Rendez-vous tussen kabelbanen en industriële schokdempers - persbericht

Technisch nieuws 18/01/2012 9:08:59

Het afgeremd binnenkomen in de stations van twee buitengewoon grote bevoorradingskabelbanen maakte de constructie en inbouw van speciale dempingsoplossingen nodig.

Lees hieronder verder   
Verwant

Structuurdempers en meettechniek: aftasten mag - persbericht

Rendez-vous tussen kabelbanen en industriële schokdempers - persbericht

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Overdrukbeveiliging en veiligheidskleppen

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 7/12/2020 tot 10/12/2020

Geotechniekdag 2020

Online studiedag

dinsdag 8 december 2020

Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

van 14/01/2021 tot 28/01/2021

Bouwmanager - Innovatie in de bouw

Antwerpen

van 19/01/2021 tot 16/03/2021

Intersolution 2021

Flanders Expo, Gent

van 27/01/2021 tot 28/01/2021

De Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

maandag 1 februari 2021

Keuze van de redactie

(3/12) Colruyt Group bouwt één van de grootste krattenwas-installaties van Europa

(2/12) 25% minder faillissementen enkel dankzij steunmaatregelen

(30/11) Groter draagvermogen met nieuwe collars voor monopijlerfunderingen

(30/11) Daikin investeert in Gents hypermodern ontwikkelingscomplex

(27/11) Eerste AI-gestuurde verpakkingsmachine ontwikkeld

(25/11) Photovoltatronics: slimme, communicerende zonnecellen onderzocht

>> Meer blikvangers

De met een laadgewicht van 40 ton bewegende kabelbaanvoertuigen moeten snel en betrouwbaar, maar ook zacht bij binnenkomst in het dalstation, worden afgeremd.

Om dit te realiseren was aan de ene kant de ontwikkeling van nieuwe interne demperhulzen nodig en aan de andere kant de aanpassing daarvan aan zware industriële schokdempers.

Het bedrijf BIBUS AG in Zwitserland en de Duitse ACE Stoßdämpfer GmbH losten deze kwestie op voor hun opdrachtgever.

90 mm dikke draagkabels met een gewicht van bijna 50 kg per meter, driefasenstroom-motoren met 1.150 kW nominaal vermogen, een laadgewicht van 40 ton en dat alles twee keer.

Bij het veiligstellen van de bevoorrading voor de uitbreiding van een ondergrondse pompcentrale, zijn gelijk twee bevoorradingskabelbanen ontstaan, die zich de grootste ter wereld mogen noemen.

Om deze voertuigen bij binnenkomst in het station veilig af te remmen, moesten nieuwe industriële schokdempers in formaat XXXL worden ontwikkeld.

Een moeilijke taak met superlatieven
De locatie idyllisch, het project van het Zwitserse energiebedrijf Axpo geweldig: De in 1963 voltooide stuwdam van de Limmernsee in het kanton Glarus en de bijbehorende ondergrondse pompcentrale moeten worden uitgebreid.

Na voltooiing van de werkzaamheden zullen de pompen van de centrale in staat zijn een vermogen van 1.000 MW te bereiken. Dit komt overeen met de waarden van een kerncentrale van de middenklasse, let wel, niet wat de productie van energie betreft, maar qua turbine- of pompvermogen.

Tegelijkertijd is het stuwmeer aan de Muttsee op ca. 2500 meter boven de zeespiegel het hoogste stuwmeer in Europa; en een van de langste stuwdammen in Europa moet daar voor 2015 ook nog worden gebouwd.

Doel is een gunstige volumestroom te produceren door water uit de Limmernsee in de nabijgelegen Muttsee te pompen. De geproduceerde elektriciteit zal worden verkocht wanneer er piekstroom nodig is.

Vele duizenden tonnen zwaar bouwmateriaal, machines en voertuigen voor de bouw van de stuwdam moeten door het berglandschap worden getransporteerd, voordat in drie jaar alles zo ver is.

Omdat een speciale boorkop voor het boren van een tunnel alleen al 30 ton weegt en het omringende gebied weliswaar idyllisch, maar ook moeilijk toegankelijk is, moesten de twee kabelbanen in de beschreven dimensies worden gebouwd.

Bij deze orde van grootte worden ook aan het toebehoren speciale technische eisen gesteld. Zoals reeds eerder bij andere kabelbaan- en gondelprojecten wendde de fabrikant van de kabelbaanreus, de Doppelmayr Garaventa Groep, zich tot Bibus AG, een van de toonaangevende fabrikanten van hydraulische en pneumatische aandrijvings- en besturingssystemen en -apparatuur in Zwitserland.

De opdracht was om zware industriële schokdempers te leveren, die een zacht stoppen van de kabelbaanvoertuigen bij binnenkomst in het dalstation mogelijk maken (foto 1). Want het was duidelijk dat alleen hydraulische dempingsoplossingen tegen de eisen waren opgewassen.

Deze omvangrijke machine-elementen vervaardigt het bedrijf echter niet zelf, het grijpt daarbij terug op de producten van zijn samenwerkingspartner ACE Stoßdämpfer GmbH.

Daarom wendde de verantwoordelijke productmanager van BIBUS, de heer Dominik Beëri, zich tot zijn partner in het Duitse Langenfeld.

Een Zwitser doet een oproep en zet een lawine van tests in gang
Na enkele telefoontjes en e-mails was het de verantwoordelijken bij BIBUS en ACE duidelijk dat alleen zeer zware industriële schokdempers voor de onderhavige kwestie in aanmerking zouden komen. ACE biedt hiervoor een breed scala aan instelbare en zelfinstellende dempers.

De typen met de benaming CA4x16 (foto 2) zijn zelfinstellend en kunnen tot 115.000 kg afremmen, waarbij ze tot 126.500 Nm per slag absorberen.

Toen echter de eerste dempingskarakteristieken werden berekend bleek, dat wegens de lokale eisen met betrekking tot steunkracht en dempingskarakteristiek een nieuwe interne huls voor de zware industriële schokdempers ontwikkeld moest worden.

Dit toont twee kenmerken van de werkwijze van ACE en BIBUS: Ten eerste wordt de eindklant altijd tijdig en intensief betrokken bij het planningsproces voor nieuwe projecten om optimale resultaten te verkrijgen.

En ten tweede leveren de dempingsspecialisten op verzoek een extra aan prestaties, zoals hier met speciale modellen. Want eigenlijk zouden het afremmen van de 48.355 kg zware totale massa en de energieabsorptie van 99.000 Nm per slag zelfs voor de reguliere dempers uit de CA-serie goed te doen zijn, maar wanneer moet een schokdemper nu eenmaal een kabelbaanvoertuig van dit formaat zacht opvangen?

Ter vergelijking: De goederenkabelbaan in Zwitserland komt overeen met een personenkabelbaan, die ongeveer 500 mensen op zou kunnen nemen. De immens hoge energieabsorptie resulteert in dit geval niet alleen uit het gewicht van de op te vangen massa, maar ook uit het feit dat de speciale industriële schokdemper CA4x16-S-2955 twee verschillende functies moet vervullen.

Naast het gewone afremmen van de kabelbaanvoertuigen in hun normale bedrijf, is hij ook verantwoordelijk voor een veilig stoppen in noodsituaties en moet bijgevolg ook in staat zijn meer kinetische energie af te bouwen dan in "normale" omstandigheden. Want in geval van storing is de aankomstsnelheid met 1,0 m/s tweeënhalf keer zo groot als de snelheid bij normaal bedrijf.

De afmetingen van de speciale uitvoering zijn weliswaar identiek aan die uit de reguliere serieproductie, maar hebben een ander binnenwerk en lijken in tegenstelling tot de enorme kabelbaanvoertuigen erg klein.

In uitgeschoven toestand meet de CA-demper 1.300 mm, waarvan 406 mm bestemd zijn voor de arbeidsweg. Zijn reeds genoemde prestatiegegevens laten zien dat de ingenieurs van BIBUS en ACE in principe nu al gewapend zijn voor het ontwerp van verdere record-kabelbanen.

In het Zwitserse kanton Glarus zijn intussen de hierboven beschreven werkzaamheden gaande en de zware industriële schokdempers leveren ook dit seizoen hun betrouwbare diensten bij de omzetting van meer kinetische energie. <<

Op de foto: De bevoorradingskabelbanen transporteren laadgewichten tot 48.355 kg en stuiten in het dalstation op de 1,30 m "kleine" industriële schokdempers van ACE en BIBUS.

Meer informatie:
www.ace-ace.com

Dit gesponsorde tekstBERICHT is een realisatie van:
Küchmedia

<< Bericht van de redactie: dit is een ingezonden mededeling, die mogelijk niet vrij is van commerciële invloeden. De verantwoordelijkheid voor de verstrekte technische en andere gegevens berust volledig bij de vermelde leverancier of fabrikant. >>

Wenst u ook een nieuw product aan te kondigen, uit te pakken met een succesverhaal, een seminarie/event aan te kondigen of een invitatie te publiceren ?
Klik hier.

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Cryomodules ontwikkeld voor onderzoeksreactor MYRRHA

MYRRHA werkt alleen bij een temperatuur van 2 Kelvin, waar cryomodules voor zorgen. Het Franse bedrijf SDMS, La Chaudronnerie Blanche ontwikkelde hiervoor recent een protoype.

Vlaamse cleantech knowhow helpt Chinese economie bij verduurzaming

De focus van China om zijn steden en industrie duurzamer te maken, biedt kansen voor onze Vlaamse cleantechsector, die heel wat knowhow en innovatieve technologie herbergt.

Start-up TEO maakt technische opleidingen permanent toegankelijk

Met laagdrempelige technische opleidingen helpt start-up TEO (Teaching Each Other) bedrijven zoals Volvo Cars, Aviko en TVH hun medewerkers op een hands-on manier te blijven vormen.

Plannen voor multimodaal megadistributiecentrum in North Sea Port

Het multimodale logistieke park WDPort of Ghent in North Sea Port zal, na goedkeuring van de bouwvergunning, uitgebreid worden met een mega­distributie­centrum van 150.000 m².

Nieuwe ‘elektrische’ superkraan bij Sarens

Sarens kondigt zijn nieuwste elektrische ringkraan aan, de SGC-90 bijgenaamd "The Little Celeste” en ontwikkeld in volle Covid-19-pandemie.

Groter draagvermogen met nieuwe collars voor monopijlerfunderingen

Op het Duitse offshore windpark Kaskasi van RWE zal voor het eerst gebruik gemaakt worden van hun eigen gepatenteerde, innovatieve funderingstechnologie, de zogenaamde collars.

Koen Bordeaud’huy is preventieadviseur 2020

Koen Bordeaud'huy (40), SHEQ-manager bij Samoco is een industrieel montage­bedrijf in Zwijndrecht, is door Agoria verkozen tot Preventie­adviseur van het Jaar in de categorie contractor.

Opinie: transportsector moet kiezen tussen elektrisch of waterstof

Als we de transportsector duurzamer willen krijgen dient deze sector stevig in te zetten op rijden op waterstof of elektrisch, aldus promovendus Bunyod Holmatov van Universiteit Twente.

EvoTRAC S1901-platform biedt flexibiliteit en ingebouwde AI

Kontron heeft zijn EvoTRAC S1901-platform gelanceerd. geschikt voor veeleisende toepassingen in zware mobiele machines in de bouw-, landbouw-, vrachtwagen- en mijnbouwsector. Het is een modulair AI-geoptimaliseerd systeem, ontworpen om GPU-versnelde applicaties te voeden vanuit een compacte, robuuste vormfactor. >>

Partners