Nieuw baggercontract uit Bangladesh voor Jan De Nul

Payra Port Authority (PPA) en Jan De Nul Group ondertekenden het contract, met een totale waarde van een half miljard euro, voor de volgende fase in de ontwikkelingsplannen van de haven.

Trefwoorden: #baggeren, #Bangladesh, #Jan De Nul, #Payra Port Authority

Lees verder

Techniek

( Foto: Jan De Nul )

ENGINEERINGNET.BE - Deze overeenkomst is het resultaat van 5 jaar plannen en voorbereiden samen met PPA, nadat beide partijen in mei 2016 een Memorandum van Overeenstemming ondertekenden.

David Jonckheere, Area Director bij Jan De Nul Group: "We zijn trots dat we deze aanloopperiode samen met PPA kunnen bezegelen met de ondertekening van dit contract. We zijn verheugd te kunnen bijdragen aan de voorspoedige economische ontwikkeling van Payra en Bangladesh."

De baggerwerken gaan onmiddellijk van start en zullen ongeveer drie jaar duren. Jan De Nul zal verschillende baggerschepen mobiliseren om de vaargeul in de haven te verdiepen van de huidige 6,3 mCD naar 10 mCD. Eens de werken voltooid, blijven de schepen ter plaatse om de dieptes in de vaargeul te onderhouden.

Voor dit contract, ter waarde van een half miljard euro, sloten PPA en Sonali Bank een financiële deal in mei 2021, met de steun van Bangladesh’s Infrastructure Development Fund.


ACHTERGROND
Beide partners werken al een paar jaar nauw samen voor de ontwikkeling van de haven van Payra. Jan De Nul heeft vorig jaar het eerste stuk van het Rabnabad-kanaal gebaggerd tot een diepte van 6,3 mCD. Deze baggercampagne zorgde voor meer zeetransport van en naar Payra. Ondertussen worden tussen Payra en de hoofdstad Dhaka grote civiele infrastructuurwerken uitgevoerd om het havengebied meer en meer te ontsluiten.