Onderzoekers zien varen op methanol als valabele optie

Onderzoek & Wetenschap 4/06/2021 8:23:45

Binnen het project Green Maritime Methanol onderzocht een breed consortium onder leiding van TNO de haalbaarheid van groene methanol als brandstof voor de zeevaart.

Lees hieronder verder   
Verwant

Inzicht in verbranding duurzame brandstoffen dankzij bolvlammen

Veilig opslaan van LNG - artikel

Verbeterde membranen voor blauwe energie

Gimv verhoogt haar investering in Alro Group

Hoe hou je li-ion batterijen brandveilig ?

Onderzoekers zien varen op methanol als valabele optie

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Samenwerken met BIM - Stadhuis Roeselare

Online ORI webinar

maandag 21 juni 2021

Automatica Sprint

Messe München

van 22/06/2021 tot 24/06/2021

Waterstofconferentie Vlaanderen

Antwerpen

dinsdag 22 juni 2021

Werken na Corona

ORI webinar

vrijdag 25 juni 2021

StocExpo

Antwerp Expo

van 29/06/2021 tot 1/07/2021

Selectie van snijparameters

Webinar

vrijdag 2 juli 2021

Keuze van de redactie

(16/6) Eerste alles-in-één vloeistofgekoelde modulaire datacenter gelanceerd

(16/6) Supersensoren dankzij kwantumzwaartekracht experiment

(14/6) VIL-tool helpt bedrijven bij technologiekeuze

(14/6) 500 sensoren monitoren aardappelteelt

(10/6) Vlaams onderzoeksschip goedgekeurd voor gestandaardiseerde metingen CO2

(9/6) Port of Antwerp maakt eerste kandidaten voor NextGen District bekend

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Terwijl er een groeiende vraag naar goederenvervoer is, vereisen de doelstellingen vanuit de klimaatconferentie van Parijs en de daaropvolgende strategie van de Internationale Maritieme Organisatie (IMO), een reductie van de CO2-uitstoot door maritiem transport met 50% in 2050 ten opzichte van 2008.

Diverse stakeholders werken aan de ontwikkeling van nieuwe alternatieve brandstoffen en energiedragers voor de scheepvaart, zoals methanol, waterstof, diverse biobrandstoffen en batterij-elektrische systemen.

Methanol wordt beschouwd als één van de veelbelovende alternatieve energiedragers voor de scheepsvaart, voor implementatie op korte tot middellange termijn. Er ontbreekt echter nog de nodige kennis.

In het project Green Maritime Methanol heeft een consortium van dertig vooraanstaande Nederlandse en internationale maritieme bedrijven en kennisinstellingen de handen ineengeslagen om de bestaande lacunes te vullen.

Daarbij is een breed scala aan onderwerpen onderzocht om de technische, operationele en economische haalbaarheid van methanol in verschillende scheepvaartmarkten te beoordelen en de volgende stap naar implementatie te maken.

In het rapport ‘Green Maritime Methanol – towards a zero emission shipping industry’ concludeert het consortium dat methanol een veelbelovende optie is.

Technisch en operationeel is het varen op methanol haalbaar, en er zijn nog optimalisaties mogelijk. Uit de zes verschillende scheepsontwerpen blijkt dat het ombouwen van bestaande schepen ingewikkelder en duurder dan herontwerpen van nieuwbouwschepen.

Het consortium streeft naar een vervolg op het project, in nauwe coördinatie met andere initiatieven. Daarin zou aandacht moeten zijn voor enkele veiligheids- en scheepsontwerpproblemen die moeten worden aangepakt.

Daarnaast is aanvullende kennis over motorprestaties en praktijkervaring met toepassing van methanol in operationele omstandigheden voor verschillende scheepstypen nodig. << (Guy Leysen) (foto: TNO)

ACHTERGROND
In het consortium waren scheepseigenaren Boskalis, de Koninklijke Marine, Rijksrederij, DEME, Arklow Shipping,Van Oord, Wagenborg Shipping en branche organisatie KVNR, scheepswerven Damen, Feadship en IHC actief betrokken.

Vanuit de maritieme keten werden zij ondersteund door motorleveranciers Pon Power, MTU, Wärtsilä en hun brancheorganisatie VIV, maritieme toeleveranciers Marine Service Noord en C-Job Naval Architects en klassebureaus Bureau Veritas en Lloyd’s Register.

Om de effecten in kaart te brengen op het gebied van bunkeren en de brandstofketen waren de Havens van Rotterdam en Amsterdam en methanolleveranciers BioMCN, Helm Proman en branchevereniging Methanol Institute betrokken.

Tot slot waren kennisinstellingen ruim vertegenwoordigd met TNO, TU Delft, NLDA, MARIN en Universiteit Gent, ondersteund door het Maritiem Kennis Centrum. <<

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Imec demonstreert transistor die chips onder de 2 nanometer mogelijk maakt

Onderzoekers van imec slaagden erin om met een soort vorkstructuur de afstand tussen transistoren aanzienlijk te verkleinen waardoor onder de technologienode van 2 nanometer gedoken kan worden.

Eplan organiseert Efficiency Days 2021

Het hele event zal in het teken van verbinding staan. Denk maar aan het verbinden van de verschillende fases binnen het bedrijfsproces: bijv. van de conceptfase over de engineeringsfase.

Genomineerden Leeuw van de Export bekend gemaakt

De wereldwijde gezondheidscrisis deelde harde klappen uit, maar toch houdt FIT zich aan hun traditie: de rode loper uitrollen voor Vlaamse exportsuccessen via Leeuw van de Export.

Nieuw baggercontract uit Bangladesh voor Jan De Nul

Payra Port Authority (PPA) en Jan De Nul Group ondertekenden het contract, met een totale waarde van een half miljard euro, voor de volgende fase in de ontwikkelingsplannen van de haven.

Veilig opslaan van LNG - artikel

Naar verwachting zou de totale capaciteit van lng export- en importterminals de komende tien jaar verdubbelen. Maar wat is er precies nodig om het veilig op te slaan?

Hoe effent Siemens het pad naar (intra)logistiek 4.0 ?

Productiever, efficiënter, slimmer en duurzamer: de (intra)logistieke sector wordt geconfronteerd met nieuwe uitdagingen, zoals de razendsnelle groei van e-commerce.

Ontwikkeling van recycleerbare coatings voor voedselverpakkingen

Promovenda Jiaying Li van UTwente vervangt de 'zilveren' laag in voedselverpakkingen door een coating op basis van polyelektrolyten, die onder de juiste omstandigheden in water oplosbaar is.

Luxemburgse MeluXina supercomputer aan de slag

Op 7 juni is MeluXina, de eerste supercomputer, in Luxemburg ingehuldigd. Na VEGA (in Marobor, Slovenië) is het de tweede supercomputer die EuroHPC JU in drie maanden tijd on line brengt.

AI-functionaliteit voor Kontron KBox A-203-AI-GC

Kontron gaat zijn AI-platform ook beschikbaar stellen als een KBox-pc op basis van een Intel Atom x7-E3950-processor. De KBox is gebruiksklaar en kan direct geïntegreerd worden in bestaande X86-landschappen om snel en efficiënt eigen toepassingsscenario's rond Machine Learning en Artificial Intelligence te implementeren. >>

Partners