E-fuels van belang bij verduurzaming zwaar transport

Economie 25/09/2020 10:23:53

Synthetische methanol, -diesel en -LNG zijn voor wegtransport over lange afstand en de scheepvaart de meest geschikte opties, aldus onderzoek van onder meer VoltaChem, TNO en SmartPort.

Lees hieronder verder   
Verwant

Slimme gebouwen krijgen actieve rol in elektriciteits­systeem

Wetenschapspark Créalys vergroent met 2.000 fotovoltaïsche panelen

DENS en Heijmans testen aggregaat op mierenzuur

KU Leuven en Fluxys testen waterstofpanelen

Belgische primeur: waterstof ingezet in Antwerpse industriële installatie

IPFH en Fluxys gaan energietransitieprojecten ontwikkelen

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Geologie en geotechniek: ondergronds verbond

Online webinar

van 2/03/2021 tot 9/03/2021

Klimatisatie van gebouwen

Online

van 5/03/2021 tot 25/06/2021

Decanteercentrifuges

Online

van 9/03/2021 tot 10/03/2021

Belgian Offshore Days

Ostend Sea P’lace

van 17/03/2021 tot 18/03/2021

Panel Building. Made Smarter

Online event

dinsdag 23 maart 2021

METAV Digital

online

van 23/03/2021 tot 26/03/2021

Keuze van de redactie

(23/2) Vier nieuwe Fabrieken van de Toekomst in België

(22/2) KU Leuven en Fluxys testen waterstofpanelen

(18/2) Belgische primeur: waterstof ingezet in Antwerpse industriële installatie

(17/2) Onderzoek: spectaculair omslagpunt in emulsies van water en olie

(16/2) Megatrends in de maakindustrie en het vertrouwde ‘nieuwe normaal’

(15/2) Haalbaarheid Belgisch-Deense hybride interconnector onderzocht

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De transportsector is verantwoordelijk voor 23% van de wereldwijde CO2-uitstoot. Bijna driekwart hiervan komt van het wegtransport en zo'n 10% van de luchtvaart en zeevaart. Deze uitstoot moet voor 2050 met 95% omlaag om de klimaatdoelen te halen.

"Deze sectoren moeten daarom drastisch worden vergroend en e-fuels bieden een uitweg zolang de gehele keten de benodigde stappen zet en de productie en investeringen in de bijbehorende infrastructuur verhogen", stelt Richard Smokers van TNO.

E-fuels zijn synthetische brandstoffen geproduceerd met elektra. In het onderzoek is vanuit gebruikersperspectief gekeken naar de mogelijkheden van groene waterstof, e-methanol, e-diesel, e-ammoniak, e-LNG en e-kerosine.

Deze e-fuels hebben, net als groene waterstof, nauwelijks uitstoot omdat ze worden geproduceerd met elektra uit duurzame bronnen en circulaire koolstofdioxide.

Uit het onderzoek blijkt dat voor vrachtvervoer over de weg groene waterstof alleen bruikbaar is voor kortere en middellange afstanden. Voor zwaar wegtransport over lange afstanden zijn e-fuels beter geschikt, vanwege hun hoge energiedichtheid waardoor kleinere goedkopere tanks nodig zijn.

Ook zal het gebruik van waterstof waarschijnlijk duurder zijn dan synthetische methanol, -diesel en -LNG, vanwege hoge kosten voor tankinfrastructuur en voertuigen.

E-ammoniak wordt op dit moment te gevaarlijk geacht voor wegvervoer. Voor de scheepvaart is waterstof alleen praktisch toepasbaar voor korte afstanden en veerdiensten. Met name voor zeetransport over lange afstanden is e-ammoniak interessant. Synthetische methanol, -diesel en -LNG zijn interessante opties voor zowel binnenvaart als zeevaart.

Voor de luchtvaart blijkt e-kerosine de enige haalbare optie. Alle brandstoffen die significant verschillen van kerosine vallen af, omdat ze vanwege hun lagere energiedichtheid grotere brandstoftanks nodig hebben. Dit levert een te groot verlies aan passagiers- en laadcapaciteit op. Ook zou er geïnvesteerd moeten worden in volledig nieuwe vliegtuig- en motorontwerpen.

Om de inzet van e-fuels zodanig op te schalen zodat de klimaatdoelen gehaald worden, moeten er zowel wereldwijd als op EU-, nationaal en regionaal niveau stappen worden gezet door de gehele keten.

“Zo zouden overheden op termijn, naast biobrandstoffen, het gebruik van e-fuels moeten bevorderen. Dit zou bijvoorbeeld kunnen met beprijzing van CO2-emissies door de hele keten en verplichte bijmenging van duurzame brandstoffen. Daarnaast zouden havens productie en levering van e-fuels expliciet moeten opnemen in hun ruimtelijke planning en in hun internationale import- en export-strategie”, aldus Smokers.

VoltaChem, TNO en SmartPort zijn nu, samen met de partners, bezig met de voorbereiding van een vervolgstudie, CHAIN. Dit is gericht op de internationale dimensie van de transitie naar e-fuels in de periode 2030-2050 en naar de consequenties daarvan voor grote industriële clusters. Met het Rotterdamse havenindustrieel complex als showcase.

Partners zijn verder: Deltalinqs Climate Program, DMT Environmental Technology, Expertise- en InnovatieCentrum Binnenvaart, Enviu, Port of Rotterdam, NLR, Maritiem Kennis Centrum, Port of Amsterdam, VIV. << (Lydia Heida) (foto: sitthinan - 123RF)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Onderzoek: dunne plastics synchroniseren hun schommeling

Onderzoekers van de Nederlandse TU/e treden op bescheiden wijze in de voetsporen van de beroemde Nederlandse natuurkundige Christiaan Huygens door gekoppelde oscillaties te bestuderen.

Mobiliteitsbedrijf haalt 1 miljoen euro op voor elektrificatie wagenparken

MobilityPlus, een Gentse scale-up die slimme laadoplossingen biedt aan bedrijven en hun werknemers, heeft in een eerste kapitaalronde 1 miljoen euro opgehaald bij een groep investeerders.

Modulair principe garandeert flexibiliteit en schaalbaarheid

De succesfactor voor procesefficiëntie: steeds meer bedrijven zien de voordelen van een geautomatiseerde materiaalstroom en veranderen daarom hun interne logistieke processen.

AI-technieken om biomedische data te ontsluiten

Wetenschappers van onder meer Universiteit Leiden en TU Delft zetten AI in om het mechanisme van antibioticaresistentie op te sporen en proefdieronderzoek te vertalen naar effect op mensen.

Belgische primeur: waterstof ingezet in Antwerpse industriële installatie

Waterstof zal een belangrijke schakel in de energietransitie zijn. ENGIE gaat het gebruik van waterstof testen in een warmtekrachtkoppeling op de Antwerpse site van INEOS Phenol.

Mondmaskers met virusdodende coating gelanceerd

Dit nieuwste type betreft een chirurgisch mondmasker met een desinfecterend beschermlaagje van flinterdun citroenzuur dat 99,9% van viruspartikels uitschakelt, inclusief het coronavirus.

Dataroots zet groei voort met tien nieuwe aanwervingen

Met de aanwerving van deze tien nieuwe krachten gaat scale-up Dataroots, een Leuvense expert in artificiële intelligentie, reeds naar vijftig medewerkers.

DEME Offshore haalt Nederlands transport & installatie-contract binnen

Het contract omvat het transport en de installatie van de jackets en topsides voor twee Hollandse Kust offshore substations. DEME Offshore zal ook de erosiebescherming leveren en installeren

Micro-Fulfillment na de pandemie

Een micro-fulfilment distributiestrategie kan bestaande/gesloten stedelijke winkelruimtes herbestemmen als hybride retail-/distributie­knoop­punten. Deze hubs bieden naast een snellere levering van bestellingen ook de mogelijkheid om consumenten te laten kiezen tussen thuislevering of afhalen. Deze trend is versneld door de Covid-19-crisis.

Partners