• 15/11/2012
  • |     BB

Wathelet: 'kerncentrales openhouden kost 600 miljoen per MW'

Melchior Wathelet op Energy Forum: "Onze kerncentrales 10 jaar langer openhouden kost liefst 600 miljoen per MW aan noodzakelijke investeringen, voornamelijk in veiligheid."

Trefwoorden: #bbl, #Energy Forum, #melchior wathelet, #Nucleair Forum, #wathelet, #Woitrin

Lees verder

ee_art

( Foto: Energy Forum )

ENGINEERINGNET.BE -- Staatssecretaris Wathelet verklaarde gisteren tijdens een debat ter gelegenheid van de vakbeurs Energy Forum 'dat het er momenteel niet naar uit ziet dat België de 20/20/20-doelstellingen zal halen'.

Volgens Wathelet is dit voornamelijk te wijten aan het feit dat de verschillende beleidsniveaus – regionaal en federaal – het niet eens geraken over de verdeling van de objectieven. Paradoxaal genoeg zijn alle deelregeringen en de federale regering wel eensgezind om de lat voor de CO2-reductie van 20 naar 30% te verhogen.

Ook het ontbreken van een striktere regulering door de EU is voor Wathelet een gemis: “We spelen op een Europees speelveld, elk met onze eigen nationale spelregels. Vergelijk het met de Europese monetaire unie. We hebben de euro, maar de nationale markten voeren elke hun eigen financieel beleid, zoals het hen het beste uitkomt. We hebben allemaal gezien waar dat kan toe leiden. Hetzelfde geldt voor de energiesector. Ik zou er geen probleem mee hebben mocht België een stukje van zijn autonomie voor haar energiebeleid, afstaan aan Europa.”

Langetermijnvisie nodig
Volgens de staatssecretaris moeten we opnieuw een langetermijnvisie ontwikkelen waarbij we de ambitie moeten hebben om voorop te lopen in plaats van achterop te hinken: “In 2003 wisten we enkel wat we niet wilden. Het enige waar we het over eens waren was dat we kernenergie wilden afbouwen. Wat we in de plaats wilden was echter niet duidelijk."

"Vandaag hebben we wel een degelijk bevoorradingsplan: we hebben gekozen voor een mix van hernieuwbaar, in combinatie met flexibele gascentrales. Het zal echter niet lukken om dit te realiseren als we enkel rekenen op marktwerking. We zullen een systeem moeten uitwerken met een steunmechanisme, waarbij we de investeringen in de nieuwe gascentrales verzekeren.”

Kernenergie niet goedkoper
Behalve voor Nucleair Forum, was het voor alle deelnemers aan het debat een uitgemaakte zaak dat kernenergie in België afgebouwd dient te worden. Volgens Wathelet is het trouwens een illusie dat kernenergie veel goedkoper zou zijn dan andere energiebronnen: “Met een afgeschreven kerncentrale is het inderdaad goedkoper. Maar we hebben intussen becijferd dat het maar liefst 600 miljoen per MW aan noodzakelijke investeringen zal kosten – voornamelijk in veiligheid - om de kerncentrales 10 jaar langer open te houden. Dan wordt het veel voordeliger om nieuwe gascentrales te bouwen.”

Die gascentrales zijn bovendien veel flexibeler inzetbaar, wat noodzakelijk is met een energiemix waarvan hernieuwbare bronnen een steeds groter deel uitmaken:

“Kerncentrales zijn helemaal niet flexibel. Ze zijn gebouwd als base-load centrales”, aldus Wathelet. Volgens Dominique Woitrin, directeur van de Commissie voor Regulering van de Elektriciteit en het Gas, zou het echter met een beperkte investering toch mogelijk zijn om de Belgische kerncentrales om te bouwen tot flexibele centrales, zoals dit overigens ook in Nederland en het Verenigd Koninkrijk reeds het geval is.

Wathelet weerlegt ook resoluut de kritiek van BBL dat onze elektriciteitscentrales geen optimaal rendement halen en dat de Belgische industrie onvoldoende energie-efficiënt zou werken: “Het grootste potentieel om beter te doen, zie ik in België op twee niveaus. Allereerst kunnen we onze gebouwen een pak energiezuiniger maken. Ten tweede kunnen we ook heel wat milieuwinst boeken bij het transport. We wonen in een dichtbevolkte regio, met veel auto’s. In Italië rijden momenteel al tienduizenden auto’s rond op aardgas. Met nieuwe wetgeving moeten we ervoor zorgen dat er een mentaliteitswijziging komt, waarbij auto’s op LNG ook in ons land aantrekkelijker worden.”

Ook spoorweginfrastructuur
Ook een beter benutten van onze spoorweginfrastructuur staat blijkbaar hoog op de prioriteitenlijst van de staatssecretaris: “De Antwerpse haven is van groot belang voor onze economie. Rond de haven is een prima spoorweginfrastructuur uitgebouwd. Het is toch niet logisch dat transport per vrachtwagen veel goedkoper is dan transport per trein. We moeten ervoor zorgen dat vervoer per spoor wordt gestimuleerd.”


ACHTERGROND
Energy Forum, 14-15 november 2012, Brussel