VDAB: "Bedrijfswereld moet knelpuntberoepen interessant maken"

Human Resource & Werk 17/01/2012 10:12:11

Anneke Ernon, woordvoerster van de VDAB: "Bedrijfswereld en onderwijs moeten knelpuntberoepen interessanter maken voor jongeren."

Lees hieronder verder   
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Handhaving van octrooirechten

Het Ingenieurshuis - Antwerpen

van 26/01/2021 tot 14/12/2021

New dimensions of adaptive manufacturing

B&R online event

woensdag 27 januari 2021

Alternatief fossiele brandstof voor stoomproductie

Webinar

vrijdag 29 januari 2021

Postgraduaat Vastgoedkunde

Leuven of Kortrijk

van 4/02/2021 tot 10/12/2021

Toekomst federaal energiebeleid

Webinar

woensdag 10 februari 2021

'Digital Twin' versterkt maakindustrie?

Online event

vrijdag 12 februari 2021

Keuze van de redactie

(19/1) Gimv verkoopt telecomspecialist OTN Systems

(19/1) VINCI Energies heeft Legendre Conveyors overgenomen

(15/1) Campine start nieuwe antimoonrecyclage

(14/1) Solvay lanceert waterstofplatform

(12/1) Zinksmelter Nyrstar installeert reuzenbatterij voor energieopslag

(11/1) Slimme radar in Gentse haven laat optimaal gebruik windturbines toe

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE -- Ook in 2012 worstelt de VDAB met een hele lijst aan knelpuntberoepen. Vooral de technische beroepen worden niet ingevuld. "De bedrijfswereld en het onderwijs moeten deze beroepen interessanter maken voor jongeren", zegt Anneke Ernon, woordvoerster van de VDAB.

Er zijn drie redenen waarom beroepen knelpuntberoepen zijn of worden. Dat kan omdat er te weinig interesse en dus te weinig mensen zijn die het beroep beoefenen (kwantitatief), omdat ze niet de nodige of voldoende opleiding kregen (kwalitatief) of omdat de werkomstandigheden slecht zijn (te laag loon, onregelmatige uren, …).

"Het loon verhogen is echter geen oplossing", zegt Ernon. "Dat is heel moeilijk voor een bedrijf dat net winst maakt en dan ook nog eens de werknemers extra moet betalen."

De jeugd interesseert zich niet in de technische beroepen, ze willen maatschappelijk relevante studies doen. "Ook ouders gaan er niet altijd mee akkoord als hun kind iets technisch wil doen. Dat is de tijdgeest van nu. Maar zo blijven vacatures voor technische beroepen openstaan", zegt Ernon.

De VDAB probeert het probleem op te lossen door voldoende informatie te geven en ervoor te zorgen dat de bedrijven het beroep aantrekkelijker maken.

"Laatst werd geprobeerd het beroep van bio-ingenieurs populairder te maken met het nieuws dat zij kunstgrasmatten voor FC Barcelona maken. Dat klinkt heel aanlokkelijk in jonge oren."

Jongeren houden niet van wiskunde, daarom zijn bijvoorbeeld informatica en ingenieur geen populaire studierichtingen. "Maar als de bedrijven jongeren verzekeren dat ze in de informatica of als ingenieur werk zullen vinden, worden ze een stuk populairder."

Kristof Aerts, student toegepaste informatica, keek wél naar werkmogelijkheden: "Toen ik moest kiezen wat ik ging verder studeren heb ik vooral gekeken naar waar ik een toekomst in heb en waar ik werkzekerheid heb. Ook een goedbetaalde job telt uiteraard mee."

Ernon vindt dat jongeren vooral moeten studeren waar hun passie en interesse liggen. "Als ik een robot was, zou ik zeggen: studeer waar werk in te vinden is. Maar dat ben ik niet, dus studeer wat je graag doet, maar denk wel aan de gevolgen. Je moet er rekening mee houden dat je als student archeologie of fotografie minder snel aan de bak komt." << (auteur Jody Boeckx, StampMedia, 2012) (foto: ABB)

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Port of Antwerp beperkt jaarverlies door record containeroverslag

De totale goederenoverslag van Port of Antwerp in 2020 bedroeg 231 miljoen ton cargo, een daling van 3,1%. Dankzij de containeroverslag beperkte de haven de terugvallende totale overslag.

RoboRana bundelt krachten met AI-speler Humain

Door de samenwerking kunnen zij organisaties beter ondersteunen bij succesvolle digitale innovatie door de juiste strategie te verbinden met de meest impactvolle technologie.

Antwerpse Covestro-vestiging verkrijgt ISCC Plus-certificering

Covestro heeft het ISCC (‘International Sustainability & Carbon Certification’) Plus-massabalanscertificaat verkregen voor haar productievestigingen in Antwerpen en Krefeld-Uerdingen.

Nieuwste Airbus A400M geleverd

Enkele maanden na Luxemburg nam ook de Belgische luchtmacht eind december het eerste van zeven Airbus A400M militaire transportvliegtuigen in ontvangst. Dit is de opvolger van de oude C130's.

Nieuwe methode voor efficiëntere omzetting biomassa

Door twee chemische reacties aan elkaar te koppelen, wordt biomassa nu directer en efficiënter omgezet naar bio-aromaten. TNO spin-off Relement gaat de methode in de markt zetten.

Nieuwe certificeringen maken Rockwell Automation ’cyberveiliger’

Omdat industri?le bedrijven hun productie- en IT-systemen steeds meer verbinden, lopen ze ook steeds meer risico door cyberdreigingen die gericht zijn op industriële besturingssystemen.

myPNOZ is nieuwste modulaire veiligheidsrelais van Pilz

Het automatiseringsbedrijf Pilz heeft voor deze veiligheidsrelais een digitaal, compleet concept opgezet - van de bestelling tot de inbedrijfstelling. Dit past volledig bij Industrie 4.0.

Campine start nieuwe antimoonrecyclage

Autobatterijenrecycleur Campine (Beersel) investeerde 4,9 miljoen euro in een unieke installatie om antimoon uit het lood van autobatterijen te recycleren.

B&R vereenvoudigt het beheer van gebruikersgroepen

B&R heeft het centrale gebruikersbeheer op fabrieksniveau vereenvoudigd. Met de mapp UserX softwaremodule is het nu mogelijk diensten op basis van LDAP (Lightweight Directory Access Protocol) te gebruiken om gecentraliseerd beheer van gebruikers en -groepen te implementeren. Bijvoorbeeld met behulp van Active Directory van Microsoft. >>

Partners