Serieuze tijdswinst bij laden en lossen

Economie 29/04/2021 9:16:19

In het VIL-project OptiPlan werd nagegaan wat de mogelijkheden zijn om de planning (laden en lossen) te optimaliseren door realtime data te integreren in een dynamisch slotboekingssysteem.

Lees hieronder verder   
Verwant

25 miljoen euro EU-subsidie voor vergroening Europese havens

Group Machiels verwerft meerderheidsparticipatie in Global Langerlo

AI-platform leidt tot sneller en beter voorraadbeheer

Primeur: Elektrische terminaltrekker tankt waterstof uit mobiel tankstation

Serieuze tijdswinst bij laden en lossen

Kuehne+Nagel en Atlas Copco winnen Foreign Investment Trophy 2021 awards

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Onderhandelen met impact

Online

van 19/05/2021 tot 26/05/2021

Leiding geven op afstand

online via Zoom

van 20/05/2021 tot 25/05/2021

Intellectual property for growing businesses

EP&C webinar

donderdag 20 mei 2021

Functionele veiligheid volgens machinerichtlijn

Online cursus IE-net

van 1/06/2021 tot 10/06/2021

Patent Enforcement in Asia

3 Live webinars

van 1/06/2021 tot 15/06/2021

Jouw spreekstem

Online

van 2/06/2021 tot 23/06/2021

Keuze van de redactie

(11/5) 3D-printen als basis voor nieuwe diagnostische testen

(10/5) Borealis en Qpinch starten revolutionaire warmte­recuperatie-eenheid op

(6/5) AI-platform leidt tot sneller en beter voorraadbeheer

(5/5) imec.istart Fund krijgt stevige kapitaalinjectie

(4/5) Primeur: Elektrische terminaltrekker tankt waterstof uit mobiel tankstation

(3/5) Gerrit Jan Schaeffer volgt Ronnie Belmans op bij EngergyVille

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - VIL wil op deze manier het aantal wachturen en extra gereden kilometers beperken en tegelijkertijd ook de vlotte en efficiënte doorstroming van vrachten bij distributiecentra en magazijnen realiseren.

Het inplannen en vervolgens verwezenlijken van afspraken voor laden en lossen verloopt niet altijd even vlot, vooral vanwege allerhande, dagelijkse onvoorspelbare factoren.

Sommige verladers gebruiken een statisch slotboekingssysteem waarin de transporteurs een dag op voorhand een slot kunnen inboeken om te lossen en/of te laden. Andere verladers gebruiken geen boekingssysteem.

Bovendien zijn bestaande systemen vaak niet op elkaar afgestemd. Uiteenlopende dataformaten en communicatiesystemen maken een vlotte systeemintegratie tussen de verschillende toepassingen quasi onmogelijk, zeker als er meerdere bedrijven bij betrokken zijn.

Hierdoor zijn er vaak lange wachttijden en soms is zelfs een dag verlies voor de transporteurs enerzijds en extra werk voor de magazijnmedewerkers anderzijds, met stress bij alle betrokkenen er bovenop. Recent VIL-onderzoek toont aan dat vrachtwagens gemiddeld 52 minuten te vroeg zijn, terwijl anderen door bv. file of lange wachttijden bij een vorige afspraak te laat komen.

De applicatie die bij OptiPlan ontwikkeld en uitgetest werd, gebruikt realtime data uit bv. de GPS-systemen in de verschillende vrachtwagens om ETA’s (‘Estimated Time of Arrivals’) te berekenen. Met deze realtime data kunnen vroegtijdig onhaalbaarheden en opportuniteiten gedetecteerd worden.

Slots van vrachtwagens die te vroeg of te laat zullen aankomen, worden dynamisch aangepast. Dit kan zowel door ‘swaps’ (slots die onderling gewisseld worden) maar ook door het verschuiven van een afspraak naar een slot dat nog niet is ingenomen, waardoor veel tijd gewonnen wordt bij het lossen en laden.

Realtime data slim aanwenden om de planningen van de in- en uitgaande transporten bij verladers dagdagelijks dynamisch te optimaliseren en verloren tijd te vermijden, zorgt voor een win-win voor alle partijen. << (Guy Leysen) (foto: screen YouTube - VIL)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Traceer items op een efficiënte manier met RFID-labels

Brady Corporation kan de optimale RFID-labelingoplossing ontwerpen voor het traceren van items en voorraadbeheer, geschikt voor elk oppervlak, o.a. geselecteerde antennes, chips, ...

Igus toont innovaties in virtuele tentoonstelling

Terwijl iedereen telewerkt, versnelde igus het tempo van zijn productinnovatie. Het motionbedrijf kon dit voorjaar uitpakken met 168 innovaties in kunststof.

Duitse staalbedrijven en Haven Rotterdam onderzoeken opzet waterstofketens

HKM, thyssenkrupp Steel en Havenbedrijf Rotterdam gaan gezamenlijk de mogelijkheid onderzoeken om internationale toeleveringsketens voor waterstof op te zetten.

Michaël Gillon laureaat van de Francqui-prijs 2021

Op 9 juni ontvangt astrofysicus Michaël Gillon de prestigieuze Francqui-prijs uit de handen van de koning voor zijn opzienbarend werk rond exoplaneten, planeten buiten ons zonnestelsel.

Digitaal transformatieproject weert papier op Roltex fabrieksvloer

Roltex, producent van dienbladen, kreeg steeds meer projecten met kleinere aantallen binnen. Door het extra papierwerk, de bijbehorende administratie, ..., daalde de productiviteit.

Cobotracks behaalt Techman certificatie

Hierdoor is het Genkse Cobotracks, zusterbedrijf van Vansichen Linear Technology, de eerste erkende fabrikant van tracks voor de internationale cobotproducent en bracht een zevende as uit.

Cruciaal deel van de LHCb-detector te CERN zit op zijn plaats

Vier van de eerste zes frames met lichtgevoelige SciFi-detectoren zitten nu op hun plaats in het LHCb-experiment op CERN. Meer onderhoud moet nog plaatsvinden. Herstart vindt plaats in 2022.

Incubator BlueChem voor duurzame chemie bestaat 1 jaar

BlueChem, gelegen op Blue Gate Antwerp, ondersteunt start-ups en scale-ups om hun innovaties voor de duurzame chemie van de toekomst te laten doorgroeien tot industriële schaal.

igus is nieuw lid van Profibus Nutzerorganisation

Profinet is 's werelds toonaangevende communicatie-oplossing op Ethernetbasis voor industriële automatisering (zelfs grote datavolumes worden snel en veilig overgedragen). Om het onderzoek naar de Profinet technologie in bewegende toepassingen te bevorderen is igus nu toegetreden tot de Profibus Nutzerorganisation e.V. als kabelspecialist.

Partners