Umicore en Anglo American vereenvoudigen opslag en gebruik van waterstof

Samen gaan ze katalysatoren op basis van platinagroep metalen (PGM) ontwikkelen voor vloeibare organische waterstofdragers in o.a. elektrische voertuigen met brandstofcellen (FCEV’s).

Trefwoorden: #Anglo American, #elektrische voertuigen, #hydrogen, #Umicore, #waterstof

Lees verder

Techniek

( Foto: audioundwerbung - 123RF )

ENGINEERINGNET.BE - Vandaag wordt gecomprimeerde waterstof gebruikt om FCEV’s aan te drijven. Onvoldoende infrastructuur en tanknetwerken voor gecomprimeerde waterstof vormen echter één van de grootste hindernissen voor een breder gebruik van waterstof in de transportsector.

LOHC-technologieën (Liquid Organic Hydrogen Carrier - vloeibare organische waterstofdragers) bieden een doeltreffende alternatieve oplossing omdat ze waterstof chemisch binden aan een stabiele organische vloeibare drager. Daardoor is comprimeren niet meer nodig en wordt het veiliger, praktischer en kostenefficiënter om waterstof te transporteren via de conventionele brandstofnetwerken.

Het gezamenlijke onderzoeks- en ontwikkelingsprogramma is bedoeld om nieuwe PGM-gebaseerde katalysatortechnologieën te ontwikkelen voor LOHC’s, die dan rechtstreeks op FCEV’s en andere mobiele toepassingen geïnstalleerd kunnen worden.

Dat zal helpen om het bijtanken verder te vereenvoudigen: de LOHC die waterstof bevat, kan rechtstreeks in de FCEV getankt worden en de dehydrogeneringsfase zal aan boord van het voertuig plaatsvinden.

Dankzij de nieuwe katalysator­technologieën zal die dehydrogenering bij een lagere temperatuur en druk kunnen plaatsvinden, wat vereist is voor mobiele toepassingen.


ACHTERGROND
Umicore zal het onderzoek doen, ondersteund door het markt ­ontwikkelings ­programma voor PGM’s van Anglo American. Daarnaast werken de bedrijven samen met prof. Peter Wasserscheid van de Universiteit van Erlangen, medeoprichter van het bedrijf Hydrogenious LOHC Technologies, een portefeuillemaatschappij van AP Ventures.