Presentatie visie op duurzaam en betaalbaar Belgisch energieplan

Onderzoek & Wetenschap 15/01/2020 11:00:01

Metaforum, de interdisciplinaire denktank van KU Leuven, bekijkt hoe België kan bijdragen aan het behalen van de doelstellingen van het klimaatakkoord van Parijs en de Europese Green Deal.

Lees hieronder verder   
Verwant

125 miljoen euro voor onderzoek en innovatie rond waterstof

De Lijn kiest Fluvius voor oplaadinfrastructuur

Antwerps hoogspanningsproject Brabo II operationeel

Groter draagvermogen met nieuwe collars voor monopijlerfunderingen

Goedkope en groene waterstof op industriële schaal

Photovoltatronics: slimme, communicerende zonnecellen onderzocht

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Overdrukbeveiliging en veiligheidskleppen

Het ingenieurshuis - Antwerpen

van 7/12/2020 tot 10/12/2020

Geotechniekdag 2020

Online studiedag

dinsdag 8 december 2020

Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

van 14/01/2021 tot 28/01/2021

Bouwmanager - Innovatie in de bouw

Antwerpen

van 19/01/2021 tot 16/03/2021

Intersolution 2021

Flanders Expo, Gent

van 27/01/2021 tot 28/01/2021

De Logistiek Manager als Logistiek Auditor

IMF Academy (centraal Nederland)

maandag 1 februari 2021

Keuze van de redactie

(3/12) Colruyt Group bouwt één van de grootste krattenwas-installaties van Europa

(2/12) 25% minder faillissementen enkel dankzij steunmaatregelen

(30/11) Groter draagvermogen met nieuwe collars voor monopijlerfunderingen

(30/11) Daikin investeert in Gents hypermodern ontwikkelingscomplex

(27/11) Eerste AI-gestuurde verpakkingsmachine ontwikkeld

(25/11) Photovoltatronics: slimme, communicerende zonnecellen onderzocht

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Door Europese regelgeving hebben maatregelen op Belgisch niveau weinig invloed op de uitstoot van broeikasgassen. Veel sectoren, zoals elektriciteit, industrie en Europese luchtvaart, vallen namelijk onder het Europese systeem van emissiehandel.

Transport en gebouwen vallen niet onder dit systeem, wat ruimte creëert voor België om hiervoor eigen beleid te ontwikkelen binnen het Europese kader.

“De ontwikkeling van nieuwe technologieën vereist een goede combinatie van een hoge heffing op CO2-uitstoot, investeringen in de ontwikkeling van wetenschappelijke kennis en subsidies voor het in de markt zetten van nieuwe producten”, zegt professor Stef Proost, coördinator van de visietekst.

“Politici hebben tendens om vooral subsidies voor installaties te gebruiken, en dit gedurende lange tijd. De moeilijke afbouw van de steun aan bestaande zonnepanelen is daar een voorbeeld van.”

De energievoorziening van de toekomst wordt waarschijnlijk gedomineerd door elektra. Dat kan door de verdere ontwikkeling van hernieuwbare energie en nieuwe nucleaire technologieën bijna klimaatneutraal worden.

België heeft echter geen goede ligging voor hernieuwbare energie uit zonlicht of wind en wordt hiervoor deels afhankelijk van andere landen. Dit vergt een goede werking van de Europese elektriciteitsmarkt en een flexibele elektriciteitsvraag. Om ruimte te creëren voor deze transitie, is er de optie om twee kerncentrales langer open te houden.

De EU verplicht autoconstructeurs om de gemiddelde CO2-uitstoot van nieuwe voertuigen te halveren tegen 2030. Autoconstructeurs kunnen het best een kosteneffectieve verhouding bepalen tussen zuinigere auto’s op fossiele brandstof en elektrische auto’s. De overheid beschikt niet over kennis om dit te doen.

De auteurs stellen verder dat het zinvol is om intercontinentale vliegreizen te ontmoedigen, omdat daar geen enkele uitstootbeperking op zit. Deze vluchten zorgen voor twee derde van de totale CO2-uitstoot van vluchten die vertrekken of landen in Europa.

Het klimaatneutraal maken van bestaande gebouwen verloopt traag, omdat investeringen moeilijk terugverdiend worden. Dit komt onder meer door een scheve prijszetting: er is geen CO2-heffing op aardgas en olieverwarming, maar wel op elektra. Dat ontmoedigt mensen om klimaatneutrale elektrische warmtepompen te installeren.

Voor steden, die nog vooral aardgas gebruiken, zijn warmtenetten en biogas interessant. Dit vergt wel een gecoördineerde visie op de ruimtelijke ontwikkeling van energienetten. << (Lydia Heida) (foto: vencavolrab78 - 123RF)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Cryomodules ontwikkeld voor onderzoeksreactor MYRRHA

MYRRHA werkt alleen bij een temperatuur van 2 Kelvin, waar cryomodules voor zorgen. Het Franse bedrijf SDMS, La Chaudronnerie Blanche ontwikkelde hiervoor recent een protoype.

Vlaamse cleantech knowhow helpt Chinese economie bij verduurzaming

De focus van China om zijn steden en industrie duurzamer te maken, biedt kansen voor onze Vlaamse cleantechsector, die heel wat knowhow en innovatieve technologie herbergt.

Start-up TEO maakt technische opleidingen permanent toegankelijk

Met laagdrempelige technische opleidingen helpt start-up TEO (Teaching Each Other) bedrijven zoals Volvo Cars, Aviko en TVH hun medewerkers op een hands-on manier te blijven vormen.

Plannen voor multimodaal megadistributiecentrum in North Sea Port

Het multimodale logistieke park WDPort of Ghent in North Sea Port zal, na goedkeuring van de bouwvergunning, uitgebreid worden met een mega­distributie­centrum van 150.000 m².

Nieuwe ‘elektrische’ superkraan bij Sarens

Sarens kondigt zijn nieuwste elektrische ringkraan aan, de SGC-90 bijgenaamd "The Little Celeste” en ontwikkeld in volle Covid-19-pandemie.

Groter draagvermogen met nieuwe collars voor monopijlerfunderingen

Op het Duitse offshore windpark Kaskasi van RWE zal voor het eerst gebruik gemaakt worden van hun eigen gepatenteerde, innovatieve funderingstechnologie, de zogenaamde collars.

Koen Bordeaud’huy is preventieadviseur 2020

Koen Bordeaud'huy (40), SHEQ-manager bij Samoco is een industrieel montage­bedrijf in Zwijndrecht, is door Agoria verkozen tot Preventie­adviseur van het Jaar in de categorie contractor.

Opinie: transportsector moet kiezen tussen elektrisch of waterstof

Als we de transportsector duurzamer willen krijgen dient deze sector stevig in te zetten op rijden op waterstof of elektrisch, aldus promovendus Bunyod Holmatov van Universiteit Twente.

EvoTRAC S1901-platform biedt flexibiliteit en ingebouwde AI

Kontron heeft zijn EvoTRAC S1901-platform gelanceerd. geschikt voor veeleisende toepassingen in zware mobiele machines in de bouw-, landbouw-, vrachtwagen- en mijnbouwsector. Het is een modulair AI-geoptimaliseerd systeem, ontworpen om GPU-versnelde applicaties te voeden vanuit een compacte, robuuste vormfactor. >>

Partners