• 19/02/2013

Franse SymbioFCell bouwt brandstofcellen aan lopende band

Het Franse SymbioFCell gaat aan de lopende band brandstofcellen produceren. Meer volume betekent lagere prijzen.

Trefwoorden: #CEA-Liten, #France, #Fuel Cell, #H2, #Hydrogen, #Siemens Energy, #Solvicore, #Stack, #SymbioFCell

Lees verder

Techniek

( Foto: SymbioFCell )

ENGINEERINGNET -- Samen met CEA, van wie het de stack heeft, ontwikkelde SymbioFCell bij Siemens Energy in het industriepark in Grenoble een productielijn die jaarlijks een duizendtal brandstofcellen van 5 kW tot 20 kW kan fabriceren. De lijn, een investering van €1 miljoen, is in de herfst ingehuldigd en moet nu zowat op toeren komen.

SymbioFCell, met thuisbasis in le Bourget du Lac bij Chambéry, ontwikkelt en bouwt PEM-brandstofcellen van 5 kW tot 300 kW. Er wordt samengewerkt met auto-, truck- en specials-bouwers. SymbioFCell stopte alvast brandstofcellen in een Renault Kangoo, in een Renault Trucks Maxity en een Green GT H2 renwagen. Dit renpaardje staat in juni aan de start van de 24 uren van Le Mans. Het komt met een cel van meer dan 300 kW, goed voor meer dan 400 paarden.

De productielijn in Grenoble werd in september 2012 ingehuldigd. De serieproductie van H2-cellen voor gezinswagens moet nu zowat beginnen. Tegen eind dit jaar moet het bedrijf een 50-tal medewerkers tellen.

In 2014 zal het o.a. brandstofcellen leveren voor een duizendtal Renault HyKangoo hybride wagens. De eerste proefexemplaren werden door industriepartner Solvay -de fabriek van Tavaux- eind vorig jaar al in ontvangst genomen. Die kleine bestelwagen haalt 320 km met 1,5 kilo waterstof in de plaats van maar 120 km op een elektrische batterij.

Daar ligt ook de strategie van SymbioFCell. Die wil het gehele brandstofcel-systeem industrialiseren. Schaal moet de kostprijs naar beneden halen. Het bedrijf wil de zogenaamde range-extender-markt aanspreken om het bereik van elektrische wagens te vergroten. Het kiest daarbij voor een modulaire en kostenefficiënte aanpak zodat de cellen snel over een breed gamma gezinsvoertuigen ingebouwd kunnen worden.

Het aanhouden van industriestandaarden -denk CAN-bus, Linux besturingssysteem standaardcomponenten voor makkelijk onderhoud en specs van minder dan 2,5 liter per kW- moeten de aantrekkelijkheid van de technologie nog verhogen. Het argumenteert zelfs dat zijn technologie de kostprijs van een doorsneewagen met zo’n 20% zou kunnen verminderen. Maar ook wil het naderhand voertuigen met grotere vermogens, zoals trucks, bussen en ‘specials’ -sneeuwruimers, bijvoorbeeld- gaan uitrusten.

Een eerste financieringsronde, geleid door CEA Investment samen met Innoven Partner en privé-riscokapitaal- moest de marktintroductie van twee productreeksen -ALP 10 en ALPT 100 met vermogens respectievelijk van 5 kW tot 300 kW- mogelijk maken.

Bij Siemens Energy past die productie in het kader van zijn industriële diversificatieplannen. SymbioFCell heeft samenwerkingsakkoorden met CEA-Liten (Commissariat à l’Energie Atomique et aux Energies Alternatives - Laboratory for Innovation in New Energy Technologies and Nanomaterials), ARMINES, FCLAB en Solvicore -de joint venture die Umicore en Solvay in 2006 oprichtten om membranen voor brandstofcellen te ontwikkelen.


(LDS)