Franse SymbioFCell bouwt brandstofcellen aan lopende band

Bedrijfsnieuws 19/02/2013 13:03:53

Het Franse SymbioFCell gaat aan de lopende band brandstofcellen produceren. Meer volume betekent lagere prijzen.

Lees hieronder verder   
Verwant

Franse SymbioFCell bouwt brandstofcellen aan lopende band

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Alternatief fossiele brandstof voor stoomproductie

Webinar

vrijdag 29 januari 2021

Postgraduaat Vastgoedkunde

Leuven of Kortrijk

van 4/02/2021 tot 10/12/2021

Toekomst federaal energiebeleid

Webinar

woensdag 10 februari 2021

'Digital Twin' versterkt maakindustrie?

Online event

vrijdag 12 februari 2021

Interpack

Messe Düsseldorf

van 25/02/2021 tot 3/03/2021

Klimatisatie van gebouwen

Online

van 5/03/2021 tot 25/06/2021

Keuze van de redactie

(25/1) Deloitte opent nieuw duurzaam kantoor op West-Vlaamse innovatiecampus

(25/1) Pauwels Consulting heeft Nederlandse Javaspecialist overgenomen

(21/1) Jan De Nul baggert met 100% duurzame drop-in biobrandstof

(20/1) Siemens combineert offshore productie van groene waterstof

(19/1) Gimv verkoopt telecomspecialist OTN Systems

(19/1) VINCI Energies heeft Legendre Conveyors overgenomen

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET -- Samen met CEA, van wie het de stack heeft, ontwikkelde SymbioFCell bij Siemens Energy in het industriepark in Grenoble een productielijn die jaarlijks een duizendtal brandstofcellen van 5 kW tot 20 kW kan fabriceren. De lijn, een investering van €1 miljoen, is in de herfst ingehuldigd en moet nu zowat op toeren komen.

SymbioFCell, met thuisbasis in le Bourget du Lac bij Chambéry, ontwikkelt en bouwt PEM-brandstofcellen van 5 kW tot 300 kW. Er wordt samengewerkt met auto-, truck- en specials-bouwers. SymbioFCell stopte alvast brandstofcellen in een Renault Kangoo, in een Renault Trucks Maxity en een Green GT H2 renwagen. Dit renpaardje staat in juni aan de start van de 24 uren van Le Mans. Het komt met een cel van meer dan 300 kW, goed voor meer dan 400 paarden.

De productielijn in Grenoble werd in september 2012 ingehuldigd. De serieproductie van H2-cellen voor gezinswagens moet nu zowat beginnen. Tegen eind dit jaar moet het bedrijf een 50-tal medewerkers tellen.

In 2014 zal het o.a. brandstofcellen leveren voor een duizendtal Renault HyKangoo hybride wagens. De eerste proefexemplaren werden door industriepartner Solvay -de fabriek van Tavaux- eind vorig jaar al in ontvangst genomen. Die kleine bestelwagen haalt 320 km met 1,5 kilo waterstof in de plaats van maar 120 km op een elektrische batterij.

Daar ligt ook de strategie van SymbioFCell. Die wil het gehele brandstofcel-systeem industrialiseren. Schaal moet de kostprijs naar beneden halen. Het bedrijf wil de zogenaamde range-extender-markt aanspreken om het bereik van elektrische wagens te vergroten. Het kiest daarbij voor een modulaire en kostenefficiënte aanpak zodat de cellen snel over een breed gamma gezinsvoertuigen ingebouwd kunnen worden.

Het aanhouden van industriestandaarden -denk CAN-bus, Linux besturingssysteem standaardcomponenten voor makkelijk onderhoud en specs van minder dan 2,5 liter per kW- moeten de aantrekkelijkheid van de technologie nog verhogen. Het argumenteert zelfs dat zijn technologie de kostprijs van een doorsneewagen met zo’n 20% zou kunnen verminderen. Maar ook wil het naderhand voertuigen met grotere vermogens, zoals trucks, bussen en ‘specials’ -sneeuwruimers, bijvoorbeeld- gaan uitrusten.

Een eerste financieringsronde, geleid door CEA Investment samen met Innoven Partner en privé-riscokapitaal- moest de marktintroductie van twee productreeksen -ALP 10 en ALPT 100 met vermogens respectievelijk van 5 kW tot 300 kW- mogelijk maken.

Bij Siemens Energy past die productie in het kader van zijn industriële diversificatieplannen. SymbioFCell heeft samenwerkingsakkoorden met CEA-Liten (Commissariat à l’Energie Atomique et aux Energies Alternatives - Laboratory for Innovation in New Energy Technologies and Nanomaterials), ARMINES, FCLAB en Solvicore -de joint venture die Umicore en Solvay in 2006 oprichtten om membranen voor brandstofcellen te ontwikkelen. << (LDS) (foto: SymbioFCell)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Ontwikkeling zonnefolies voor ramen en zonnepanelen

TNO ontwikkelt met universiteiten en bedrijven functionele folies voor ramen en gebouwgeïntegreerde zonnepanelen, om 20% van het energieverbruik van gebouwen te besparen.

Jan De Nul baggert met 100% duurzame drop-in biobrandstof

Vanaf 1 februari zal Jan De Nul in opdracht van de Vlaamse Overheid, agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust (MDK), zo’n 500.000 m³ zand op het strand van Raversijde aanbrengen.

Uniek resistentiegen tegen bladvlekkenziekte

Een internationaal consortium kan het resistente Stb16q-gen kloneren en succesvol in tarwe introduceren. Om zo de strijd aan te binden met de gevreesde schimmel Zymoseptoria tritici.

VIL IT-systemen leiden tot efficiëntere grenscontroles

In het project Digital Gateway2Governement werden systemen ontworpen voor gedigitaliseerde communicatie tussen de bedrijven en de overheidsdiensten die betrokken zijn bij de grenscontroles.

Groene waterstof moet energietransitie in Picardisch Wallonië versnellen

Luminus en het Agentschap voor Territoriale Ontwikkeling IDETA hebben een gezamenlijk project voorgesteld voor de ontwikkeling van vier groene waterstofstations in Picardisch Wallonië.

HTC-Enterprise als deel van de oplossing

HTC-Enterprise is een onderneming gegroeid uit de passie voor technologie en het ondernemerschap op zich. Het bedrijf biedt voor tal van bedrijven en sectoren een gepaste oplossing aan.

Kunstmatige intelligentie zoekt nieuwe antibiotica

Slimme software (kunstmatige intelligentie) van de Leidse en Wageningse universiteit doorzocht genomen van bacteriën en vond 42 clusters DNA die coderen voor eiwitten met antibiotica-werking.

DEME voert onderhoudsbaggerwerken op Schelde op LNG uit

Een dual fuel sleephopperzuiger van DEME voert sinds kort de onderhoudsbaggerwerken uit op de Schelde. Tijdens deze werken vaart het schip op LNG, een primeur in Vlaanderen.

Vernieuwde VPLog-i-R stroomsensor met Modbus interface

VPInstruments, fabrikant en wereldwijde leverancier van instrumentatie en monitoringssystemen voor perslucht en gassen, biedt nu een vernieuwde versie van de bewezen VPLog-i stroomsensor met een Modbus interface. De VPLog-i-R is het enige type Rogowski stroomsensor met RS485 (Modbus RTU) uitgang. >>

Partners