Eerste Ecocombi de baan op in Vlaanderen

Sinds gisteren rijden in Vlaanderen de eerste Langere en Zwaardere Vrachtwagens of Ecocombi's rond. Dit in het kader van een proefproject van de Vlaamse overheid.

Trefwoorden: #ecocombi, #Langere en Zwaardere Vrachtwagens, #LZV Vlaanderen, #Ninatrans, #supertransport, #supertruck Vlaanderen

Lees verder

Nieuws

( Foto: Ninatrans )

ENGINEERINGNET.BE - In het buitenland rijden ze al langer rond, de LZV's (Langere en Zwaardere Vrachtwagens). In Vlaanderen is er heel wat om te doen geweest maar sinds gisteren rijden de eerste LZV's rond in het kader van een proefproject.

Met dit proefproject wil de Vlaamse overheid onderzoeken welke voor- en nadelen het inzetten van dergelijke vrachtwagens heeft op de verkeersveiligheid, de mobiliteit en het milieu. Twee jaar lang zullen deze vrachtwagens ritten uitvoeren om een speciale beoordelingscommissie toe te laten daarna een grondige evaluatie te kunnen maken.

Langere en Zwaardere Vrachtwagens (LZV's) zijn, zoals de naam aangeeft, langer en zwaarder dan een gewone vrachtwagen. Een LZV heeft een lengte van 25,25 meter, een maximaal gewicht van 60 ton en twee scharnierpunten. Bij een gewone vrachtwagen is dat 18,75 meter, 44 ton en één scharnierpunt.

Vanwege het grotere laadvermogen kunnen deze voertuigen met minder ritten eenzelfde hoeveelheid goederen vervoeren. Zo kunnen 2 LZV's dezelfde lading vervoeren als 3 gewone vrachtwagens. Minder ritten betekenen ook een daling van het aantal afgelegde kilometers, met gunstige gevolgen voor milieu, minder drukke wegen en minder ongevallen.

Uiteraard staat verkeersveiligheid voorop en één van de belangrijkste criteria voor de evaluatie van dit proefproject is de impact van deze LZV's op de verkeersveiligheid. De voertuigen hebben een grotere draaicirckel.

Om die reden werden er ook beperkingen opgelegd aan de trajecten die deze vrachtwagens mogen rijden. Zo wordt er rekening gehouden met o.a. het aantal kruispunten, de afscherming van zachte weggebruikers en de aanwezigheid van gevaarlijke punten.

Daarnaast werden er ook o.a. voor de remmen en het vermogen van de vrachtwagen en de opleiding van de chauffeurs criteria opgelegd.

In het project worden zes trajecten onderzocht. Gisteren werd de eerste vergunning uitgereikt aan Ninatrans uit Leuven.

Dit transportbedrijf mag nu voor de duur van het proefproject met LZV's het traject tussen hun bedrijf in Leuven en de haven van Antwerpen afleggen.