• 02/04/2012
  • |     BB

Opladen elektrische auto’s nu in zeven Europese landen mogelijk

Op 30 maart 2012 is het ‘Verdrag van Vaals’ ondertekend door organisaties uit zeven landen die daar de publieke infrastructuur voor het opladen van elektrische auto’s beheren.

Trefwoorden: #Blue Corner, #E-clearing, #E-clearing.net, #e-laad, #energie, #Enovos, #ESB eCars, #ladenetz.de, #Mobi.E, #vaals, #verdrag vaas, #Vlotte

Lees verder

Techniek

( Foto: Marcel Van Hoorn )

ENGINEERINGNET – De zeven, afkomstig uit Nederland, Duitsland, België, Luxemburg, Ierland, Portugal en Oostenrijk, werken gezamenlijk aan het eerste open Europese Clearing House voor elektrisch rijden.

Het ‘Verdrag van Vaals’ is een samenwerkingsovereenkomst tussen de Nederlandse stichting e-laad, het Duitse ladenetz.de, het Belgische Blue Corner, en het Luxemburgse Estonteco, het Oostenrijkse Vlotte, het Ierse ESB eCars en het Portugese Mobi.E op het gebied van ‘e-roaming’.

Onder de naam E-clearing.net hebben de partners een open European Clearing House System (eCHS) ontwikkeld waarmee het mogelijk wordt om onderling en dus internationaal gegevens uit te wisselen over het opladen van elektrische auto’s.

Hierdoor kan probleemloos grensoverschrijdend opgeladen worden en kunnen partners gemakkelijk de kosten onderling verrekenen over de grenzen heen.

Het werkt niet alleen als er zoals nu, gratis wordt opgeladen, maar ook als rekeningen uitgewisseld moeten gaan worden.

Het IT-systeem is gebaseerd op een open standaard, het Open Clearing House Protocol (OCHP) waarmee automatische uitwisseling van data mogelijk wordt.

Daarnaast is het voor andere landen en organisaties gemakkelijk om aan te sluiten. Zo ontstaat een open Europese standaard en wordt opladen over de grens net zo gemakkelijk als in eigen land. Te vergelijken met pinnen of bellen in het buitenland.

De ondertekenaars roepen ook anderen op zich aan te sluiten bij de samenwerking.


ACHTERGROND
Elk van de zeven aanbieders is bereid zijn oplaadpunten open te stellen voor klanten van een andere service provider. Zo kan de e-rijder overal opladen. Dat geldt binnen een land maar ook over de grenzen heen. Op dit moment is het opladen op publieke laadpunten in de verschillende landen nog gratis maar dit zal niet altijd zo blijven. En dan is er dus meer nodig dan alleen toegang tot elkaars laadpunten. Dan moeten ook gegevens uitgewisseld worden over gebruik zodat de juiste rekeningen verstuurd kunnen worden. Zo gaat dat ook bij bellen over de grens of pinnen in het buitenland. De betalingen zullen gebaseerd zijn op gegevens die te maken hebben met de laadtransactie zoals tijdsduur, aantal afgenomen kilowatturen, de gebruiker (via het pasje), et cetera. Deze data moeten op een eenvoudige, geautomatiseerde wijze uitgewisseld kunnen worden.