Praktijkcase: WEG maakte baggerschip efficiënter en groener

Door de aangescherpte regelgeving en complexe specificaties voor de scheepvaart is het bouwen en ontwerpen van een groot schip een complexe taak. Dit heeft WEG ondervonden.

Trefwoorden: #baggeren, #baggerschip, #Clean Design, #DEME, #motoren, #Royal IHC, #WEG

Lees verder

Techniek

( Foto: WEG )

ENGINEERINGNET.BE - Het laatste ontwerp van de sleephopperzuiger (TSHD) Bonny River, die door Royal IHC werd gebouwd, moest geoptimaliseerd worden voor efficiency en energieverbruik met als doel een ‘groen paspoort’ en de accolade ‘Clean Design’ te verkrijgen.

Om alle benodigde uitrusting te verkrijgen was IHC, die de eindverantwoordelijkheid had voor het hele traject van ontwerp, bouw en integratie, aangewezen op een groot aantal leveranciers. WEG won de aanbestedingsprocedure voor de levering van stroomgeneratoren en elektromotoren.

Deze moesten niet alleen aan de laatste scheepvaartspecificaties voldoen, maar ook afgestemd zijn op de systemen die door IHC werden geleverd om ervoor te zorgen dat de totale harmonische vervorming (THD) tot een absoluut minimum zou worden beperkt.

De geïnstalleerde generatoren leveren nu de stroom voor zowel het hoofd- als de hulpsystemen op de Bonny River. De andere watergekoelde lijnen en motoren maken allemaal deel uit van de verschillende systemen.

Het baggerschip werd ook ontworpen om te opereren in wateren met een diepte tot 100 meter en in ecologisch gevoelige gebieden. Het gebruikt een gesloten lus baggerproces om vertroebeling van het water tot een minimum te beperken, wat zeer belangrijk is in ecologisch gevoelige gebieden.

Het feit dat zo veel componenten van één fabrikant afkomstig waren, heeft de complexiteit van het onderhoud voor scheepseigenaar DEME ongetwijfeld aanzienlijk vereenvoudigd voor de scheepseigenaar en heeft Royal IHC haar efficiencydoelen kunnen halen.