Europese primeur: Infrabel plaatst “groene” dwarsliggers

Bedrijfsnieuws 8/03/2021 12:26:02

Geleidelijk aan zal het cement, waar dwarsliggers traditioneel van gemaakt zijn, deels vervangen worden door zwavel, waarbij de productiecyclus tot 40% minder CO2 uitstoot.

Lees hieronder verder   
Verwant

Vlaams onderzoeksschip goedgekeurd voor gestandaardiseerde metingen CO2

Enperas-software voor ecologische voetafdruk bouwmaterialen

De Lijn zet nieuwe stappen in vergroening vloot

Onderzoeksconsortium ontwikkelt kostenrichtlijnen voor CO2-opslag

Beperken klimaatimpact van Europese kunststofwaardeketen

Overschakelen naar klimaatvriendelijke elektriciteitsdistributie

>> Meer verwant nieuws
Carrièrekansen (meer)
Agenda

Additive Manufacturing Insights

Online Flam3D webinar

dinsdag 15 juni 2021

Kennismanagement

online via Zoom

van 17/06/2021 tot 24/06/2021

Samenwerken met BIM - Stadhuis Roeselare

Online ORI webinar

maandag 21 juni 2021

Automatica Sprint

Messe München

van 22/06/2021 tot 24/06/2021

Waterstofconferentie Vlaanderen

Antwerpen

dinsdag 22 juni 2021

StocExpo

Antwerp Expo

van 29/06/2021 tot 1/07/2021

Keuze van de redactie

(10/6) Vlaams onderzoeksschip goedgekeurd voor gestandaardiseerde metingen CO2

(9/6) Port of Antwerp maakt eerste kandidaten voor NextGen District bekend

(7/6) Maakt of kraakt de pandemie nu carrières van techvrouwen? - artikel

(7/6) Umicore benoemt Mathias Miedreich tot nieuwe CEO

(3/6) Primeur: eerste multimodaal waterstoftankstation geopend in Antwerpen

(2/6) Ontwikkeling waterstof- en CO2-backbone in North Sea Port

>> Meer blikvangers

ENGINEERINGNET.BE - De eerste nieuwe dwarsliggers, die tussen Puurs en Antwerpen werden gelegd, zijn groenachtig van kleur. Deze nieuwe "groene" dwarsliggers, de eerste die in Europa worden geïnstalleerd, zijn gemaakt van een revolutionair materiaal: zwavelbeton.

Concreet betekent dit dat de dwarsligger niet langer van cement is gemaakt maar zwavel gebruikt als bindmiddel. Er zijn heel wat voordelen. Om cement te maken, heb je een temperatuur van 1.400°C nodig. Met zwavelbeton is 140°C voldoende om de dwarsligger vorm te geven.

Maar om cement te maken, komt er ook nog eens veel CO2 vrij. In totaal is er bij dit nieuwe productieproces 40% minder CO2-uitstoot. Concreet wil dat zeggen dat we gaan van 75kg CO2 per dwarsligger naar 45kg CO2/stuk.

Daarenboven is zwavelbeton ook volledig recycleerbaar, in tegenstelling tot de houten dwarsliggers, die zorgvuldig verbrand moeten worden omdat ze behandeld zijn met creosoot. Een chemische stof die hen beschermt tegen de weersomstandigheden. Ook de betonnen dwarsliggers die op het einde van hun levensduur zitten, worden niet optimaal opnieuw gebruikt. Zij belanden deels als grind of steenslag in de wegenbouw.

Maar de dwarsliggers uit zwavelbeton, die op het einde van hun levensduur zitten of die op termijn beschadigd raken, kunnen omgesmolten worden tot nieuwe dwarsliggers. Een laatste voordeel, ten slotte, is dat dit materiaal het mogelijk maakt zwavel te recycleren, een afvalproduct van de olie-industrie.

Deze zwavelbeton dwarsliggers zullen door de familiebedrijf De Bonte vanaf augustus 2021 in massaproductie gaan. << (Guy Leysen) (foto: Infrabel)

ACHTERGROND
Verschillende testen hebben uitgewezen dat zwavelbeton even goed bestand is tegen de hoge dynamische belasting van de treinen als traditioneel beton. Het is ook minder poreus dan klassiek beton. Dat betekent dat zwavelbeton dus minder gevoelig is voor infiltratie (van bijvoorbeeld water). Daarom is het ook beter bestand tegen chemische aantasting en slijtage. <<

Reageren
Abonneer op onze nieuwsbrief

Mis ook dit niet...

Vlaams onderzoeksschip goedgekeurd voor gestandaardiseerde metingen CO2

ICOS, het ‘Integrated Carbon Observation System’, kende 12 extra meetstations voor broeikasgassen dit label toe, waaronder het Vlaamse onderzoeksschip Simon Stevin.

ATLAS onderzoekt verval van higgsdeeltjes naar charm-quarks

Op de onlangs gehouden LHCP2021 conferentie voor fysica is bekendgemaakt dat die koppeling niet meer dan 8,5 keer groter kan zijn dan de waarde die het Standaardmodel voorspelt.

Taipro: klein maar fijn groeit - artikel

Taipro (Tailored Microsystems Improving your Product) ontwikkelt microsystemen op maat van de processen van de klant. De Luikse chipverpakker zet resoluut in op groei en trekt naar Verviers.

Port of Antwerp maakt eerste kandidaten voor NextGen District bekend

Vorig jaar oktober werd de eerste ronde gelanceerd van een marktbevraging voor het NextGen District, de voormalige site van General Motors in het havengebied.

Colt en NorthC Datacenters bundelen krachten

Klanten krijgen nu onder meer toegang tot voor 100+ Gbps geoptimaliseerde verbindingen en de op SDN gebaseerde netwerkservices die deel uitmaken van het On Demand-aanbod van Colt.

Bosch chipfabriek volledig geconnecteerd en aangestuurd door AI

Dankzij sterk geautomatiseerde, volledig geconnecteerde machines en geïntegreerde processen, samen met AI-methoden is de vestiging in Dresden een slimme fabriek en een Industrie 4.0 pionier.

Enperas-software voor ecologische voetafdruk bouwmaterialen

Deze spin-off van VITO en EnergyVille ontwikkelt software waarmee bedrijven zelf een levenscyclusanalyse kunnen maken van bouwmaterialen om concreet de milieukosten te becijferen.

Nieuwe inspiratiegids moet scholen inspireren bij hun Digisprong

Vlaams minister van Onderwijs Ben Weyts en Peter Demuynck van Agoria Vlaanderen hebben de nieuwe inspiratiegids Edtech voorgesteld als hulpmiddel voor scholen rond digitalisering.

AI-functionaliteit voor Kontron KBox A-203-AI-GC

Kontron gaat zijn AI-platform ook beschikbaar stellen als een KBox-pc op basis van een Intel Atom x7-E3950-processor. De KBox is gebruiksklaar en kan direct geïntegreerd worden in bestaande X86-landschappen om snel en efficiënt eigen toepassingsscenario's rond Machine Learning en Artificial Intelligence te implementeren. >>

Partners