• 30/01/2012

Aerodynamische vrachtwagen bespaart 6% brandstof

Het rijden met de EcoTail, een aerodynamisch staartstuk getest op een truck van TNT Express, dringt het brandstofverbruik met ruim 6% terug.

Trefwoorden: #CO2-uitstoot, #Ecotail, #Ephicas, #TNT Express, #TUDelft

Lees verder

research

( Foto: Jorrit Lousberg )

ENGINEERINGNET -- De EcoTail, ontworpen door het Amerikaanse bedrijf ATDynamics en de Nederlandse TU Delft spin-off Ephicas, is een vouwbaar en inklapbaar staartstuk dat aan het einde van de oplegger is bevestigd.

Tijdens de proef van vijf maanden is zowel gekeken naar de brandstofbesparing, als naar het gebruik van de EcoTail door de chauffeur tijdens de operatie. Tijdens een periode van vijf maanden reed een truck met een EcoTail in Nederland een dagelijkse route tussen Ede en Duiven.

Vrachtwagens zijn energieslurpers door hun gebrek aan efficiënte aerodynamica. Ephicas creëert innovatieve oplossingen voor trailers die bijdragen aan brandstofbesparing en een beter milieu.

De besparing op de brandstof tijdens de operationele testen was 1,65 liter per100 kilometer. Deze besparing is gerealiseerd op een snelwegtraject.

Er was ook aandacht voor de operationele inzetbaarheid. De chauffeur onderving geen hinder of vertraging bij docken, laden en lossen. Met een eenvoudige aanpassing aan de deurhouder wordt voorkomen dat de deuren - iets zwaarder geworden - plots opzwaaien.

Tijdens de operationele testen heeft de chauffeur geen vertraging opgelopen of hinder ondervonden. De bekomen resultaten bewijzen dat met een simpele oplossing veel brandstof en CO2-uitstoot bespaard kan worden.'

De volgende stap is om de test uit te breiden op meerdere voertuigen met nationale en internationale bestemmingen.

Daarnaast is Ephicas samen met partner PART (Platform for Aerodynamic Road Transport) in overleg met beleidsmakers in Brussel om te komen tot een aanpassing van regelgeving van de maximale voertuiglengte ten behoeve van aerodynamische hulpmiddelen.


(GL)