Hydrauliek en pneumatiek vervangen door ... servo?

Technisch nieuws 12/05/2021 9:25:40

Waarom vervangen steeds meer engineers hun pneumatische of hydraulische aandrijfsysteem voor een servomotor met tandwielkast? Apex Dynamics probeert dit te beantwoorden.

Lees hieronder verder   
Verwant

Trends in de maakindustrie in kaart gebracht

Schunk pakt uit met biomimetische grijpertechnologie

Planetaire tandwielkast maakt hoog-precieze raamheffer mogelijk

Duitse magneetvrije inductiemotor haalt topprestaties

Hydrauliek en pneumatiek vervangen door ... servo?

Cobotracks behaalt Techman certificatie

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Samenwerken met BIM - Stadhuis Roeselare

Online ORI webinar

maandag 21 juni 2021

Automatica Sprint

Messe München

van 22/06/2021 tot 24/06/2021

Waterstofconferentie Vlaanderen

Antwerpen

dinsdag 22 juni 2021

Werken na Corona

ORI webinar

vrijdag 25 juni 2021

StocExpo

Antwerp Expo

van 29/06/2021 tot 1/07/2021

Selectie van snijparameters

Webinar

vrijdag 2 juli 2021

Keuze van de redactie

(16/6) Eerste alles-in-één vloeistofgekoelde modulaire datacenter gelanceerd

(16/6) Supersensoren dankzij kwantumzwaartekracht experiment

(14/6) VIL-tool helpt bedrijven bij technologiekeuze

(14/6) 500 sensoren monitoren aardappelteelt

(10/6) Vlaams onderzoeksschip goedgekeurd voor gestandaardiseerde metingen CO2

(9/6) Port of Antwerp maakt eerste kandidaten voor NextGen District bekend

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - We zetten eerst de voordelen van zowel pneumatische als hydraulische aandrijfsystemen op een rijtje. Vervolgens leggen we uit waarom deze systemen steeds vaker (bijvoorbeeld in de automotive) vervangen worden voor een servomotor tandwielkast combinatie.

De uitgebreide ervaring van Apex Dynamics met deze overgang maakt dat wij onze klanten uitstekend kunnen informeren over de mogelijkheden.

In veel processen in de industrie wordt nog volop gebruikt gemaakt van hydrauliek en pneumatiek. Hydrauliek maakt gebruik van een vloeistof onder druk terwijl pneumatiek juist gebruikt maakt van samengeperste gassen zoals lucht. Beide typen kunnen ingezet worden voor rotatieve (motoren, pompen) en lineaire (cilinder) toepassingen. En beiden aandrijfsoorten hebben natuurlijk hun eigen voor- en nadelen:

Voordelen van een pneumatisch aandrijfsysteem
De voordelen van een pneumatisch aandrijfsysteem zijn:

  • Lage kostprijs van een pneumatisch systeem. Daarnaast is pneumatiek een betrouwbaar systeem.
  • Een persluchtsysteem is behoorlijk flexibel en kan op verschillende manieren worden aangelegd, toegepast en uitgebreid worden.
  • Luchtdruk is niet vervuilend en is schoon waardoor het ook in de foodsector kan worden gebruikt.

Pneumatiek nadelen:
  • Het sissende geluid dat ontstaat bij het wegvallen van de luchtdruk door de ventielen.
  • Hoewel de aanschafkosten en installatiekosten laag zijn vallen de energiekosten vaak weer hoog uit. Daarnaast bestaat er de kans dat de slangen die voor pneumatiek worden gebruikt lek raken.
  • Onnauwkeurige bewegingen en geen “houdkoppel”.

Voordelen van en hydraulisch aandrijfsysteem
De voordelen van een hydraulisch aandrijfsysteem zijn:
  • Kan gemakkelijk omgaan met een enorm krachtbereik, het biedt een constante kracht, ongeacht veranderingen in snelheid.
  • Over het algemeen zijn hydraulische systemen eenvoudig, veilig en zuinig omdat ze minder bewegende delen gebruiken dan andere systemen.
  • Hydraulische systemen zijn veilig te gebruiken in chemische fabrieken en mijnen omdat ze geen vonken veroorzaken.

Hydrauliek nadelen:
  • Het omgaan met hydraulische vloeistoffen is rommelig en het kan moeilijk zijn om lekken in een hydraulisch systeem volledig te dichten.
  • Hydraulische vloeistoffen zijn vaak sterk corrosief en vervuilend.
  • Regelmatig onderhoud aan de pomp-unit welke de druk levert.

Servomotor met tandwielkast vervangt pneumatisch en hydraulisch aandrijfsysteem
Bij Apex Dynamics zien we meer en meer dat pneumatiek en hydrauliek vervangen worden door een servo-systeem met een tandwielkast. De reden daarvoor is dat een servogestuurde aandrijving precies zijn toerental, snelheid en positie weet. Je kunt hierdoor van een ‘domme’ aandrijving dus een ‘slimmere’ maken en spelen met de snelheden en posities om zo tot een beter, mooier, sneller, of nauwkeuriger resultaat te komen.

Ook heeft zo’n servomotor tandwielkast combinatie nauwelijks tot geen onderhoud nodig, de besturing, motor en tandwielkast zijn onderhoudsvrij. Er is geen kans op lekkende slangen of leidingen en de instellingen zijn en blijven altijd gelijk. Ook is het hinderlijke gesis van pneumatiek of het brommen van hydrauliek afwezig. Bovendien kan een servo-systeem uitstekend passen in een mobiele oplossing, door zijn compacte bouwvorm en hoge efficiëntie.

Voorbeeld servomotor tandwielkast combinatie automotive
De mooiste voorbeelden hiervan zien we in de automotive. De pneumatische en hydraulische aandrijfsystemen van moderne auto’s (bijvoorbeeld de stuurbekrachtiging, rembekrachtiging, parkeerrem en koppeling) zijn vervangen door kleine servo-motoren. Dit scheelt een heleboel mechanica, en dus aan slijtage onderhevige slangen, tandriemen, v-snaren en spaninrichtingen, onder de motorkap!

Bij Apex Dynamics hebben we door de jaren heen al een grote verscheidenheid aan projecten omgezet van een pneumatisch of hydraulisch aandrijfsysteem naar een servo-mechanische oplossing. Enkele voorbeelden: knip- en kantbanken, ponsstraten, snijmachines, buigmachines, knipscharen. Overweegt u deze stap voor uw toepassing of bent u benieuwd naar de voordelen?

Klik hier voor meer informatie hierover <<

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Imec demonstreert transistor die chips onder de 2 nanometer mogelijk maakt

Onderzoekers van imec slaagden erin om met een soort vorkstructuur de afstand tussen transistoren aanzienlijk te verkleinen waardoor onder de technologienode van 2 nanometer gedoken kan worden.

Eplan organiseert Efficiency Days 2021

Het hele event zal in het teken van verbinding staan. Denk maar aan het verbinden van de verschillende fases binnen het bedrijfsproces: bijv. van de conceptfase over de engineeringsfase.

Genomineerden Leeuw van de Export bekend gemaakt

De wereldwijde gezondheidscrisis deelde harde klappen uit, maar toch houdt FIT zich aan hun traditie: de rode loper uitrollen voor Vlaamse exportsuccessen via Leeuw van de Export.

Nieuw baggercontract uit Bangladesh voor Jan De Nul

Payra Port Authority (PPA) en Jan De Nul Group ondertekenden het contract, met een totale waarde van een half miljard euro, voor de volgende fase in de ontwikkelingsplannen van de haven.

Veilig opslaan van LNG - artikel

Naar verwachting zou de totale capaciteit van lng export- en importterminals de komende tien jaar verdubbelen. Maar wat is er precies nodig om het veilig op te slaan?

Hoe effent Siemens het pad naar (intra)logistiek 4.0 ?

Productiever, efficiënter, slimmer en duurzamer: de (intra)logistieke sector wordt geconfronteerd met nieuwe uitdagingen, zoals de razendsnelle groei van e-commerce.

Ontwikkeling van recycleerbare coatings voor voedselverpakkingen

Promovenda Jiaying Li van UTwente vervangt de 'zilveren' laag in voedselverpakkingen door een coating op basis van polyelektrolyten, die onder de juiste omstandigheden in water oplosbaar is.

Luxemburgse MeluXina supercomputer aan de slag

Op 7 juni is MeluXina, de eerste supercomputer, in Luxemburg ingehuldigd. Na VEGA (in Marobor, Slovenië) is het de tweede supercomputer die EuroHPC JU in drie maanden tijd on line brengt.

AI-functionaliteit voor Kontron KBox A-203-AI-GC

Kontron gaat zijn AI-platform ook beschikbaar stellen als een KBox-pc op basis van een Intel Atom x7-E3950-processor. De KBox is gebruiksklaar en kan direct geïntegreerd worden in bestaande X86-landschappen om snel en efficiënt eigen toepassingsscenario's rond Machine Learning en Artificial Intelligence te implementeren. >>

Partners