Wordt de laatste grote Congoboot verschroot?

Economie 2/01/2013 12:35:23

De laatste Belgische Congoboot wordt waarschijnlijk gesloopt. De Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie wil het erfgoed redden maar botst op 'onwil van de Vlaamse overheden'.

Lees hieronder verder   
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Decanteercentrifuges

Online

van 9/03/2021 tot 10/03/2021

Belgian Offshore Days

Ostend Sea P’lace

van 17/03/2021 tot 18/03/2021

Ventilatie van gebouwen in de strijd tegen COVID-19

Live Webinar

dinsdag 23 maart 2021

Panel Building. Made Smarter

Online event

dinsdag 23 maart 2021

METAV Digital

online

van 23/03/2021 tot 26/03/2021

EEX-ATEX

Online cursus IE-net

van 30/03/2021 tot 31/03/2021

Keuze van de redactie

(5/3) Computersimulaties in 4D maken hartchirurgie veiliger

(3/3) Windparken profiteren van sterke stroming in lagere atmosfeer

(2/3) Lockheed Martin gunt Feronyl contract binnen het F-35 programma

(1/3) Start bouw allereerste Vlaamse opleidingscentrum voor farma en biotech

(25/2) Nieuw platform biedt correctere berekening CO2-voetafdruk

(25/2) ABO-Group neemt Frans sonisch boorbedrijf over

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE – 'In het Duitse Rostock ligt, voorlopig nog, de laatste Belgische Congoboot, de Charlesville. Voorlopig, want in de loop van volgende week wordt het schip waarschijnlijk naar een werf in Litouwen gesleept om daar gesloopt te worden', zo stelt VVIA - de Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie - in een persmededeling.

'Ondanks een enorme inzet van vrijwilligers en maritieme organisaties om dit schip voor het nageslacht te redden, maar dank zij de totale desinteresse van Vlaamse overheden en erfgoed-instellingen om deze maritieme trots te redden'.

De Charlesville werd in 1951 op de Cockerill-werven in Hoboken gebouwd. Na jarenlange dienst op de lijn Antwerpen-Matadi werd het schip door haar rederij CMB Compagnie Maritime Belge in 1967 verkocht aan de VEB Deutsche Seereederei te Rostock in de voormalige DDR.

Daar werd het verbouwd tot opleidingschip voor de zeevaartschool in Duitsland en herdoopt als de Georg Buchner. In 1991 nam de stad Rostock het voor één symbolische Duitse Mark over.

'In 1995 bood de Stad Rostock aan Antwerpen aan om het schip tegen een eerder symbolisch bedrag over te dragen, maar op dat aanbod werd om onbegrijpelijke redenen niet op ingegaan', aldus VVIA.

Op een parlementaire vraag van volksvertegenwoordiger Carl De Caluwé antwoordde minister Bourgeois op 1 maart 2010: “Doordat het schip verkocht is en volgens de informatie van de vzw Watererfgoed nu eigendom is van de stad Rostock en bovendien in het buitenland ligt, komt het niet voor op de werklijst van te beschermen vaartuigen van de KCML.”

En verder: “De mogelijkheid tot beschermen volgens hoger vermeld decreet kan pas overwogen worden op het ogenblik dat er zich een concreet scenario aanbiedt waarbij het schip weer een officiële thuishaven in Vlaanderen krijgt.”

Volgens de informatie van VVIA zou het schip voor een bedrag van 750.000 euro verkocht zijn aan een Litouwse scheepssloper.

Op 2 en 3 januari is een delegatie van Vlaamse vrijwilligers naar Rostock vertrokken 'in de hoop om in extremis toch nog iets van de Charlesville te redden of minstens een uitgebreid onderzoek te verrichten vooraleer dit erfgoed vernietigd wordt'.

De Vlaamse Vereniging voor Industriële Archeologie roept naar eigen zeggen 'niet alleen de Vlaamse Overheid, maar ook de stad Antwerpen en het Vlaamse bedrijfsleven op om alles in het werk te stellen om dit unieke schip voor het nageslacht te redden en terug naar Vlaanderen te halen'. << (BB) (foto: VVIA)



Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Vlaanderen op tweede plek in Europees innovatieonderzoek

Het laatste Europese innovatieonderzoek toont dat de innovatiegraad in Vlaanderen voor 2016-2018 rond de 70% ligt. Daarmee behoort Vlaanderen tot de Europese top, enkel Estland doet beter.

Kunstmatige intelligentie: nieuwer is niet altijd beter - opinie

Wat triggert kopersverdriet? Sommigen voelen het al na enkele seconden na een impulsaankoop. We maakten het allemaal wel eens mee, maar dat maakt het er niet minder pijnlijk op.

Automatiseer met één voordelige kickstart

Heeft u weinig of geen ervaring? De SIMATIC S7-1200-starterkit is makkelijk, snel, compact en kostenefficiënt en bevat alle benodigde componenten om succesvol te automatiseren.

Opheffing moratorium leidt voorlopig niet tot meer faillissementen

Tijdens de maand februari 2021 gingen er 540 bedrijven failliet, een daling met 43% tegenover 2020. Januari en februari samengeteld toont 999 faillissementsuitspraken of 49,4% minder.

Project: software robots om administratieve routinetaken over te nemen

Het gebruik van databots, een toepassing van Robotic Process Automation (RPA), heeft het potentieel om automatisering snel en goedkoop toe te passen. VIL wil dit onderzoeken.

Start bouw allereerste Vlaamse opleidingscentrum voor farma en biotech

ViTalent en POM Antwerpen hebben het startschot gegeven voor bouw van allereerste opleidingscentrum voor farma en biotech in Vlaanderen. Vanaf begin 2022 worden opleidingen op maat aangebode

Watson-Marlow en Bredel vanaf nu onder één dak

De Watson-Marlow Fluid Technology Group (WMFTG) verzorgt vanaf nu de directe verkoop, de ondersteuning en de service van de industriële Bredel slangenpompen.

‘The 7 Transformations Experience’ - column

Hoe groot of klein ze ook is, en ongeacht de menselijke en financiële middelen waarover ze beschikt, uw onderneming is in staat om te evolueren. 'The 7 Transformations Experience' helpt.

SUSiEtec voor holistische benadering digitale transformatie

Kontron SUSiEtec introduceert holistische digitaliserings­oplossingen, waardoor machinebouwers, systeemintegratoren en fabrikanten hun digitale transformatie­doelstellingen sneller kunnen bereiken. Het portfolio biedt eenvoudige toegang tot nodige IoT/embedded computer­hardware, softwaretools en software­ontwikkelings­omgeving. >>

Partners