• 27/06/2013

Astronomen ontdekken 6 planeten

Een team van astronomen ontdekken 6 planeten, waarvan er minstens 3 met water en eventueel leven.

Trefwoorden: #ESO, #GLIESE 667C, #Guillem Anglada-Escudé, #Mikko Tuomi

( Foto: European Southern Observatory )

ENGINEERINGNET -- Door middel van de 3,6-meter ESO-telescoop heeft een team van wetenschappers onder leiding van Guillem Anglada-Escudé van de Universiteit van Göttingen (Duitsland) nieuwe waarnemingen en bestaande gegevens van Het HARPS instrument kunnen analyseren.

Hier kwamen de onderzoekers tot de verrassende conclusie dat het planenetstelsel van de ster 'GLIESE 667C' minstens 6 planeten telt. Van deze 6 planeten zijn er drie superaardes.

Op deze zogenaamde superaardes is er eventueel vloeibaar water te vinden en kan men misschien op de planeet nieuw leven vinden. Daarmee is dit het eerste planetenstelsel dat we kennen met een volgepakte leefbare zone.

De 'GLIESE 667C' is de ster die in oppervlakte te vergelijken is met ongeveer 33% van de zonsmassa. 'GLIESE 667C' die op een afstand van 22 lichtjaar in het sterrenbeeld Schorpioen staat.

Dat is erg dichtbij – veel dichterbij dan de sterren die met telescopen zoals de op planeten jagende Kepler-ruimtetelescoop worden onderzocht.

Uit eerder onderzoek wisten we al dat de ster drie planeten had, en dus wilden we kijken of er nog meer waren. Door nieuwe waarnemingen toe te voegen en bestaande gegevens nog eens goed te bekijken, konden we het bestaan van de eerste drie bevestigen en nog verschillende andere aantonen.

Het ontdekken van drie lichte planeten in de leefbare zone van de ster is heel spannend dixit Mikko Tuomi van de Universiteit van Hertfordshire (VK).

Anglada-Escudé concludeert: ‘Deze nieuwe resultaten benadrukken hoe waardevol het kan zijn om gegevens opnieuw op deze manier te analyseren en de resultaten van verschillende teams met verschillende telescopen met elkaar te combineren.

(LVD)