Argumentenkaart schaliegas neutraal instrument voor publiek debat

Economie 19/02/2013 15:44:38

Onlangs werd in het Europees Parlement de ‹Europese Schaliegas Argumentenkaart› van het Nederlandse TNO gelanceerd.

Lees hieronder verder   
Verwant

Veiligere offshore staalconstructies door nieuwe innovatieve methode

Europees onderzoek helpt overstromingen voorkomen (+video)

Nederlandse optische en mechanische systemen als Star Separators

Spijsvertering gesimuleerd met TIM (+video)

Nieuwe plasmatechniek voorkomt geuroverlast

Argumentenkaart schaliegas neutraal instrument voor publiek debat

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Overdrukbeveiliging en veiligheidskleppen

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 7/12/2020 tot 10/12/2020

Geotechniekdag 2020

Online studiedag

dinsdag 8 december 2020

Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

van 14/01/2021 tot 28/01/2021

Bouwmanager - Innovatie in de bouw

Antwerpen

van 19/01/2021 tot 16/03/2021

Intersolution 2021

Flanders Expo, Gent

van 27/01/2021 tot 28/01/2021

De Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

maandag 1 februari 2021

Keuze van de redactie

(30/11) Groter draagvermogen met nieuwe collars voor monopijlerfunderingen

(30/11) Daikin investeert in Gents hypermodern ontwikkelingscomplex

(27/11) Eerste AI-gestuurde verpakkingsmachine ontwikkeld

(25/11) Photovoltatronics: slimme, communicerende zonnecellen onderzocht

(24/11) Autobekledingsbedrijf wordt producent van mondmaskers

(23/11) Nederlandse studenten ontwikkelen oven voor recyclage e-waste

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET -- De Argumentenkaart bevat de voor- en tegenargumenten van schaliegasproductie in de EU-lidstaten.

De kaart vormt daarmee een basis voor een open discussie en helpt de gebruiker een gebalanceerde afweging te maken.

De Europese Schaliegas Argumentenkaart is een gezamenlijke productie van TNO met de Argumentenfabriek, internationale stakeholders uit de publieke en private sector, overheid, NGO’s en kennisinstellingen.

"Op dit moment is in verschillende EU-lidstaten het publieke debat gaande op dit onderwerp en is een onafhankelijk overzicht van de argumenten belangrijk om partijen te helpen overeenstemming te bereiken" volgens Lambert van Nistelrooij, lid van het Europees Parlement namens het Nederlandse CDA.

"De Europese Schaliegas Argumentenkaart leent zich hier uitstekend voor, omdat deze is ontwikkeld door onafhankelijke innovatieorganisatie TNO samen met de Argumentenfabriek en in volledige gezamenlijkheid met internationale stakeholders uit de publieke en private sector, overheid, NGO’s en kennisinstellingen."

René Peters, directeur gastechnologie bij TNO, benadrukt dat eerst de risico’s van schaliegaswinning onderzocht moeten worden. Daarbij is onderzoek naar alternatieve winningsmethoden wenselijk, zowel om de kosten te verlagen als om de risico’s te verkleinen.

"Er is discussie over de voor- en nadelen van schaliegas. Dat is goed. TNO vindt dat er niet ongefundeerd moet worden besloten om wel of niet tot schaliegaswinning over te gaan. Daarom heeft TNO het initiatief genomen om de onafhankelijke Argumentenfabriek het proces te laten begeleiden om met diverse internationale stakeholders uit de publieke en private sector zoals overheid, NGO’s en kennisinstellingen te inventariseren welke voor- en nadelen er aan te geven zijn."

"Daarbij hebben we geconstateerd dat we een heleboel niet weten. Als blijkt dat bepaalde aspecten niet of onvoldoende op de argumentenkaart zijn aangegeven, dan wordt de argumentenkaart daarop aangepast. Ons doel is om alle argumenten onbevooroordeeld op een rij te hebben. Zonder daarbij aan te geven hoe belangrijk of zwaarwegend een argument is".

Andreas Hübner (GFZ Potsdam – Duits Onderzoekscentrum voor Geowetenschappen): “De versie van de argumentenkaart voor de Europese lidstaten is uiterst nuttig voor een evenwichtige en transparante discussie. Het is een ideale aanvulling op ons op wetenschap gebaseerde communicatie- en netwerkproject Shale Gas Informatie Platform SHIP. De kaart vergemakkelijkt een goed gefundeerde besluitvorming op lokaal, nationaal en Europees niveau.”

Schaliegas is aardgas dat 'opgesloten' zit in kleisteenlagen in de ondergrond. Deze lagen worden ook wel ‘schalies’ genoemd. In een aantal landen van de EU zit schaliegas in de grond wat de mogelijkheid biedt om dit te winnen en te gebruiken als brandstof.

Over de winning van schaliegas is veel discussie en is in enkele landen het verboden (bv. Frankrijk). De discussie speelt niet alleen op nationaal niveau, maar is belangrijk voor de hele EU. << (GL) (figuur: TNO)

klik hieronder op de argumentenkaart voor een grotere versie:


Lees ook:
Shell plant (mogelijk) proefboringen naar Belgisch schaliegas
Belgische bedrijven hebben al technologie voor schaliegaswinning in huis

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Start-up TEO maakt technische opleidingen permanent toegankelijk

Met laagdrempelige technische opleidingen helpt start-up TEO (Teaching Each Other) bedrijven zoals Volvo Cars, Aviko en TVH hun medewerkers op een hands-on manier te blijven vormen.

Plannen voor multimodaal megadistributiecentrum in North Sea Port

Het multimodale logistieke park WDPort of Ghent in North Sea Port zal, na goedkeuring van de bouwvergunning, uitgebreid worden met een mega­distributie­centrum van 150.000 m².

Nieuwe ‘elektrische’ superkraan bij Sarens

Sarens kondigt zijn nieuwste elektrische ringkraan aan, de SGC-90 bijgenaamd "The Little Celeste” en ontwikkeld in volle Covid-19-pandemie.

Groter draagvermogen met nieuwe collars voor monopijlerfunderingen

Op het Duitse offshore windpark Kaskasi van RWE zal voor het eerst gebruik gemaakt worden van hun eigen gepatenteerde, innovatieve funderingstechnologie, de zogenaamde collars.

Koen Bordeaud’huy is preventieadviseur 2020

Koen Bordeaud'huy (40), SHEQ-manager bij Samoco is een industrieel montage­bedrijf in Zwijndrecht, is door Agoria verkozen tot Preventie­adviseur van het Jaar in de categorie contractor.

Opinie: transportsector moet kiezen tussen elektrisch of waterstof

Als we de transportsector duurzamer willen krijgen dient deze sector stevig in te zetten op rijden op waterstof of elektrisch, aldus promovendus Bunyod Holmatov van Universiteit Twente.

Corona versnelt doodsstrijd van Photokina

Na het afblazen van de 2020-editie van ’s werelds belangrijkste fotografiebeurs Photokina zou Koelnmesse GmbH de volgende editie in mei 2022 houden. Eind vorige week kwam het genadeschot.

Daikin investeert in Gents hypermodern ontwikkelingscomplex

Daikin Europe kiest voor Gent als nieuwe locatie voor het EMEA Development Center (EDC), omdat de huidige vestigingen in Oostende en Gent stilaan uit hun voegen barsten.

EvoTRAC S1901-platform biedt flexibiliteit en ingebouwde AI

Kontron heeft zijn EvoTRAC S1901-platform gelanceerd. geschikt voor veeleisende toepassingen in zware mobiele machines in de bouw-, landbouw-, vrachtwagen- en mijnbouwsector. Het is een modulair AI-geoptimaliseerd systeem, ontworpen om GPU-versnelde applicaties te voeden vanuit een compacte, robuuste vormfactor. >>

Partners