Nieuwe methode bewaakt treinwielstellen tijdens het rijden

Siemens heeft een akoestisch bewakingssysteem ontwikkeld voor wiellagers van treinen. Uit veldtesten blijkt dat de nieuwe methode de onderhoudsintervallen met tussen 10 en 50% verlengt.

ENGINEERINGNET -- Wielstellen zijn de zwaarst belaste componenten van een trein. Weer en wind, hoge snelheden en trillingen maken ze gevoelig voor vervuiling en slijtage.

Daarnaast vormen schades aan lagers een groot veiligheidsrisico, want bij een breuk van het wiel is de kans groot, dat de trein ontspoort. Daarom worden de wielstellen regelmatig visueel en met ultrasoon geluid gecontroleerd en na een bepaald aantal gereden kilometers vervangen.

De nieuwe technologie zorgt voor regelmatige bewaking van de wiellagers tijdens het rijden. Het systeem is gebaseerd op een akoestische sensor, die langs het spoor staat opgesteld en continu alle rijgeluiden van elke trein opneemt.

De meetdata gaan naar het depot, waar met behulp van het rijschema elke dataset aan de juiste trein kan worden gekoppeld. Software filtert de akoestische data voor de wielstellen en vergelijkt deze met de gewenste waarden.

Het begin van slijtage kenmerkt zich door karakteristieke veranderingen in het geluidspatroon van het wiellager. Als afwijkingen optreden, wordt het betreffende wielstel bij de volgende stop in het depot vervangen, zodat plotseling uitvallen wordt voorkomen. Omgekeerd: als de bewakingsdata geen afwijkingen vertonen, kan een wielstel langer in bedrijf blijven, wat kosten bespaart.

In twee jaar heeft Siemens in Southhampton 45 treinen met in totaal 9.000 wielstellen via zijn systeem laten bewaken. De onderhoudsintervallen zijn zodoende voor zowel de aangedreven als niet aangedreven wielstellen met 10 % respectievelijk 50 % verlengd.

Het systeem werkt nu bij rijsnelheden tot maximaal 160 km/u. Gezien de interesse van diverse spoorwegmaatschappijen zit een aanpassing van het systeem voor hogesnelheidstreinen naar verluidt 'in de planning'. << (bron: Aandrijftechniek) (foto: Siemens)

Engineeringnet.be