”Ecovisie levert vaak net zoveel innovatie als duurzaamheid op” - opinie

Columns & Blogs 11/09/2020 10:14:45

Agoria begeleidt bedrijven bij hun transformatie tot Factory of the Future, waarbij 7 domeinen een cruciale rol spelen, zoals duurzaamheid. Hoe vullen bedrijven als BSH, ABEE en AMS dit in?

Lees hieronder verder   
Verwant

Telewerk wettelijk geregeld - column

#ManuMatters: industrie essentiële hoeksteen van economie - column

Beoordeel, innoveer, kies en begin opnieuw - column

Overmacht en corona - column

Slimmer automatiseren in industrie met AI-gestuurde robots - column

Coronamaatregelen en privacy - column

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Kennismanagement

online via Zoom

van 17/06/2021 tot 24/06/2021

Samenwerken met BIM - Stadhuis Roeselare

Online ORI webinar

maandag 21 juni 2021

Automatica Sprint

Messe München

van 22/06/2021 tot 24/06/2021

Waterstofconferentie Vlaanderen

Antwerpen

dinsdag 22 juni 2021

Werken na Corona

ORI webinar

vrijdag 25 juni 2021

StocExpo

Antwerp Expo

van 29/06/2021 tot 1/07/2021

Keuze van de redactie

(14/6) VIL-tool helpt bedrijven bij technologiekeuze

(14/6) 500 sensoren monitoren aardappelteelt

(10/6) Vlaams onderzoeksschip goedgekeurd voor gestandaardiseerde metingen CO2

(9/6) Port of Antwerp maakt eerste kandidaten voor NextGen District bekend

(7/6) Maakt of kraakt de pandemie nu carrières van techvrouwen? - artikel

(7/6) Umicore benoemt Mathias Miedreich tot nieuwe CEO

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - Veel bedrijven hebben de laatste jaren stappen gezet om hun energie- en materialenbeheer op punt te stellen.

Van energiebesparing en hernieuwbare energie tot het voorkomen van productieoverschotten en het aanpassen van design - om zo tot minder materiaal- en energieverbruik te komen.

Agoria ziet nu ook dat bedrijven naar de én-én kijken. Zo stelde Audi dat het wat gek was een topnotch elektrische wagen te produceren in een vervuilende fabriek. Verantwoordelijkheid, leiderschap en visie kwamen samen om van de vestiging in Vorst een klimaatneutrale productie-eenheid te maken.

Het gaat daar niet enkel om hernieuwbare energie of productieresten, maar ook over waterbuffering, aangepast design, KPI's gelinkt aan duurzaamheid, en AI om het proces op een aantal vlak verder te optimaliseren. Die én-én maakt dat bedrijven binnen hun organisatie meer over teams heen gaan samenwerken, maar ook met externe partners de cocreatie opdrijven.

Bruno Vermoesen van BSH Huishoudapparaten is eenzelfde mening toegedaan. Hij is als Senior Expert EU Governmental Affairs for Circular Economy de drijvende kracht achter pilootprojecten om de circulaire economie concreet te maken.

"Duurzaamheid zorgt op langere termijn ervoor dat een bedrijf relevant blijft. Ook spelen de toenemende druk vanuit wetgeving en maatschappij een rol, en het belang om op termijn zo onafhankelijk mogelijk te worden van het gebruik van primaire grondstoffen."

"We kijken binnen BSH hoe we de waarde van producten kunnen verhogen door waardevolle componenten op het eindeleven van een product terug te krijgen. Je komt dan al snel bij partners, zoals beheersorganisme Recupel, die dat veld van inzameling en logistiek beter beheersen dan je ooit zelf kan. Dat moedigt ook gedeelde innovatie aan, net op dat snijpunt van twee expertises."

Met prijswinnende projecten als Papillon ging BSH na hoe minder klassieke partners zoals Samenlevingsopbouw toch voor gedeelde meerwaarde konden zorgen door kwalitatieve huishoudtoestellen aan minder bedeelde gezinnen ter beschikking te stellen.

Het laat hen toe de maandelijkse kost voor dergelijke producten betaalbaar te houden, maar vooral ook de energiekost te drukken en zo energiearmoede te voorkomen. BSH heeft met een dergelijk verhuurmodel dan weer garantie dat de producten terugkomen, doet inzichten op over gebruik om zo het design verder te optimaliseren, herstel en hergebruik te faciliteren, en om een maatschappelijke bijdrage te helpen leveren.

Het is die combinatie van strategieën alsook de switch van verdienmodel die koploperbedrijven helpt om zich sneller aan te passen aan een snel veranderende maatschappij en markt of om soms ook hele nieuwe markten te creëren.

Umicore vond zichzelf opnieuw uit als mijnbouwbedrijf, maar is sindsdien ook toonaangevend in hoogkwalitatieve recyclage en materialentechnologie en helpt de elektrische mobiliteit wereldwijd mee uit te rollen.

Signify en ETAP zetten met Light-as-a-Service op korte tijd een concept in de markt dat haast het nieuwe normaal is geworden. Atlas Copco en Barco gingen dan weer via remanufacturing aan de slag om nieuwe klanten binnen te halen en bijkomende markten te creëren.

Via sensoren gaat Atlas Copco nog een stap verder, door de remanufacturing ook aan te grijpen als moment om producten in een netwerkomgeving te brengen die vervolgens ook onder meer predictive maintenance en opvolging van optimaal gebruik toelaten.

Meer dan enkel een visie, is een ecosysteemaanpak een verhaal van voortdurende interactie en cocreatie. Soms gebeurt de organisatie ervan erg top-down, maar veel vaker nog door pilootprojecten van onderuit. Of door samenwerking tussen kleinere spelers uit verschillende sectoren en industrieën die nieuwe waardeketens creëren.

Een mooi voorbeeld is de toenemende elektrificatie van voertuigen. Ook steeds meer Belgische bedrijven zoeken daarin hun plek. ABEE Avesta en AMS vonden daarbij mekaar om voor zichzelf, maar ook samen nieuwe opportuniteiten te onderzoeken op het vlak van lightweight mobility.

Concreet kijken ze met ook nog enkele andere bedrijven naar de haalbaarheid om een elektrisch voertuig te ontwikkelen, dat uit een beperkt aantal onderdelen bestaat en bijvoorbeeld bruikbaar is voor last mile transport of binnenstedelijk verkeer.

Noshin Omar, CEO van van ABEE Avesta, zegt: "In de toekomst zullen duurzaamheid en een ecosysteemaanpak een essentieel onderdeel vormen van elke business case. Een visie van ontwikkeling tot recyclage, en het verder uitbouwen van lokale partnerships zijn daarbij cruciaal. Het gaat niet enkel om de laagste kostprijs, maar ook om het creëren van een maatschappelijke meerwaarde die zich op langere termijn terugbetaalt in bijvoorbeeld lokale jobs, expertise, en veerkracht".

Johan Potargent, CEO van AMS, stelt: “Het is net ook die koppeling die de Europese economie slagkrachtig zal houden. Om die omslag te maken, is het nodig dat we diverse spelers in een waardeketen positief met elkaar verbinden. Net daar ligt de faciliterende rol van een bedrijfsfederatie, maar ook van bedrijven met een uitgesproken visie en netwerkaanpak die vooruit willen. Op die manier trekken zij ook andere bedrijven mee.”

Bij ecovisie en ecosysteemdenken gaat het erom te kijken hoe markten en maatschappij snel kunnen veranderen, hoe de noden van klanten ook veranderen, en daar gericht op in te spelen. Bedrijven met een ecovisie stellen zich de vraag waar ze binnen pakweg 5 à 10 jaar het verschil kunnen maken en welke randvoorwaarden ze daarbij dienen in te vullen.

Maar evenzeer gaat het om een interne oefening om vanuit verschillende functies en expertises binnen het bedrijf, maar ook met het managementniveau, na te gaan hoe die meerwaarde geconcretiseerd, gevaloriseerd en geïmplementeerd kan worden.

Ten slotte gaat het ook om een open vorm van samenwerking en innovatie met externe partners, waarbij het debat meer gaat over snelheid en schaal te ontwikkelen, door van en met elkaar te leren en mogelijks gezamenlijk pilootprojecten te ontwikkelen, alsook over het vergroten van de afzetmarkt eerder dan om het mekaar beconcurreren binnen een voorlopig beperkte maar gestaag groeiende duurzame markt. << (Lydia Heida) (foto: Agoria)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Verbeterde membranen voor blauwe energie

Met positief en negatief geladen zoutionen in rivier- en zeewater kun je energie opwekken via speciale membranen. TU Eindhoven ontwikkelde technologie om dit proces te verbeteren.

Betonprinters en metselrobots: opmars van automatisering in bouw - artikel

Op Kamp C in Westerlo heeft de grootste 3D-betonprinter van Europa vorig jaar in één stuk een volledig huis met verdieping geprint. Dat was een wereldprimeur.

CTG lanceert zomerklassen om IT basiskennis bij te brengen

IT-dienstenleverancier CTG lanceert zomerklassen om alle werknemers (van HR-verantwoordelijke tot boekhouder) basisvaardigheden aan te leren om IT-systemen en softwareprogramma’s te testen.

Trends in de maakindustrie in kaart gebracht

Dewi Van De Vyver, CEO van Flow Pilots, en Carine Lucas van technologiefederatie Agoria nemen de belangrijkste digitale trends binnen de maakindustrie onder de loep.

Nieuwe investering versnelt test voor vroege kankerdiagnose

De Nederlandse WUR spin-off Surfix ontvangt 8,5 miljoen euro voor de ontwikkeling van nanocoatings voor biosensoren die buiten het lichaam biologisch materiaal kunnen meten.

Vlaanderen onderzoekt uitrol Hyperloop netwerk

Onze Vlaamse industrie en universiteiten kunnen hier mee koploper zijn. Daarom heeft minister Crevits de opdracht gegeven aan VIL om te onderzoeken wat de mogelijkheden in Vlaanderen zijn.

Toegang op maat met modulair heksysteem

Elke toepassing stelt andere eisen aan het veiligheidsconcept. De keuze varieert dan ook. Denk bijvoorbeeld aan het beveiligen van gevarenzones met veilig­heids­heksys­temen.

Basware behaalt ISO 9001:2015-certificering

Het Basware quality management system is gecertificeerd volgens de ISO 9001:2015-norm, de meest algemeen erkende internationale norm voor kwaliteitsmanagement.

AI-functionaliteit voor Kontron KBox A-203-AI-GC

Kontron gaat zijn AI-platform ook beschikbaar stellen als een KBox-pc op basis van een Intel Atom x7-E3950-processor. De KBox is gebruiksklaar en kan direct geïntegreerd worden in bestaande X86-landschappen om snel en efficiënt eigen toepassingsscenario's rond Machine Learning en Artificial Intelligence te implementeren. >>

Partners