• 06/02/2013

1,3 miljoen euro voor jonge high-tech bedrijven Camargus en Lumoza

Camargus, met zijn unieke camera virtualisatie-technologie, en Lumoza, specialist drukbare elektronica, ontvangen investering van het Vlaams Gewest, UHasselt, LRM en PMV.

Trefwoorden: #camargus, #investering, #lumoza

Lees verder

Nieuws

ENGINEERINGNET.BE -- Twee jonge, beloftevolle, Limburgse hightechbedrijven krijgen een kapitaalinjectie van 1,3 miljoen euro.

Het geld komt van het Vlaams Gewest (SOFI) en het Arkiv-investeringsfonds KMOFIN2 (UHasselt-LRM-PMV).

*Camargus, een spin-off van UHasselt en iMinds, krijgt 823.422 euro om met zijn unieke ‘camera virtualisatie’-technologie aan een internationale veroveringstocht te beginnen.

* Lumoza, een spin-off van Uhasselt en imec spin-off, legt zich toe op de ontwikkeling van drukbare elektronica, krijgt 500.000 euro voor de uitbouw van een nieuwe productie-unit in Genk.

Ann-Pascale Bijnens, directeur van de TechTransfer Office TTO) van UHasselt: “Sinds de creatie van de TechTransfer Office (TTO) in 2007, worden er jaarlijks 1 à 2 UHasselt spin-offs opgericht. Momenteel staat de teller op 11 spin-offs die samen 50 werknemers tewerkstellen.”

TTO staat in voor de creatie en ondersteuning van spin-offs en heeft daarvoor een intensief samenwerkingsverband opgezet met de Limburgse investeringsmaatschappij LRM.


(KV)(foto za-zo.be: Ann-Pascale Bijnens)

ACHTERGROND
*Camargus werd in oktober 2011 opgericht in de schoot van het UHasselt Expertisecentrum voor Digitale Media (EDM) en Androme (de oudste spin-off van de universiteit). Het is daar dat het 16-koppig camerasysteem (het ‘Capture-All Systeem’) werd ontwikkeld.

“Steeds meer clubs, sportfederaties en eigenaars van stadions streven naar een grotere inhoudelijke controle van wedstrijden of trainingen en naar effectievere spelersanalyse door middel van video-opnames”, zegt CEO Tom Mertens. “Dankzij onze panoramische multicamera-infrastructuur kan zowat alles vastgelegd worden. De controle over de creatie en het beheer van de audiovisuele content ligt bovendien volledig bij de gebruiker.”

Camargus' demonstratiesystemen hebben al veel interesse gewekt in binnen- én buitenland. Zo tekende het bedrijf een distributiedeal met een partner in Dubai. Daarmee is Camargus een mooi voorbeeld van een ‘born global’: een bedrijf dat al heel vroeg na de oprichting kansen krijgt (en neemt) op internationale markten.

*Lumoza, een spin-off van de UHasselt en imec, zag in augustus 2009 het levenslicht na een uit de hand gelopen doctoraatsthesis van de huidige CTO Wouter Moons. In het kader daarvan was hij bezig met elektriciteitgeleidende inkten; geprinte elektronica, dus.

Het belangrijkste product van Lumoza zijn outdoor banners van tientallen vierkante meters groot waarvan bepaalde vlakken geanimeerd oplichten. Daarnaast brengt de spin-off  onder meer boeken, dvd’s, verpakkingen, stickers… met lichtgevende technologie op de markt. “Door de boodschap of afbeeldingen te laten oplichten, blaas je traditionele reclame- en verpakkingsmiddelen nieuw leven in”, zegt CTO Wouter Moons.

De bedrijfsslogan Highlight Your Message werd alvast alle eer aangedaan met een gigantisch, oplichtend reclamebord voor autofabrikant Opel in meerdere vestigingen over heel Duitsland. Een tastbaar bewijs van Lumoza’s ontluikende internationale reputatie. Maar ook in eigen land weet deze ‘slimme’ starter zich in de kijker te werken: Vacature nam Lumoza op in een lijst van de ’10 meest veelbelovende technologietoppers in spe’.