• 20/02/2013

Gardner: «niet te snel investeren in big data»

Debra Logan (Gardner): «Softwarebedrijven verdienen hun geld aan méér data en hoe minder goed die data georganiseerd zijn, hoe meer geld ze kunnen aanrekenen.»

Trefwoorden: #big data, #gardner

Lees verder

Magazine

( Foto: IBM )

ENGINEERINGNET -- Velen kijken naar big data –grote gegevensverzamelingen uit meerdere bronnen- en proberen uit te vogelen wat het is, volgens Gartner-VP Debra Logan.

“Mensen denken dat ze achterop raken eens een dergelijk fenomeen gehyped wordt”, zegt ze in een Londens rondetafelgesprek. “Maar ik zou zeggen dat 95 tot 97 procent van de bedrijven die ik ken hoogstens in de verkenningsfase zitten. En van die 97 procent, hoeveel gaan er daarvan bigdataproblemen of bigdatavoordelen hebben?” Of nog volgens Logan: “Het is bijna alsof je een oplossing hebt die op zoek is naar een probleem.”

De ervaringen van Logan worden tegengesproken door een onderzoek dat Microsoft liet uitvoeren. Dat beweert dat meer dan 75 procent van de middelgrote tot grote ondernemingen in de komende 12 maanden een project gaat starten dat verband houdt met big data.

Hoe minder structuur, hoe lucratiever
Maar Logan is skeptisch over de beweegredenen die vendors hebben in verband met data. Softwarebedrijven hebben in het algemeen geen interesse om je te helpen iets kleiner en bevattelijker te maken. Ze verdienen hun geld aan meer data en hoe minder goed die data georganiseerd zijn, hoe meer geld ze aanrekenen.”

Logan geeft aan dat sommige organisaties vooruitgang boeken met big data en dan vooral de retailers. “De meest geavanceerde sector met big data is retail. Het is het spul dat ze doen met RFID, de voorraadketen en klantenkaarten. Dat zijn allemaal echte bigdataproblemen”, zegt ze.

Grote internetbedrijven en en mediahuizen zijn ook geavanceerde gebruikers. Terwijl Logan de BBC omschrijft als een schoolvoorbeeld, zijn banken hier eens niet de pioniers omdat hun gegevens goed gestructureerd zijn en vertoeven in mainframes.

“Zelfs banken doen niet aan big data voor hun core business. Ze onderzoeken het natuurlijk wel want ze vragen zich af wat het betekent."

“Ze willen over Hadoop leren, ze willen leren wat voor technische architectuur en de soort methodes die je nodig hebt om te programmeren en om analyses uit te voeren. Maar ook hier zitten we in de vroege fases.”

Niet te snel investeren in big data
Gartners eigen gegevens voorspellen een uitgave aan big data die 34 miljard dollar bereikt tegen eind 2013. Maar Logan raadt wel aan om voorzichtig te zijn met grote investeringen in bigdata-infrastructuur.

“Niemand moet hier een centraal deel van zijn zakenmodel van maken, met de uitzondering van retail en misschien media. Laat ons hopen dat er vooral in mensen wordt geïnvesteerd en niet in infrastructuur. Als iemand in dit soort infrastructuur gaat investeren, raad ik dat hen helemaal af”, aldus Logan.

Langs de andere kant zou het wel steek houden om bigdata-diensten te kopen van een derde partij. “als het goedkoop is, als big data iets is dat je van iemand anders kan krijgen, dan kan je de infrastructuur huren. Je kan een deel van je gegevens verschepen en zien wat er gebeurt. Waarom zou je zoiets niet doen?”

Voordelen moeilijk te berekenen
Volgens Logan hebben veel bedrijven het moeilijk om het punt te bepalen vanaf waar big data een echt zakelijk voordeel geeft en hoe je dat kan aantonen. “Ik heb niet veel moeilijkheden om aan te tonen dat te veel ongecontroleerde informatie een gevaar is, dat is vrij evident. Mensen kunnen niets weggooien. Er is gewoon deze vreemde mentaliteit die bedrijven hebben over gegevens wissen. Je moet beslissingen maken over wat mogelijk niet nuttig is. Sommige gegevens zijn geen troef, maar kosten je gewoon geld”, voegt ze nog toe.

“Welke vraag stel je nu weer? Wat vertelt een enorme set gegevens je meer dat een iets gematigdere hoeveelheid data je niet kan vertellen.”

Tekort aan datawetenschappers
Een van de grootste struikelblokken is de juiste vragen vinden om te stellen. Dat komt door een gebrek aan expertise en een tekort aan datawetenschappers. Logan stelt dat sommige van haar Londense klanten recent op zoek waren naar experts bij vendors en consultants. “Ze zeiden dat ze niemand konden vinden. Ze moesten dus alles zo goed als zelf leren.”

“De mensen die spul als dit verstaan werken op dit ogenblik in plekken zoals het CERN: in astrofysica en de plaatsen waar er massa’s data zijn en mensen mathematische en statisctische modellen moeten kunnen maken.”

Ze zegt dat ontwikkelaars niet opgeleid worden voor dit soort vaardigheden. “Dat is dus zowel een grote kans als een enorme lacune in de markt. En dat is meteen ook een waarschuwing,” zegt Logan.
“Bij iedereen die nu met een papier zwaait dat zegt dat hij een dataspecialist is, moet je dieper onderzoeken om te zien wat het eigenlijk is dat ze doen”, voegt ze eraan toe.


(bron: ZDNet)