we alle afdelingen geïntegreerd en eengemaakt hebben, staan we nog sterker als handelspoort tussen het Verenigd Koninkrijk en de Europese Unie met twee producten: supply chain optimalisatie en intermodale volle ladingen.”

“We kunnen nu efficiënter ladingen verschepen, consolideren en totaaloplossingen bieden, bijvoorbeeld aan de Britse retailmarkt en de Europese grootverladers", stelt Balcaen. "Dat gaat van aangepaste leveringen voor supermarkten tot goederen in massa aanleveren via ons eigen treintransport of individuele intermodale volle ladingen."

"Zowel ECS Supply Chain als ECS intermodal door-to-door transport zijn verder uitgebouwd. We zetten in op stockage, innovatieve transportmodi en cross-docking diensten.”

Met de overname achter de rug blikt ECS vooruit naar een schaalvergroting in de rest van Europa. Daarbij biedt de fusie tussen de havens van Zeebrugge en Antwerpen mogelijkheden voor het bedrijf.

“We zien sinds de bekendmaking van de fusie meer gigantische schepen aanmeren bij ons om goederen te lossen. Tot Antwerpen varen kost tijd, en die besparen ze door in Zeebrugge te lossen. Wij kijken er naar uit deze ladingen continentaal te leveren om voor verdere optimaliseringen.”

Momenteel telt de fleet 10.000 containers, waarvan 2.000 gekoelde containers, de zogenaamde reefers, voor de TCL-markt (temperature controlled logistics).

Balcaen: “Wij willen zoveel mogelijk lege containers van de baan halen en transport van de weg naar het spoor verschuiven: ondertussen zo’n 70 miljoen kilometer per jaar ofwel ruim de helft van ons totaal aantal kilometer. Het spoor gebruiken is onze manier om CO2 sterk te reduceren – tot 80% minder.”