NMBS opent nieuwe tractiewerkplaats in Hasselt

Maintenance 9/10/2018 9:56:42

Zes maanden na de opening van de nieuwe tractiewerkplaats in Kinkempois (Luik) volgt nu ook Hasselt. Vanaf december zullen 200 personeelsleden er 's nachts M6-dubbeldekstreinen onderhouden.

Lees hieronder verder   
Verwant

Vlieg samen met Ultimo in de cloud en win een drone

Intuïtieve software voor draagbare X-stralen

Enorme sluisdeur Pierre Vandammesluis onderweg voor renovatie

Pan-Europese vestiging van ELGi Compressors versterkt

Titaandioxide (nano) spray ontsmet spoorwegwagon

Guy Verstraeten nieuwe directeur ICS-divisie van SPIE

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Artificial Intelligence

IMF Academy Haarlem (NL)

van 4/11/2020 tot 19/11/2020

Internet of Things (IoT)

IMF Academy (centraal Nederland)

van 9/11/2020 tot 11/11/2020

Praktische inleiding tot Fire Safety Engineering

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 9/11/2020 tot 23/03/2021

Bouwmanager - module People Management

Antwerpen

van 10/11/2020 tot 8/12/2020

Business Process Management - klassikaal

IMF Academy Utrecht(NL)

van 11/11/2020 tot 19/11/2020

Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

van 13/11/2020 tot 27/11/2020

Keuze van de redactie

(27/10) Vlaanderen investeert 2 miljoen euro in snelle covid-test

(26/10) Slimme verpakkingen voor slimme toepassingen - artikel

(22/10) Ontwikkeling goedkope, printbare sensoren in stroomversnelling

(21/10) Miljoenenproject North-C-Methanol in North Sea Port opgestart

(19/10) Nieuwe filtertechnologie als oplossing voor “forever chemicals”

(19/10) Lutgardis Claes, ingenieur met strepen - topingenieur

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Op die manier zullen deze treinen overdag kunnen bollen en de ochtend- en avondpieken verzorgen tussen Tongeren en Brussel-Zuid. Men spreekt van het ‘bloktreinprincipe’.

Door de 206 meter lange hal kan de gehele trein (twee treinen) binnenrijden en via de twee doorlopende sporen naderhand gewoon doorrijden. Treinstellen hoeven minder te ontkoppelen, te rangeren. De automatische seininrichting en de nieuwe spoorbundels zorgen voor een vlotter en veiliger verkeer. Dit alles wint tijd én dus beschikbaarheid.

“Treinen kunnen frequenter binnenrijden”, aldus Gerd De Vos, director Technics B-TC. Maar de gehele opzet impliceert wel een geleidelijke verschuiving naar meer shift- en dus nachtwerk. Dat was vooralsnog enkel het geval voor het schoonmaken.

De nieuwe werkhal en vernieuwde tractiewerkplaats in Hasselt staat ook in voor periodiek onderhoud en herstel. Het nieuwe systeem zal vanaf 15 oktober ‘inlopen’ om in december werkelijk van start te gaan.

De operatoren zullen vanaf november hun werkorders via tablets en smartphones ontvangen en afpunten. In de toekomst zal ook steeds meer van telemetrie gebruik gemaakt worden, zodat tijdens de rit on line foutmeldingen geregistreerd kunnen worden en onderhoud/herstel en het bestellen van onderdelen ingepland kan worden. Nu al hebben 30% van de treinen telemetrie (305 Desiro-stellen). Andere zullen volgen.

“We testen verschillende, complementaire onderhoudssystemen uit op verschillende locaties. Kinkempois hanteert een onderhoudsbeurtenregeling voor meerdere treinen (Timetable Integrated Management) waarbij een trein gemiddeld om de tien dagen binnenloopt voor een vier uren durend onderhoud. Wij zullen hier in Hasselt het ‘bloktreinsysteem’ gebruiken”, legde persverantwoordelijke Dimitri Temmerman uit.

“Daarbij rolt een dubbeldeks M6-trein ’s nacht de werkplaats binnen voor een klein onderhoud om ’s ochtends vroeg gegarandeerd de piekuren te verzorgen op de lijn Tongeren-Brussel.” Vanaf 2020 zal er ook de nieuwe M7 onderhouden worden.

Sinds december 2017 is de nieuwe, grotere sporenbundel -7 verlichte sporen met gebetonneerde dienstwegen en bovenleidingen en een eigen seininstallatie- van de tractiewerkplaats in gebruik.

De rijtuigen sporen op 90 cm van de grond de hal binnen zodat de operatoren makkelijk onderaan aan de slag kunnen. Een operator poseerde bij het digitaal nameten van het wielprofiel, bij de controle van de elektronische display op een wagon,...

Alle apparatuur in het dak van de trein kan van op vaste werkplatformen over de volle 200 m verzorgd worden. Al wat zich daar tussenin bevindt kan via stapelaars en hoogtewerkers bereikt worden. Met een 20 tons rolbrug kan trouwens heel veel meer gebeuren.

Ook de bestaande werkplaatsen worden gerenoveerd. Werkputten worden aangepast en een deel van het dak wordt verhoogd. Onder de nieuwe hal is een watertank van 400 m³ aangelegd dat het regenwater van het dak buffert.

Het gerecupereerde regenwater wordt gebruikt o.a. voor de treinwash. Een rietveld zuivert dan weer het afvalwater. << (Luc De Smet) (foto's: LDS)

ACHTERGROND
“De vernieuwing en uitbreiding van de tractiewerkplaats van Hasselt (een investering van 25 miljoen euro) maakt deel uit van het ruimer plan om op vijf jaar tijd meer dan 300 miljoen euro te investeren in werkplaatsen en onderhoudsposten,” zei Sophie Dutordoir, CEO van de NMBS.

De NMBS telt 2.600 voertuigen die het vandaag onderhoudt in 18 onderhoudsposten, 4 centrale werkplaatsen en 9 tractiewerkplaatsen waar ze een periodiek onderhoud krijgen en kleine herstellingswerken. Volgend jaar wordt ook de nieuwe werkplaats in Melle in gebruik genomen.

Efficiënt onderhoud is immers één van de drie kernactiviteiten van de NMBS, stelde Dutordoir. Met deze nieuwe onderhoudsinitiatieven wil de NMBS tegen 2021 zo’n 20.000 zitplaatsen meer creëren -het equivalent van 150 dubbeldeksrijtuigen- met de bestaande stellen.

“Tussen 2011 en 2016 kende het aantal reizigers een vlakke groei van 0,5 tot 0,8% per jaar. Sindsdien klimt het aantal met meer dan 3% per jaar.” De NMBS koopt dan ook nieuwe treinen en renoveert oudere stellen. Hiervoor staat meer dan 2 miljard euro op vijf jaar gebudgetteerd.

“Als Bombardier zich aan zijn engagementen houdt, dan rijden vanaf 2019 ook de M7 treinstellen hier binnen voor onderhoud.” Vandaag rekent ze dat de gemiddelde leeftijd van NMBS’ treinstellen meer dan 20 jaar bedraagt. “Met de M7 wordt dat 18 jaar en wordt het aantal zitplaatsen met 50.000 eenheden verhoogd.” << (LDS)


Video:
(Zo werd de tractiewerkplaats ludiek geopend)


Foto-impressie
(klik op de foto voor een grotere weergave)

De tractiewerkplaats (links) - (vlnr.) Nadja Vananroye, Sophie Dutordoir en Gerd De Vos.


Gerd De Vos bij de werkorderconsole (links) - Controle van het display.


Wielprofiel digitaal meten (links) - Vervangen ruitenwisser.

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Slimme verpakkingen voor slimme toepassingen - artikel

In de jaren negentig ontdekte de verpakkingsindustrie het Ei van Columbus. Sensoren openden de deur naar ‘slimme’ oplossingen. Anno 2020 blijven we toch enigszins op onze honger zitten.

Ondanks coronacrisis blijft farma- en chemiesector aanwerven

Met minstens 3.200 aanwervingen dit jaar en zo’n 1.000 openstaande vacatures blijft de farma- en chemiesector zelfs in tijden van corona toch heel wat joboppartuniteiten bieden.

Johan Paul is nieuwe managing director bij Hupico

Sinds begin oktober is Johan Paul als nieuwe managing director en partner van start gegaan bij Hupico. Hij moet de groei van het bedrijf in de maakindustrie bestendigen.

Snel en nauwkeurig meten voor alle taken

Meettechnologie is onontbeerlijk om informatie te bekomen over de toestand van de machine en haar kritische componenten. Beckhoff levert al jaren meetklemmen.

Rampenbestrijding eenvoudiger met 3D-kaarten van complexe gebouwen

Promendus Shayan Nikoohemat van UTwente creëerde een algoritme dat nauwkeurig 3D-modellen kan maken van de binnenkant van grote gebouwen uit puntwolken, voor eerste hulpverleners bij rampen.

Snellere R&D dankzij nieuwe Biostrand-software

Met het softwarepakket Retrieve & Relate (R&R) van IT-bedrijf BioStrand kunnen onderzoekers een half jaar winnen bij de ontwikkeling van nieuwe producten gebaseerd op genetische data.

Vlaamse biogassector houdt ondanks minder steun stand

Jaarlijks verwerkt de biogassector in Vlaanderen ongeveer 3,2 miljoen ton organische (afval)stromen, afkomstig van de landbouw, voedingsindustrie en waterzuivering.

Disruptieve e-motortechnologie - artikel

Mirmex Motor nv uit Mont-Saint-Guibert bij Louvain-la-Neuve ontwerpt, bouwt en verhandelt kleine elektromotoren, zo groot als een batterij of sigaar, met diameters van 8 tot 60 mm.

WEG breidt W60-motorlijn uit

Motorfabrikant WEG heeft zijn assortiment W60-motoren uitgebreid. De driefasige inductiemotoren zijn de meest compacte modulaire motoren op de markt en zijn nu beschikbaar in bouwgrootten 335H/G en 400G/F. De nieuwe afmetingen zijn ideaal voor toepassingen als compressoren, pompen en ventilatoren en zijn ontwikkeld voor de IEC-markt.

Partners