Jos Pinte: «Waardeketenbenadering: open innovatie om de markt te veroveren»

Columns & Blogs 7/01/2013 11:21:05

Samenwerken met "concurrenten" is niet evident. Maar het kan lonen om bij open innovatie te kiezen voor een waardeketenbenadering.

Lees hieronder verder   
Verwant

“Time to connect Belgium with 5G” - column

Maatschappelijke impact van technologiebedrijven

Dominique Demonté wordt algemeen directeur van Agoria Wallonie

“Gaan we groeibedrijven straffen?” - opinie

België telt vijf nieuwe ’Fabrieken van de toekomst’

Technologische industrie flirt met 2% groei

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Seanergy 2020

Nantes (FR)

van 10/06/2020 tot 12/06/2020

Contract Management (IACCM)

IMF Academy (centraal Nederland)

van 11/06/2020 tot 18/06/2020

METAV Web Sessions

online

van 15/06/2020 tot 19/06/2020

Certified ISO 31000 Risicomanagement 

IMF Academy Utrecht (NL)

van 17/06/2020 tot 19/06/2020

World Nuclear Exhibition

Parc des expositions - Parijs

van 23/06/2020 tot 25/06/2020

De Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

dinsdag 1 september 2020

Keuze van de redactie

(4/6) Vydraulics neemt Doedijns Group International over

(3/6) Lantis gunt realisatie Scheldetunnel aan consortium THV COTU

(2/6) Meest massieve botsingsproduct ooit in versneller waargenomen

(2/6) Alle offshore windparken aangesloten op MOG in Noordzee

(28/5) CTG lanceert Europese GDPR-stresstest

(27/5) Worden natrium-ion batterijen de toekomst?

>> Meer blikvangers

Samen innoveren vanuit een verschillend perspectief in de waardeketen vergroot immers de kans op complementariteit en win-winsituaties.

In een vorige column had ik het over normen en hoe die vertrekkend vanuit het product en de klantenaspecten tot innovatie leiden. Innoverende bedrijven hinken natuurlijk niet op één been, maar innoveren vanuit verschillende oogpunten. Innoveren vanuit de markt, al dan niet ondersteund door normen, is nog altijd de beste garantie voor succesvolle innovatie.

De 'markt' als driver for change
Bedrijven kun je indelen in B2C en B2B. Bedrijven die rechtstreeks aan de consument leveren, brengen hun eigen producten op 'de markt'. Hun strategie is erop gericht hun marktaandeel te vergroten door de consumptie te stimuleren en nieuwe gebruikers en nieuwe toepassingen te vinden. Succesvolle bedrijven in het B2C-segment, denk maar aan Apple, innoveren bij voorkeur vanuit een ‘user driven’ aanpak. Dit betekent dat ze de (toekomstige) noden van hun klanten proberen in te schatten en zo anticiperen op veranderingen in de levenswijze en het consumptiepatroon van hun huidige en toekomstige klanten. Het bedrijf innoveert gedreven door de markt.

Strategie van B2B-technologiebedrijven
De strategie van B2B-bedrijven is doorgaans gericht op het oplossen van een specifiek klantenprobleem, waardoor ze meestal 'reactief' en technologiegedreven werken. Het opbouwen van een langetermijnrelatie met hun klanten in een beperkt aantal markten staat hierbij centraal. Door tijdig te participeren in het proces van de klant bouwt het bedrijf een goede klant-leverancierrelatie op die, in B2B meer dan in B2C, leidt tot loyale klanten en dus tot herhalingsaankopen.

In specifieke markten zijn B2B-bedrijven vaak afhankelijk van een beperkt aantal klanten. Bij een onstabiele vraag (economische terugval door de financiële crisis, concurrentie van lagelonenlanden, …) worden ze daardoor sterk getroffen. Om dit in hun traditionele markt te kunnen opvangen moet ze actief nieuwe sectoren, toepassingsdomeinen of markten verkennen en/of hun bestaande markten en doelgroepen op een andere, aanvullende manier benaderen om zo nieuwe omzetbronnen aan te boren.

Het volstaat niet langer om het businessmodel rond innovaties af te stemmen op de bestaande concurrentie en een conccurentievoordeel te zoeken in kostenreducties. Succesvolle bedrijven stellen zich dynamisch op en geven blijk van flexibiliteit ten opzichte van de de veranderende markt. Omdat niet alle kennis intern voorhanden is, is samenwerking en uitwisseling van ervaringen tussen bedrijven geboden (open innovatie).

Open innovatie: de aanpak
Open innovatie of samen innoveren vanuit een verschillend perspectief in de waardeketen vergroot de kans op complementariteit en win-winsituaties. Agoria organiseerde o.a. een uitgebreide brainstormsessie met textielmachinefabrikanten, -producenten en vertegenwoordigers van de eindmarkten (bouw- en mobiliteitsindustrie). Deze open-innovatiegeïnspireerde brainstorm leverde heel wat ideeën op die in vervolgtrajecten met geïnteresseerde bedrijven verder uitgewerkt worden.

Een andere aanpak is bedrijven uit verschillende sectoren maar actief in dezelfde markt en met dezelfde plaats in de waardeketen samen te brengen. Zo een sectoroverschrijdende aanpak kan onverwachte synergie opleveren omdat deze bedrijven naast marktverkenning ook een gedeeld belang hebben in marktgedreven productinnovatie. Het tweejarige project dat Agoria voor zijn kunststofverwerkende bedrijven samen met de textiel- en houtproducenten opzette, resulteerde in een aantal sectoroverschrijdende bedrijfscontacten. Zo konden gezamenlijke initiatieven voor de ontwikkeling van producten voor de bouwmarkt worden genomen.

Beide open-innovatieprojecten leerden ons wel dat de aanwezigheid van een neutrale partner, zoals onze bedrijfsfederatie, een belangrijke katalysator is voor het opstarten van open innovatie. <<

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Korte­termijn­geheugen­verlies batterijloze apparaten opgelost?

Een internationaal onderzoeksteam, met onder meer TU Delft, heeft een nieuw systeem ontwikkeld waarmee batterijloze apparaten tijdens korte stroomonderbrekingen de tijd kunnen onthouden.

Belg krijgt leiding over wereldwijd R&D-centrum AB InBev

Sinds kort is David De Schutter de nieuwe Global Vice President van het Global Innovation & Technology Center (GITEC) van AB InBev in Leuven, hun wereldwijde R&D-centrum.

Nieuwe ‘wervelende’ magnetische toestand in puur element periodiek systeem

De Radboud Universiteit en de Universiteit van Uppsala hebben ontdekt dat neodymium bestaat uit een zee van wervelende magneetjes die op diverse snelheden draaien en steeds veranderen.

LUMC bouwt grote stamcelfaciliteit voor Europese partners

In deze nieuwe faciliteit zal onderzoek gedaan worden op het gebied van regeneratieve geneeskunde, zoals gekweekte insuline producerende bètacellen voor diabetespatiënten.

Gaspar Gascon wordt CTO bij Punch Powertrain

Punch Powertrain, onafhankelijk leverancier van innovatieve en energie-efficiënte aandrijfsystemen voor autoconstructeurs, heeft Gaspar Gascon aangesteld als Chief Technology Officer (CTO).

Succesvolle testen ontgassen binnenvaartschepen in North Sea Port

North Sea Port is gestart met het testen van dampverwerkings-installaties om binnenvaarttankers met een nieuw ontwikkelde installatie veilig en gecontroleerd restdampen te laten verwerken.

Meest massieve botsingsproduct ooit in versneller waargenomen

Het ATLAS-experiment heeft in botsingen van protonen in de Large Hadron Collider op CERN aanwijzingen gevonden voor processen waarbij vier topquarks tegelijk ontstaan.

Alle offshore windparken aangesloten op MOG in Noordzee

Met de aansluiting van het laatste offshore windpark Seastar is Elia’s 'stopcontact op zee' nu helemaal compleet. Het schakelplatform bundelt nu de exportkabels van 4 offshore windparken.

B&R-breidt gamma compacte PLC’s uit

B&R biedt een nieuwe Compact-S PLC aan met 512 MB RAM en 2 GB intern flash-geheugen. Dit geeft de X20CP0484-1 meer RAM-capaciteit dan eerdere modellen uit deze serie. Dit is ideaal voor toepassingen met hoge eisen aan geheugen en prestaties. Met Ethernet, POWERLINK, USB en RS232 biedt deze PLC tal van communicatie-opties.

Partners